310 liters Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    310 liters Sydamerika

    Hej,
    började som en vinterförvaring för guldfiskar. Inredde lite som en damm med dammlera och sjösten.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium14.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,0 KB
ID: 2185171Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium40.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,6 KB
ID: 2185172
    Funkade väl rätt så bra förutom att guldfiskarna åt upp rätt så mycket av växterna.

    Gjorde om till mer normalt akvarium. Länk: https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153822
    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium90.jpg
Visningar: 2
Storlek: 107,6 KB
ID: 2185173

    Men - guldfiskarna verkar må bättre av att gå ute på vintern, så då får det bli ett sydamerikaupplägg. Gjorde om inredningen med mer rötter och mer "rum" än växtrad framför bakrutan.

    Gjort som en del andra - scalarer + rödmunstetra + corydoras. Började med 20 rödmunnar och 6 corydoras sterbai. Några amanoräkor går kvar, de ser man inte så ofta. Släppte i lördags i sex scalarer, cirka 6 centimeter i diameter utan fenor.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 310-SA-01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,1 KB
ID: 2185174

    Rödmunstetrorna håller ofta ihop fint i sitt stim, vilket ju var tanken. Lite besviken på mina corys, kör ibland upp och ner hysteriskt vid framrutan ("pacing"). Vilket jag stör mej rätt mycket på, vet att det kan anses vara normalt, men det ser helt onaturligt ut.... Scalarerna är vilsamma att titta på.

    Igår, dvs efter tre dygn lekte de två största scalarerna! Rekord för mig i varje fall.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 310-SA-02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,3 KB
ID: 2185175Klicka på bilden för större version

Namn: 310-SA-03.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,7 KB
ID: 2185176

    Det tog väl ett par timmar sen hade rödmunstetrorna smaskat i sig alltihop. Inte så svårt när både hannen och honan satte i gång att jaga de andra scalarerna i andra ändan av akvariet. Lite sorgligt ser det ut när de går och pickar på det tomma bladet efteråt.

    /Roffe
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ser riktigt trevligt ute och även mina guldfiskar går utomhus året runt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kastina
      • March 2012
      • 27

      #3
      Väldigt fint!


      Skickas från min iPad via Tapatalk

      Kommentar

      • Eldstjärt
        • November 2014
        • 48

        #4
        Riktigt fint! O snygga scalarer

        Kommentar

        • Bobby
          • March 2002
          • 351

          #5
          Vilka tjusiga akvarier! Mycket snyggt!

          Kommentar

          • roffen2
            • August 2012
            • 197

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ser riktigt trevligt ute och även mina guldfiskar går utomhus året runt
            Jag stötte på dräneringsrör när jag grävde för min damm, så den blev bara 60 cm djup

            Men jag har laddat med frigolitskivor och en dammdoppvärmare....

            Kommentar

            • roffen2
              • August 2012
              • 197

              #7
              Scalarer gillar LED

              Upptäckte något intressant i går kväll. Har en blå LED-list som tänds en halvtimma när vanliga lysrören släcks på kvällen.

              Mina scalarer är väl att anse som ungdomar och håller ihop i ett litet stim för det mesta. Utom då häromdagen, när två av dom bildade ett par och lekte. Men nu är de kompisar allihop igen.

              Men - när lyset ändrades ändrade de direkt beteende, paret började jaga bort de andra och putsa på ett blad. De andra scalarerna började följa efter rödmunstetrorna med hungrig blick. Nu på dagen är de ihop alla sex igen.

              Misstänker att scalarer är som aktivast i skymning (och gryning?). Jämför med att meta aborre - dom nappar inte så bra mitt på dan, eller hur?


              Klicka på bilden för större version

Namn: 310-SA-05.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,7 KB
ID: 2165234

              Kommentar

              • roffen2
                • August 2012
                • 197

                #8
                Ny lek...

                Scalarparet lekte igen efter bara 11 dagar. Det är ganska snart på, eller?

                Denna gången är de mycket bättre på att hålla vakt. De är mer agressiva mot tetrorna och lämnar inte bladet båda två samtidigt. Nu efter sju timmar är fortfarande alla rom kvar. Kul!

                Klicka på bilden för större version

Namn: 310-SA-06.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,1 KB
ID: 2165344

                Kommentar

                Arbetssätt...