Projekt killis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Projekt killis

    Medan jag sörjer eländet i mitt 240 l så planerar jag något nytt och roligt - killis! Dessa fiskar verkar inte alls vara poppis här på ZP, och jag förstår inte varför, är de alldeles för svåra måntro? Jag tycker de verkar vara fantastiskt fina fiskar, och roligare än vanliga småfiskar man kan ha i små akvarium. Jag dammsuger därför nätet just nu efter information om hur ett sådant artakvarium bör se ut. Det kommer komma en mängd frågor här kan jag lova, men initialt dessa:

    - jag har två kar att välja mellan:

    Klicka på bilden för större version

Namn: 120618020627-500x500.jpg
Visningar: 1
Storlek: 28,1 KB
ID: 2185113Klicka på bilden för större version

Namn: 15392_fl_edge_46l_12gal_wht_bty1_int.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,1 KB
ID: 2185114
    Det svarta på 54 l, det vita på 46 l. Vilket kan passa bäst måntro? Egentligen vill jag helst använda det vita. Jag gillar egentligen inte alls det svarta.... fult o eländigt. OM jag ändå kommer fram till att det är det jag skall använda kommer jag låta skära till ett täckglas och använda LED-puckar istället för original lampa (typ vanlig glödlampa!) och fula plastlock. Pumpen kanske jag också måste byta mot nåt lugnare, vill minnas att den blåser på alldeles för mkt.

    OM jag använder det vita kommer jag ha svårt att täcka öppningen helt eftersom pumpen går ned där och belysningen är nedsänkt. Det kan förstås avhjälpas med lägre vattenstånd, men då kommer det porla väldigt när vattenfallet från pumpen går ned i vattnet.

    Ja det tål att tänkas på... om det är nån som tycker nåt så får ni gärna komma med idéer och tankar!

    Bottensubstrat. På vissa ställen förordar man torv, på andra ställen förordar man lavasand. Vad ska jag gå på? Övrig inredning känner jag mig rätt säker på, mkt växter, gärna flyt också, rötter för gömställen och så.

    Och så vilken killi jag ska satsa på förstås, och antal individer. Där behöver jag läsa på mer, men eftersom det är en djungel efterfrågar jag er erfarenhet och kunskap, kanske kan ni ge input även i det?

    Håhåjaja så känns det roligare igen!!!!
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    #2
    Spännande! Har oxå varit sugen på killis! Det vita är ju klart snyggare. Torvbotten låter lite jobbigt tycker jag. Lava verkar ju enklare kan man tycka.. Ska följa den häe tråden även om jag inte kan bidra med så mkt mer än glada utrop

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      #3
      Jag tror det blir det vita. Det är inrett och det går räkor där i idag, så det blir till att börja med att göra om det. Torvsubtrat tror jag inte att jag vill ha, utan det kan bli lavasand. Till det några lavastenar, rötter och finbladiga växter.

      Betr killis tror jag att jag satsar på vad jag uppfattar som en av de vanligaste arterna, Aphyosemion australe. Antal? Jag uppfattar det som att jag borde kunna ha 2 hannar och 4-6 honor i det karet, men jag vet inte? Här ska jag läsa mer.

      Foder får bli frusna röda mygglarver som standard och några ggr/v levande. Kommer inte föda upp själv utan köpa storförpackning på AL.

      Hm tja, vad kan det bli av detta?? Måste nog slå en signal till AL imorgon och höra om de vanligtvis håller killis, men det tror jag. Jag har dock aldrig intresserat mig för dem hittills och därför inte kollat när jag varit där.
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        #4
        Åh vad spännande! Låter som en bra plan!

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

        Kommentar

        Arbetssätt...