fisk för odling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    fisk för odling?

    Tips på arter inom tropheus, tanganyika och rovfisk som lämpar sig för odling mottages.
    Om de har lite ekonomiskt värde är det inte fel men inte viktigaste.

    Har planer på o skaffa en lokal!:-)
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Petrochromis Red Bulu är väl kanske den vackraste Tanganyikacikliden, och priserna är därefter.

    Troffar är alltid troffar, och även där har jag fått för mig att ju mer färg, desto bättre betalt.

    Bland rovfiskarna är rockorna populära och tämligen dyra, men det är ju inte så många som faktiskt har plats för en sådan. Vill man jobba med fiskar som kan säljas i volym får man nog hålla sig till de normalstora som går ned i kar på 300-500L och uppåt.

    Om man skall hitta kommersiella värden i en odling så får man försöka pricka in trenderna. Den som t.ex. var tidigt ute och odlade red spotted Ancistrus kunde tjäna rätt så bra med pengar på det. En Zoohandlare jag känner sa att det som säljer är färg och om det ser gulligt ut, typ Dalmatinermolly eller är ovanliga former som scalarer.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Vad är syftet med odligen - ren hobby eller skall det vara vinstgivande (då måste det ske i större skala vilket drar med sig en massa krav.

      Vem skall du sälja till - grossister, affärer, privatpersoner.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • laasesku
        • October 2002
        • 660

        #4
        Är det svårt o få troffar o leka?

        Jo de som får rockor o leka får ju lite o sälja. Finns väl inte så jättemånga rov som är relativt genomförba för att få till lek, eller är jag ute o cyklar?


        Kjell, det blir hobbylokal. Sälja till några enstaka privatpersoner om allt går väl. Som jag skrev så är det ekonomiska inte det viktiga.

        Ursprungligen postat av swetrot
        Petrochromis Red Bulu är väl kanske den vackraste Tanganyikacikliden, och priserna är därefter.

        Troffar är alltid troffar, och även där har jag fått för mig att ju mer färg, desto bättre betalt.

        Bland rovfiskarna är rockorna populära och tämligen dyra, men det är ju inte så många som faktiskt har plats för en sådan. Vill man jobba med fiskar som kan säljas i volym får man nog hålla sig till de normalstora som går ned i kar på 300-500L och uppåt.

        Om man skall hitta kommersiella värden i en odling så får man försöka pricka in trenderna. Den som t.ex. var tidigt ute och odlade red spotted Ancistrus kunde tjäna rätt så bra med pengar på det. En Zoohandlare jag känner sa att det som säljer är färg och om det ser gulligt ut, typ Dalmatinermolly eller är ovanliga former som scalarer.

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Tropheus är inte så svåra att få att leka, men de kräver rätt stora kar för att trivas och för att kunna försvara sin avkomma.

          När det gäller rovfiskar så vet jag folk som odlat jaguarciklid i riktigt stora tankar. För många rovfiskarter är själva svårigheten att ha ett tillräckligt stort kar så att de trivs och kan leka. Skall man odla bör de ju dessutom gå ensamma i ett kar, och det är inte så många som tycker det är intressant att ha endast två fiskar i en balja på 1000-2000L.

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Finns några fina chonnor som jag har för mig ( är ej 100% men har läst här o där ) att dem varit lätt odlade som channa bleheri osv vissa behöver inte allt för stora kar o går o odla , väldigt fina färger

            Kommentar

            Arbetssätt...