Betongakvarium 4m³

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Kul projekt!
    En kompis hade ett sådant akvarium i sitt förra hus, och hade även borrat hål i väggen till tvättstugan bakom, och även där gjort ett litet hörnakvarium som fiskarna kunde simma mellan. Det stora var på ca 3 kubik och det lilla på drygt 1 kubik om jag inte minns fel...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #17
      När jag gör bakgrunder av finbetong så kör jag med saltsyra i lakvattnet (Ph 5-6) för att skynda på neutraliseringen och det funkar bra. Dock har jag inte armeringsjärn vilka är de som tar skada av lägre Ph.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #18
        Kom igen nu gravforsarn, strunta i ditt privatliv och utveckla din idé istället.. det här kan ju bli lärorikt!
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #19
          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          Kom igen nu gravforsarn, strunta i ditt privatliv och utveckla din idé istället.. det här kan ju bli lärorikt!
          Han behöver väl inte strunta i privatlivet, bara det inte går ut över akvarierna så är det väl inget problem...
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • gravforsarn
            • November 2002
            • 80

            #20
            Då var Penetron Admix betongtillsatsmedel beställt, samt säkerställt med Epotex att NM Akvarielack FS 023/80 är vad jag behöver, och att jag kan måla med i stort sett vad jag vill under den lacken, bara det fäster på betongen.

            Är det någon som har koll på XPS-cellplasten jag tänker ha som isolering under och på sidorna?
            Långtidslast 90kPa, det är alltså avrundat 9m vattenpelare?
            Med 1m vattennivå, 100mm betongbotten och lite grus kommer jag nog under 2mVp, så 90kPa borde räcka gott, eller tänker jag fel?

            Klippt från produktbeskrivning:
            KORTTIDSLAST 250 kPa
            DENSITET 28 kg/m³
            MATERIAL Extruderad polystyrencellplast
            LÅNGTIDSLAST 90 kPa

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #21
              Hur går det? Har projektet upphört...eller börjar det ta form?

              Kommentar

              • gravforsarn
                • November 2002
                • 80

                #22
                Det har absolut inte upphört, men det tar sin tid...
                Jag skulle flytta två frysskåp som stod i vägen, och det slutade med att jag i rummet de flyttades till lade klinker, nytt innertak, ny puts på väggarna, ny el, färg.... Men nu är det gjort.
                Under sommaren fräste jag ner golvvärme i rummet där akvariet ska stå och flyttade dörren en bit, murade upp en väggstump, och förberedde för den vattenburna värmen till akvariet.
                Penetron var inte lätt att få tag på trots att det blev beställt, men nu är även det hemma.
                De rostfria detaljerna till rutornas infattning tillverkas (förhoppningsvis) just nu av min kusin.
                Formen för botten är klart, och isolering + armering är på plats, ska se om jag hinner lägga gilvvärmeslangen på botten ikväll.
                Jag har hittar vad jag sökt för att täta mellan gjutningen av botten och väggarna, och som tätning vid ingjutning av den rostfria ramen: Volclay, ett slags bentonitlera.

                Så det börjar ta sig, och jag hoppas hinna gjuta innan jul, men hellre långsamt och rätt, än fort och fel.

                Ska försöka ta mig i kragen och registrera så att jag kan lägga ut alla bilder och en liten byggbeskrivning framöver!
                Senast redigerad av gravforsarn; 24 November 2015, 19:18.

                Kommentar

                • gravforsarn
                  • November 2002
                  • 80

                  #23
                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  2015 börjar mycket bra!

                  Ska bli kul att följa, låt det inte dröja 12 år till..
                  Hallå tvivlare!
                  Det tog inte 12 år, men det börjar definitift närma sig.....
                  Jag återkommer med mer info när mitt medlemskap är registrerat så att jag kan lägga in bilder.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #24
                    Ursprungligen postat av gravforsarn

                    Hallå tvivlare!
                    Det tog inte 12 år, men det börjar definitift närma sig.....
                    Jag återkommer med mer info när mitt medlemskap är registrerat så att jag kan lägga in bilder.
                    Det ser säkert mer än jag fram mot
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • gravforsarn
                      • November 2002
                      • 80

                      #25
                      Det finns en hel del bilder, projektet har kommit en bit, men jag tror jag tar det från början.
                      Då detta bygge även omfattar rummet det står i (som tar mest tid) så kommer det kanske med lite av det med. Hojta till om det blir off topic.
                      Jag kommer att lägga ut lite eftersom tills vi hinner ikapp till dagens status.....
                      Klicka på bilden för större version

Namn: image_73953.jpg
Visningar: 365
Storlek: 469,8 KB
ID: 2371820
                      Här är den tilltänkta platsen! En stabil bas att bygga på, men kommer de gamla väggarna att hålla trycket?
                      För att vara säker gjuter jag på 10cm och isolerar bakom, likadant i botten.
                      Det lilla akvariet som skymtar till vänster är ett test av vattenburen värme i akvarium.

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20150425_131850.jpg Visningar:	1 Storlek:	460.6 kB ID:     	2371822
                      Fräsa ner golvvärme och flytta en dörr... nödvändigt ont.
                      Hyr riktiga maskiner för all betongkapning! Jag har provat båda varianter, det är värt pengarna.

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20151109_194246.jpg Visningar:	1 Storlek:	393.4 kB ID:     	2371823
                      En början till golvets gjutform tar form. Det svarta är en överbliven dammduk som tjänar som yttersta säkerhet innan jag mättar väggarna med akvarievatten.
                      Golvet får en fastare isolering, medan väggarna får nöja sig med vanlig cellplast. Armeingsmattan har börjat läggas ut.
                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20151109_195617.jpg Visningar:	1 Storlek:	385.6 kB ID:     	2371824
                      Golvbrunnen skärs ner. Den kommer att tjäna som utloppet från bottenfilter till filtren i rummet bredvid.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: image_73956.jpg
Visningar: 366
Storlek: 425,6 KB
ID: 2371825
                      Här är andra änden av avloppet. Här kommer ett "skåp" av vattenfast plywood att stå med en sump i botten och filter i våningar ovanför.


                      Fortsättning följer......
                      Senast redigerad av gravforsarn; 31 July 2017, 22:05.

                      Kommentar

                      • gravforsarn
                        • November 2002
                        • 80

                        #26

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20151129_203650.jpg
Visningar: 359
Storlek: 541,0 KB
ID: 2371856
                        Golvvärmeslang och armering på plats.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20151215_195612.jpg
Visningar: 349
Storlek: 481,7 KB
ID: 2371857
                        Det rostfria stålet bockat i väntan på svetsning. Den större profilen gjuts in 70mm ner i betongen.

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          #27
                          Tack för bilderna och att du delar med dig av projektet. Ska bli väldigt intressant att följa.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #28
                            Ursprungligen postat av ICC
                            Tack för bilderna och att du delar med dig av projektet. Ska bli väldigt intressant att följa.
                            Instämmer
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #29
                              Aaah! Det här skall bli oerhört spännande att följa!

                              Kommentar

                              • Marten64

                                • July 2012
                                • 1020

                                #30
                                Ännu en som instämmer!!! och följer.
                                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...