Försök till 250 liters budgetmalawiakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CiklidTorsk
    • September 2014
    • 16

    Försök till 250 liters budgetmalawiakvarium

    Tänkte redogöra för HELA min första månad som malawiciklidakvarist. Ungefär lika krångligt som ordet malawiciklidakvarist tycker jag att det har varit. Men också skitkul. Jag hade sydafrikanska ciklider på 1900-talet när jag var ungdom. Så när jag sa ja till att skaffa akvarium istället för djur i bur eller hund/katt till familjen kändes ciklider givet. Jag googlade lite och kände ganska genast att jag tyckte Malawiciklider passade bäst, mest av estetiska skäl faktiskt. Hittade mycket fina akvarier på nätet och fiskarna såg fina ut. Läste allt ifrån att de var tåliga till att de var känsliga. Man lyssnar ju helst på det man vill höra så jag tolkade det som att det var ganska lättskötta . Tanken var aldrig att skaffa ett "stort" akvarium, men det fick man ju revidera direkt om man som jag ville ha Malawi och inte neontetra.
  • CiklidTorsk
    • September 2014
    • 16

    #2
    Jag hade inte tänkt spendera mycket pengar så jag kollade Blocket och försökte hitta något som passade någon möbel vi hade. Men det var omöjligt så nästa tanke var att köpa en möbel eller köpa IKEA-köksskåp som matchade ett lämpligt akvarium. Sedan läste jag massa trådar om att IKEA-köksskåp var olämpliga för akvariebruk så jag vågade inte gå den vägen. Smaken är ju olika, om man nu ens bryr sig, men jag tycker de akvariemöbler man kan hitta på Blocket (och i butik om man nu tycker att det är värt att köpa nytt) ser "tacky" ut. De flesta ser ut som att de var heta på 80-talet. Dessutom vill jag inte ens att man ska tänka på möbeln. MEN efter mycket om och men kom jag ändå fram till att det skulle kännas bäst att köpa ett "paket" och göra om möbeln efter eget tycke. Sagt och gjort. Jag köpte ett paket med en ful möbel och ett 250 liters akvarium, då fick jag dessutom med en nästan oanvänd Eheimpump som skulle pumpa 4-5 ggr akvariets volym i timmen. Jag köpte blästersand för en struntsumma efter att ha läst lite här på Zoopet bl a, jag hittade en jättefin Back to Nature-bakgrund på Blocket och tog stenar från havsstränder. BTN var ju en fantastisk idé, jag som inte haft akvarium sedan 1989 tycker att det är det bästa som hänt sedan den tiden. Hela kitet gick på kanske 2600:-. Sedan började jobbet varenda kväll i garaget i kanske två veckor. Städa akvariet 10 ggr, slipa, grunda och måla skåpet, byta handtag, limma in BTN och måla akvarieglaset bakom BTN så man inte ser pumpar och annat tjafs från sidan. Till detta jobb gick ytterligare några hundra i silikon och färg.

    Kommentar

    • CiklidTorsk
      • September 2014
      • 16

      #3
      Sedan tillkommer då lite grejer jag inte fick med i akvarieköpet. Håvar, termometer, slang mellan Eheim och BTN, skrapa, adapter till kran för vattenbyte (genialisk grej från Gardena), liggunderlag att ha i botten och lite plastbaljor och Easystart. Smågrejer, men det blir en tusing alla gånger. Men det roliga börjar ju här. Ställa akvariet på plats, fylla sand, sten och vatten och sedan köra igång pumpen (ja, och först svära lite innan man fattar att man måste suga igång Eheimpumpen och inte pumpa 1000 ggr på där inbyggda låtsaspumpen) och hälla i bakterier. Jag körde akvariet nästan två veckor utan fiskar. OK, det kanske man inte behöver. Men Easystart var väldigt grumligt och blästersand gör ganska grumligt också. Jag köpte också nya lysrör. Det satt Grolux i armaturen, men jag ville ha ett kallt neutralt ljus så jag köpte ett AquaMedic 10000k och ett Giesemann Lagoon Blue.

      Kommentar

      • CiklidTorsk
        • September 2014
        • 16

        #4
        Sedan kom problemen

        Sedan köpte jag fyra honor(?) och två hanar Msobo Magunga. Genast när jag köpt dem tyckte jag att det var konstigt. De hade vit avföring, och trots att jag inte hade någon alls erfarenhet så tyckte jag att det var något som inte stämde med dem. En hona var större än de andra och såg konstig ut. Jag kunde inte sätta fingret på det, men den såg "ledsen" ut. Men eftersom jag som sagt var oerfaren så googlade jag lite, och kunde liksom inte hitta så mycket. Vit avföring verkade kunna vara 100 saker. Jag tänkte nog att de fått fel mat i zooaffären. Det gick en vecka innan jag skaffade fler fiskar. Denna gång från en uppfödare via blocket. Jag köpte 40 yngel, ca 2-4 cm. Jag la i dem enligt instruktioner och gjorde det efter släckning. Var orolig att min största Msobo skulle äta upp de minsta. Men nästa dag var alla kvar och mina Msobo verkade inte bry sig det minsta. Däremot hittade jag några dagar senare en Msobo på botten och den hade på ett konstigt sätt bytt färg och låg bara helt orkeslös. Jag tänkte att det var en revir grej och att den största honan hade jagat ihjäl henne. Jag avlivade den. Kontaktade affären som tyckte jag skulle testa med salt. Inte det minsta resultat skulle jag vilja säga. Samma sak hände nu med den största honan som sett konstig ut från början. Nu slog det mig att varför hon såg märklig ut var att alla andra simmade livligt omkring, men hon hade ihopfällda fenor. Sedan hände samma sak min dominanta hane. Av en ren slump befann jag mig vid en annan zooaffär en helt annan stad dagen efteråt, så jag passade på att fråga dem om råd. Efter ca en halv mening sa han bukvattensot. Observera dock att inga av fiskarna har haft uppsvälld buk, tvärtom skulle jag säga. De ligger på botten, gömmer sig, tappar färgerna, spottar ut maten eller äter inte ens och har trådigt bajs. Men ingen uppsvälld mage. Han gav mig JBL Furanol. Jag medicinerade och inom två dagar hade den fisk som nu var på tur att dö fått fina färger, simmade omkring och verkade frisk. Men den åt inte. En dag senare var den blek och gömde sig igen. Jag läste på forum och hittade att Furanol inte funkade att bota annat än följdsjukdomar och Octozin var det enda receptfria som fungerade. Jag medicinerade i tre dagar som det stod. Och nu hände exakt samma sak. Fisken började simma omkring och såg friskare ut. Men två dagar senare var det samma visa igen. Då testade jag mitt sista försök medicinerade mångdubbelt så stor dos (som jag läste om på brittiska forum) och sedan bytte jag vatten och efter tre dagar och medicinerade stor dos igen. Nu började fisken äta och såg helt frisk ut. Den hade t o m lite brun "normal" avföring en dag. Men idag efter ca tre dagar har den en vit lång sytrådsliknande sträng av avföring igen. Men den äter fortfarande. Skulle gissa att den äter ca 3-5 små NLS-pellets per dag max.
        Senast redigerad av CiklidTorsk; 04 November 2014, 22:46.

        Kommentar

        • CiklidTorsk
          • September 2014
          • 16

          #5
          Som jag sa har jag väldigt många små, det ska ju inte förbli så. Tänkte att uppfödaren kan få tillbaka ungefär hälften när de börjar bli vuxna. Jag har Jalo Reef, Maingano, Red Zebra, Melanochromis Interruptus och Metriaclima Msobo Magunga. Det blir nog svårt att ha dessa ihop. Flera av dem riskerar väl att para sig också i framtiden?

          Till saken hör att de små är hur pigga som helst. Enda orostecknet jag sett är att Jalo Reef skrapar sig mot botten ganska mycket, men de äter som vildar och har inte det minsta vit avföring. De enda som förblir sjuka är de som kom från zooaffären. Gick tillbaka och kollade på deras Msobos igen och de har trådlik avföring även i deras kar. Så min tanke är att de var sjuka redan från start, kanske fått fel typ av mat. Sedan blev det för mycket att åka plastpåse och byta miljö. Vattenvärdena är perfekta. Har ju testat salt, men tycker inte att det gör någon större märkbar skillnad. Om 5 av 6 symptom är bukvattensot så är det väl förmodligen det. Nu tänker jag inte medicinera mer. Blir den sämre avlivar jag den. Och nästa som insjuknar avlivar jag direkt. Tips emottages tacksam förövrigt.

          Så här ser det i alla fall ut:

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Det var ju tråkigt. Jag har tyvärr inga råd då jag är ny i denna hobby också sedan aug och malawi ägare sedan i söndags.

            snyggt är det iaf i ditt akvarie så det har du lyckas med väldigt bra.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Snyggt, något så till den milda grad också. Bra jobbat!
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • CiklidTorsk
                • September 2014
                • 16

                #8
                Lite mer närbild (det dimmiga är Aquastart som jag kört i igen efter all medicinering). Om jag inte ger upp kanske jag blir goldmedlem, men så länge får det duga med en länk:
                Senast redigerad av CiklidTorsk; 04 November 2014, 23:12. Anledning: Ville

                Kommentar

                • CiklidTorsk
                  • September 2014
                  • 16

                  #9
                  Slutpris för akvarium utan fiskar

                  Allt som allt gissar jag att jag landade på drygt 4000:- med allt exklusive fiskar och mat. Ganska billigt om man betänker att ett möbelakvarium nytt förmodligen hade landat på runt 9000:- med samma tillbehör och kanske 11500:- med en ny Back to Nature-bakgrund monterad (baserat på att jag köpt det Jewel 250 jag tittade på i butik). Betänk att jag inte hade en enda akvariepryl.

                  Angående akvariemöbeln kan jag berätta att den "speciellt anpassade" akvariemöbeln egentligen skiljer sig VÄLDIGT lite från ett IKEA-skåp. Det är spånskivor som kommer att mjukna och rämna om de suger upp vatten. Enda skillnaden är egentligen bakstycket som inte bara är masonit. Det är helt öppet för slangar m m med en bred spånskiva som regel. Nu försökte jag grunda och måla alla ändar för att göra det lite tätare ifall det skulle uppstå t ex hål i slangen till ytterfiltret. Men ett IKEA-skåp med en hembyggd regel är precis samma konstruktion i övrigt. Nu var ju temat liten budget, så det blev billigare att köpa på Blocket ändå. Då fick jag ju möbeln på köpet.
                  Senast redigerad av CiklidTorsk; 06 November 2014, 20:10.

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Jävligt bra jobbat! Tar av mig hatten och säger grymt bang for the buck!
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • CiklidTorsk
                      • September 2014
                      • 16

                      #11
                      Månljus

                      Har gjort en kvällsbelysning så inte släckning ska bli så brutalt abrupt och så man kan se lite av akvariet på kvällen, typ "månljus". Använt en vit ledslinga, lite blått belysningsfilter och täckt den nästan helt utom på enstaka ställen i mitten. Ljuset blir kallvitt.

                      99:- på ljustema.se

                      Senast redigerad av CiklidTorsk; 11 November 2014, 22:05.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #12
                        Nice.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Sitter och häpnar när du visar upp ett Malawikar som är så smakfullt och estetiskt inrett att man baxnar. Du visar verkligen hur man med små medel kan få en extremt dynamisk inredning med bara sten. Det blir inte mycket bättre än så här
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #14
                            Snyggt!
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              #15
                              Definitivt ett av de absolut snyggaste Malawiakvarium jag sett! Den hår tråden hade jag missat helt. EHEIM pumpar och den där j*vla trycknappen... jag har samma upplevelse som dig, man känner sig lätt korkad.

                              Hur har du monterat stenarna, är de staplade och låsta i varandra eller silikonade fast i varandra? Det är verkligen vackert hur du byggt på höjden i ditt akvarium.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...