Vildformer av svärdbärare mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    Vildformer av svärdbärare mm

    En önskan har gått i uppfyllelse! Fått ett akvarie på jobbet som jag ska "ha hand om". Det är chefens man som haft det, visade sig vara ett 16 år gammalt akvastabil. 100 cm långt, 50 cm högt och 40 cm djupt. Jag jobbar på ett äldreboende och tanken är att akvariet skall vara ett samtalsämne och kanske lite ev ett "utflyktsmål" för personal och boende tillsammans. Kommer att stå i "källaren" utanför mitt kontor.
    Behöver lite input av lite duktiga människor.
    Till akvariet hör ett heltäckande aluminiumlock. Där har från början suttit två lysrör, som förre ägaren plockat ur, och klipp av elsladden, och ersatt med tre små led-lister. Som skydd sitter en sån räfflig plastskiva som brukar skydda lysrörsarmaturer. Spontant känner jag att det lyset inte är bra. Vad gör man? Lämnar in till elektriker som ser om det går att återställa till lysrör?
    Köper ett täckglas och lös ljusramp?
    Akvariet kommer stå i en lång korridor som är upplyst dygnet runt. Hur påverkas fiskarna av det?
    Filtret är även det 1 år gammalt. Ett litet innerfilter. Läge att byta det gissar jag?
    Till akvariet fick jag engelsk sjösten. Är det svårare att få växter att trivas i det?
    Gällande fisk i har jag inte kommit så långt. Frågat de boende men de flesta minns inte. En kunde säga att det finns nåt som heter guppy och en annan visste scalar.
    Tänkte nog ha nån levandefödare i, dels för att jag aldrig nånsin haft det och dels för att det är ett trevligt samtalsämne då det kommer yngel. Lite sugen på blå platy. Fått förslag om att ha scalarer i detta kar, men 200 liter är i minsta laget?

    Men har en bit dit, utan vettigt lyse och bra pump är projektet dömt att misslyckas. Kan man lägga upp bilder direkt från telen? Kanske lättare om ni ser bilder..

    Har haft akvarier förut men nu var det nog två år sen. Haft lite av varje i fiskväg, men mest enkla typer

    Vore glad för lite input!
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    #2
    Inser att jag måste bli gold-medlem för att kunna lägga in bilder alls.. Får fixa det, men inte idag. Såg oxå att det fanns nytt "lock" att köpa för knappt 1800 kr.. kanske värt det?

    Kommentar

    • HeidiH
      • October 2014
      • 629

      #3
      Det här var visst rätt ointressant Om jag önskar förslag på fisk till akvariet då? Hyfsat lättskötta firrar som tål att det promenerar förbi lite folk nu och då. Gärna lite färg, så de gamla som ser lite sämre kan följa dem. Jag vill ha mycket växter i akvariet. Skall vara intressant men lite lugnande att titta på. Gärna nån fisk som är lite större. Kanske Gurami? Akvariet är 200 liter, vilket känns lite litet för Scalarer som jag fått tips om.

      Kommentar

      • T_B
        • September 2013
        • 96

        #4
        Höjden 50 cm känns väl rätt ok för ett par scalarer, längden också. Köp 6 st, låt dem para ut och behåll ett par. Det blir hur bra som helst.

        Kommentar

        • ElinR
          • September 2014
          • 370

          #5
          Platy är ju väldigt tåliga, simmar mycket fram och tillbaka och är färgstarka. Kanske stämplad som nybörjarfisk, men det är en trevlig firre.

          /Elin

          Kommentar

          • HeidiH
            • October 2014
            • 629

            #6
            En röst på scalarer alltså! Kul! Var min dröm som liten...Scalarer ihop med platy då? Funkar? Tänkte mi gblå platy. Eller andra förslag?Himla kul att vara på gång! Idag tog jag ur den gamla frigoliten och lade i nytt liggerunderlag. Hoppaspå att imorrn blrja fylla på grus, och provdekorera. Tack för era svar! Gör mig glad!

            Kommentar

            • HeidiH
              • October 2014
              • 629

              #7
              Ett tag var jag sugen på boliviansk fjärilsciklid..
              Har börjat fylla på akvariet med grus så smått. Fortfarande inte fått ok från chefen på karets nuvarande placering så tar det lite lugnt. Letat svart sopsäck i hela huset, men vi har bara blå.. Tänkte ta det som enkel bakgrund. Aldrig haft svart sopsäck till bakgrund men hört att det ser rätt okej ut!
              Snart dags att åka hem för dagen. Vart fullt upp idag!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Bolivianer är helfräna för sin ringa storlek! Själv håller jag just nu på med att dra upp ett litet gäng yngel av dessa, men vill du ha bolivianer så bör du ha sand på botten!

                Klicka på bilden för större version

Namn: 030520142794.jpg
Visningar: 7
Storlek: 111,0 KB
ID: 2164117Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2573.jpg
Visningar: 4
Storlek: 144,2 KB
ID: 2164121

                Klicka på bilden för större version

Namn: 231020132002.jpg
Visningar: 5
Storlek: 115,5 KB
ID: 2164122Klicka på bilden för större version

Namn: 270220142377.jpg
Visningar: 3
Storlek: 104,6 KB
ID: 2164118Klicka på bilden för större version

Namn: 101020131905.jpg
Visningar: 8
Storlek: 116,2 KB
ID: 2164119Klicka på bilden för större version

Namn: 101020131921.jpg
Visningar: 13
Storlek: 107,6 KB
ID: 2164120

                Det bästa för en svart bakgtund torde vara solskyddsfilm som man hur smidigt som helst fäster, helt utan lim eller annat kladd, blir svinbra!

                Kommentar

                • HeidiH
                  • October 2014
                  • 629

                  #9
                  Jag insåg just att jag nog har ett problem som började fylla på med sjöstenen, för scalarer vill väl oxå ha sand? Fina fiskar där, bolivianerna! Kul med yngel!! Är det så att de flesta fiskar föredrar sand framför sjösten? Känns nästan så. Tack för tips om solfilm! Kan kanske vara nåt!

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    #10
                    Jag rekommenderar ett gäng corydoras av valfri sort. Det är en fisk jag inte kan vara utan! De bökar och stökar och är hur söta som helst när de far runt. Tänk dock på att de gillar att vara ett gäng. Så minst 6-8 st är att föredra!
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • HeidiH
                      • October 2014
                      • 629

                      #11
                      Ska de oxå ha sand va?

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Med risk för att låta tråkig i detta så skulle jag avråda från Skalarerna. Jag vet att det står 50 cm men det är en miniminivå. Så det som står i Zoopets artregister, 225 liter är också en nedre gräns. Så som jag ser det så får de det inte bra i så trång burk. De kommer att bli något förkrympta. Har en gång haft Skalarer i ett 260 vilket också var trångt. Jag kommer inte att debattera detta mer för att ge dåligt samvete eller så men ville bara framföra min åsikt. 6 st. Skalarer i ett 200 fungerar ju när de är små vilket var förslaget men blir för tight senare.
                        Varför inte välja en vacker palettciklid? Sedan tycker jag woods alternativ är kanon, Bolivianer.
                        Men om karet ska vara ett offentligt kar så kommer platy, svärdbärare, kardinaltetror och liknande ge de äldre mer stimulans.
                        Synen förändras ju när man blir äldre. Blå är färgen man tappar först. rött och gult sist. Med Svärdböärare, Platy och liknande kan du välja en färgskala på fisken som inte bara passar personalen.
                        Vill du ha fiskar som rör sig majestätiskt och är lättskötta? Skippa ciklider helt och skaffa mosaikggurami.

                        Vill du ha en vitaminkick har jag sparat det bästa till sist. En grupp regnbågsfiskar typ Melanotaenia boesemani. Underbart vacker fisk som kommer att fjäska för maten efter ett tag och vitalisera alla från 5-96 år.

                        Tror inte de äldre kommer att gå igång på en Skalar alls. Men en matfjäskande orädd knallröd svärdbärare. Det du!

                        Har jobbat i många år som handledare på äldreboenden och handlett personal och ledning. Så åldrandet är lite en del av mitt arbetsområde. Därför detta lite OT om syn och annat
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • HeidiH
                          • October 2014
                          • 629

                          #13
                          Bluewing! Jag tackar såå mktför dina åsikter! Guramis har jag haft, och haft i åtanke tilldetta projekt oxå. Ska kolla upp de andra du nämde. Toppen med detta om färgseende. Hade en vag känsla av att blå fiskar var sådär bra! SDet kommer att bli bra detta! Du har själv regnbågsfiskar va? Funkar med sjösten eller föredrar sand? Vill att firrarna ska må bra så jag kan lätt släppa scalarer. Vart tveksam då jag vet att det är i minsta laget.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Regnbågar gillar mörk sand och gärna en mörkare bakgrund eller rökare inredningsdetaljer och mkt växter men med en hel del fri simyta. Du kan läsa mer om dem här. Regnbågar är robusta och livliga fiskar men vill ha rent och fräsch vatten med vattenrörelse i akvariet. Så se till att ha ett bra filter till dem. Vill du grotta ner dig kopiöst så finns en ren "bibel" om dem som är fri på nätet om du är bekväm med engelska. Hör av dig om du är lagd för sida upp och sida ner om Regnbågsfiskar.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • HeidiH
                              • October 2014
                              • 629

                              #15
                              En bild börjar ta form lite smått.. men måste läsa på... Nån form av regnbågar o ottosar? Ottosar är ett måste nästan . De är urcoola små små firrar. Vill ha lite fart på vattnet. Hmmhmm.. Tipspå mörk grus/sand? Detta börjar verkligen bli kul!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...