Betongakvarium 4m³

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gravforsarn
    • November 2002
    • 80

    #31
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20161112_142812.jpg
Visningar: 338
Storlek: 324,0 KB
ID: 2371917
    Mycket betong blir det... Allt är inte inburet i pannrummet här, det ska bli totalt 64 säckar.
    I den blandas Penetron Admix och en noga uppmätt mängd vatten. Ordentligt ska det vara

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20161229_101648.jpg
Visningar: 335
Storlek: 299,6 KB
ID: 2371918
    Ramen är svetsad och på plats. Den är fäst i armeringen och med vinkeljärn mot vägg för att sitta stabilt under gjutningen.
    På några ställen är den urkapad och invikt i den del som ligger i betong så att den ska sitta fast ordentligt.


    Kommentar

    • Magnus2000
      • July 2005
      • 20

      #32
      Spännande projekt.

      Kommentar

      • gravforsarn
        • November 2002
        • 80

        #33
        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20170114_092055.jpg Visningar:	3 Storlek:	270.5 kB ID:     	2372130
        En akvarieintresserad kusin i betongbranchen och ett oömt pannrum är bra att ha när man gjuter inomhus.
        Lägger man till ytterligare en akvariekusin blir det riktigt bra.

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20170114_092334.jpg Visningar:	2 Storlek:	278.1 kB ID:     	2372132
        Nu börjar det hända saker!

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20170114_095453.jpg Visningar:	2 Storlek:	250.2 kB ID:     	2372134
        Här ser man lite Voolclay (bentonitlera) sticka fram. Den tätar om det skulle krypa vatten mellan ram och betong.

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20170114_163630.jpg Visningar:	2 Storlek:	273.8 kB ID:     	2372136
        Golvet gjutet! Ett lätt fall mot brunnen och helt OK yta.
        De vita rören längs väggarna lämnar en fördjupning som kommer att fyllas med Voolclay och täta mellan väggar och golv.
        Nästa etapp är väggarna, och det var där problemen började......
        Senast redigerad av gravforsarn; 16 August 2017, 19:39.

        Kommentar

        • gravforsarn
          • November 2002
          • 80

          #34
          Då det gick så bra att gjuta golvet fick kusinerna ledigt dagen efter när väggarna skulle göras....
          Det var dumt.
          Klicka på bilden för större version

Namn: 20170115_100305.jpg
Visningar: 339
Storlek: 280,8 KB
ID: 2372198
          Ovan har jag börjat bygga formen och fixerat den ordentligt i taket.
          Stabilt och fint. Skarven not golvet tätades med en sträng bentonitlera. Insidan av formen oljades,
          Jag började fylla båda sidor och körde med vibrator efter varje betongsats,
          Klicka på bilden för större version

Namn: 20170115_113802.jpg
Visningar: 328
Storlek: 240,5 KB
ID: 2372199
          (Bilden blev liggande trots att den är rätt på min dator... Nåväl, den borde vara stående)

          Plötsligt kröp en skruv igenom formskivan i ett hörn och drog med sig några till!
          Troligen ökade trycket en hel den när betongen kompakterats.
          Nu var goda råd dyra. De hemskickade kusinerna hade varit bra att ha nu, men jag var ensam.
          Betongen härdade oroväckande fort, och var i princip omöjlig att skrapa undan i den 10cm breda formen,
          Skivan gick inte trycka tillbaka när betongen tryckte emot från insidan.
          Bestämd övertalning med släggan hade bara motsatt effekt.....
          Formen buktade nu märkbart i ena hörnet och det skulle inte gå att montera glas i ramen.
          Lite panik blev det!

          Klicka på bilden för större version

Namn: 20170115_170454.jpg
Visningar: 340
Storlek: 333,0 KB
ID: 2372200
          Då kom jag på att det kanske skulle gå att rikta upp om jag tog spjärn mot källarväggen mittemot med några rejäla reglar
          och tvingade ner dessa genom att hänga mig i dem så att de hasade ner och sedan trycka upp de igen så att de tryckte in
          skivan och låste den.
          Det fungerade!
          Millimeter efter millimeter rätade jag upp formen till endast någon centimeters fel var kvar.
          Men det var bråttom, betongen stelnade fort, trots att det bara var 15°C.
          Den närmsta regeln i bilden gick av när jag hängde mig i den och jag föll handlöst till golvet.
          Det lärde mig att det inte är bra att göra tyngre byggjobb i Crocks.
          För att vara på den säkra sidan förstärkte jag formen åt alla håll med reglar mot väggar ,tak, det är därför det ser ut som det gör

          Formen fylldes upp i jämnhöjd med ramen för glaset och putsades med lite lutning mot akvariet.
          Nu passade jag också på att trycka i några rostfria gängstänger att fästa stål för täckglasen i senare.

          Klicka på bilden för större version

Namn: 20170116_220730.jpg
Visningar: 323
Storlek: 296,1 KB
ID: 2372201
          Formen avlägsnades och resultatet var trots allt OK!
          Lite bubblor här och var men de kunde jag putsa igen när det torkat
          Allt täcktes med plast och vattandes i en veckas tid. Redan nu kom bottenavloppet till användning
          Det negativa var att ramen förskjutits 5mm när skivan brast.
          Det är ett senare problem, i detta skede ,efter 800liter betong, var jag rätt nöjd ändå!

          Nästa kapitel blir ytbehandling och fördjupningskurs i epoxi.

          Kommentar

          • Långmalen
            • October 2016
            • 58

            #35
            Imponerande

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #36
              Att drömmar ska förvandlas till verklighet kräver viss kunskap och ett djävlar anamma. Snyggt jobbat!
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • gravforsarn
                • November 2002
                • 80

                #37
                Betongen fick brinna några veckor innan jag började behandla den, och under tiden påbörjade jag ventilationen.
                Bakom akvariet går skorstenen och det finns en ledig ventilationskanal. I den högg jag in ett 110mm för där jag senare kan ansluta
                frånluft kopplad till täckglaset så att jag via självdrag får ett kontinuerligt undertryck ovan vattenytan.
                Det säkerställer att fukt inte kan komma in i huset, oberoende av fläktar och strömförsörjning.
                Ett litet problem är ett kanalen är igenmurad en våning upp, men jag har en plan på att hugga mig in där och koppla
                ihop den med en annan kanal som går hela vägen upp till tak.
                Jag ska senare säkerställa att jag har undertryck genom att använda en rökflaska. Då ser man lätt vart röken tar vägen.
                Målet är att det sugs in under täckglas och upp i skorsten.
                Ovan täckglaset sätter jag en fuktgivare för att övervaka så att relativ fuktighet ligger i samma nivå som resten av rummet,
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20170212_204652.jpg
Visningar: 344
Storlek: 303,6 KB
ID: 2372215
                Dammduken ska vikas upp och fixeras senare.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20170122_205751.jpg
Visningar: 367
Storlek: 68,0 KB
ID: 2372216
                Nu fanns också tid att fundera på hur klinkergolvet skulle läggas ovanpå flytspacklingen jag gjorde då
                golvvärmen frästes ner. Jag bestämde mig för ovanstående mönster, trots att jag visste att väldigt
                många plattor skulle behöva kapas.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20170217_202727.jpg
Visningar: 324
Storlek: 228,9 KB
ID: 2372217
                Jula reade golvplattor med stenmönster i PP-plast. De var distanserade 7mm undertill via smala piggar
                och har en glipa på några mm mellan varje "sten"i mönstret.
                Perfekt!
                Då var bottenfiltret klart.
                Ovan ligger 1m² utlagt på prov.

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  #38
                  Grymt jobbat. Vad kör du för epoxi? Nm? Kör du någon syra för att få ut calcium?

                  Skickat från min G8141 via Tapatalk

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • gravforsarn
                    • November 2002
                    • 80

                    #39
                    Ytbehandlingen kommer vi till strax, men principen är att den kommer att bli homogen och heltäckande,
                    så i den bästa av världar kommer inte betong i direktkontakt med vatten, och skulle den göra det så blir
                    det bara vid eventuell skada på en begränsad yta, så några PH-problem har jag inte räknat med.

                    Kommentar

                    • gravforsarn
                      • November 2002
                      • 80

                      #40
                      Produkterna som användes för betongytorna var:

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20170224_193505.jpg
Visningar: 320
Storlek: 222,7 KB
ID: 2372237
                      NM Spackel 210, Användes för att spackla igen håligheter och ojämnheter. Lades i alla hörn och vinklar.
                      (Här har taket fått ett plastskikt som kommer att ligga under det laminatgolv jag sätter upp och ner som innertak
                      lite av det syns till höger)

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20170213_213352.jpg
Visningar: 326
Storlek: 237,2 KB
ID: 2372238
                      NM Lim 623, Limmades efter rekommendation på alla kontaktytor mellan rostfritt och betong.
                      Fäster grymt bra på båda! Blandades även med NM Filler 51, till en bredbar konsistens och visade sig vara ett utmärkt spackel.
                      Rekommenderas. Spacklade igen de sista små porerna med denna blandning.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20170213_213411.jpg
Visningar: 318
Storlek: 269,8 KB
ID: 2372241
                      Även övergången mellan brunn och betong fick ett par strykningar.


                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20170319_185109.jpg
Visningar: 332
Storlek: 220,6 KB
ID: 2372239
                      NM Golv 50NM, användes för att få en enhetlig färg och som grundfärg. Lättarbetad. Totalt tre strykningar.
                      (Här ses den första)


                      NM Klarlack FS 023, Akvarielack, det yttersta skikten och ytbehandlingen. Otroligt trevlig lack, ger en glasartad yta. Man förstår att det blir tätt!
                      Totalt tre strykningar.

                      Samtliga ovanstående produkter är tvåkomponent epoxi. Lätta att jobba med och luktade inte farligt. Jag vägde alla satser och var noga med proportioner och blandning.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20170319_185357.jpg
Visningar: 324
Storlek: 285,4 KB
ID: 2372240
                      En trevlig vy om man glömmer allt arbete som kvarstår.
                      Skam den som ger sig.

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        #41
                        Det arbetet du lägger ner nu kommer att vara guld värt när du sitter på andra sidan ramen och tittar på ditt mästerverk, innehållande akvariskt liv. Ska bli häftigt att gå tillbaka till denna bild när du slutfört ditt projekt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #42
                          Det som är allra roligast med akvariehobbyn är egentligen planerandet, förarbetet och uppstarten
                          Kul att följa din uppstart
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • gravforsarn
                            • November 2002
                            • 80

                            #43
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Det som är allra roligast med akvariehobbyn är egentligen planerandet, förarbetet och uppstarten
                            Kul att följa din uppstart
                            Nä, nu fattar jag ingenting....
                            Alger, är inte det det roligaste som finns?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #44
                              Nja alger är naturligt - så i lagom mängd är de trevliga.
                              Vi får se hur trevliga dom blir när du fått igång ditt akvarium
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • gravforsarn
                                • November 2002
                                • 80

                                #45

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20170423_140456.jpg Visningar:	1 Storlek:	294.8 kB ID:     	2372279
                                Golvet börjar ta sig.
                                Senast redigerad av gravforsarn; 22 August 2017, 22:02.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...