Mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zappe
    • October 2014
    • 52

    Mitt första akvarium

    Tjenare!

    Tänkte här i denna tråden skriva om mitt nyinförskaffade 96 liters kar, med först och främst de fiskar som följde med och även växterna.

    Har redan bekantat mig med en del av forumsmedlemmarna, väldigt trevlig stämning och engagemang i detta forum!

    Så som det ser ut idag så innehåller karet

    Mollys
    Kardinal Tetror
    zebra tetror
    Platys
    Siamensis
    Mal (Golden Nugget) (som vad jag förstått det som kommer bli för stor för akvariet?)
    Malar som jag ännu inte hunnit få reda på vad det är för några.


    Växtmässigt så har jag heller inte hunnit ta reda på vad det innehåller men har under första natten märkt att det är alldeles för lite stenar i botten då merparten av växterna har flytit upp till ytan (troligen efter en av de helt tokiga malarna (en liten ettrig jäkel som verkligen sticker ut i mängden
    )

    Nee, men ni är väl lite som de på bilforumen (där jag hänger en del också , älskar bilder? =)

    En bild på dottern som begrundar akvariumet, här

    Och även här en liten bild på akvariet, här


    Jag tänkte även att i framtiden uppdatera just detta inlägget för att lättare se vart man lägger bilder och få lite lättare att se bilderna.
    Senast redigerad av zappe; 13 October 2014, 10:01.
    Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.
  • zappe
    • October 2014
    • 52

    #2
    Tänkte lite på den maten som jag fick med i paketet jag köpte. Detta är maten jag fick med:


    Dr. Bassleer Biofish Food

    TetraMini baby (ntar att detta är till ynglen?)
    TetraPro Algae
    Green Algae wafers (Till algätarna?)
    TetraPhyll
    Aquatic Nature Goldfish Excel Color
    Sera Goldy Color spirulina (Färfoder)


    Sen även Easy-life Profito Professional Plant fertilizer.

    Har ännu inte matat fiskarna då jag gjorde nystart på karet igår, tänkte att första matningen blir ikväll, så fort jag sonderat ut vilken mat dom ska ha..

    Tänkte även försöka smita iväg under dagen (blir förhoppningsvis ytterliggare en tillökning i familjen vilken dag som helst, beräknad förlossning dag, är nämligen idag
    ) till en zoo butik och köpa nitrit tester och ph mätning.
    Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #3
      Kul, skall bli spännande att få följa ditt projekt.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • zappe
        • October 2014
        • 52

        #4
        Försökte ta lite bilder på fiskarna, men det är ju allt annat än lätt..

        Men i vilket fall så kommer här bilder på de små firrarna som lurar i vattnet..

        Platy

        Kardinal Tetror

        Zebra Tetror (Har även ett par som är något större)
        De större

        Molly (Anna)
        Molly (Mimmi)
        Molly (Kajsa)

        Algätarna/Malarna ligger å kurar under plastroten så fick inge bilder på den.. :P

        Men ser det inte ut som platyn kan vara gravid tro? Och ni får gärna rätta mig om jag har fel på sorterna..
        Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #5
          Ursprungligen postat av zappe

          Nee, men ni är väl lite som de på bilforumen (där jag hänger en del också , älskar bilder? =)
          Japps, the more the merrier !

          Kikade lite på maten du listade, de två sista är ju guldfiskfoder, men några guldfiskar har du inte va? Bassleer fodret brukar vara poppis, och algae wafers brukar ges till algätare ja. Tetrapro och tetraphyll har jag inte testat själv, men låter ju som det funkar bra att variera med då du har en del fiskar som mår bra av lite extra vegetabilisk mat. Är datumet ok bara?

          Sen verkar bilden på platy innehålla mollys, och Anna, Mimmi och Kajsa är nog egentligen platys. Skulle även tippa på att de är pojkar (de ser ut att ha gonopodium), men det kanske inte gör något Och fiskarna på "de större" bilden ser ut att vara dessa, men resten håller jag med om, ehm förutom att zebratetrorna brukar kallas zebrafiskar istället, då de inte är tetror
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          • zappe
            • October 2014
            • 52

            #6
            Ursprungligen postat av Rebah
            Japps, the more the merrier !

            Kikade lite på maten du listade, de två sista är ju guldfiskfoder, men några guldfiskar har du inte va? Bassleer fodret brukar vara poppis, och algae wafers brukar ges till algätare ja. Tetrapro och tetraphyll har jag inte testat själv, men låter ju som det funkar bra att variera med då du har en del fiskar som mår bra av lite extra vegetabilisk mat. Är datumet ok bara?

            Sen verkar bilden på platy innehålla mollys, och Anna, Mimmi och Kajsa är nog egentligen platys. Skulle även tippa på att de är pojkar (de ser ut att ha gonopodium), men det kanske inte gör något Och fiskarna på "de större" bilden ser ut att vara dessa, men resten håller jag med om, ehm förutom att zebratetrorna brukar kallas zebrafiskar istället, då de inte är tetror
            Ahaaaaa.... Satt och jämförde bilder på nätet på plattys å de jag har och såg liknelserna på munnen, men man lär sig något nytt varje dag!

            Har märkt att Anna, är väldigt aggressiv i akvariet mot de andra fiskarna, är det något att vara orolig över? Eller kan det vara avsaknade av fruntimmer som gör de såna? Det är inte så att de bits eller något men de simmar efter och jagar dom, om jag hittar några platy honor i butiken är det någon fara att sänka ner nån nu precis när jag "startat om akvariet"?.

            Nu när jag tänker efter så kan det nog vara att det va en eller två gulfärgad fisk som dog under transporten hem.

            Har inte kollat datumen men skall göras, är mycket mat i burkarna så tror dom är nyköpta.
            Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

            Kommentar

            • zappe
              • October 2014
              • 52

              #7


              Ett litet klipp på den arga fisken.. Bör jag bli orolig? Har ett litet akvarium som jag skulle kunna blåsa liv i värsta fall, eller ska jag ta med den till zoo butiken när jag åker dit?
              Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Nja. Du har ju en Platyhane där med en drift värdig hela kaninkolonin på Gotland och ingen hona. Var ska den rikta all frustration? Hade du sedan ett par Platyhonor gissar jag att han blir lugnare.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • zappe
                  • October 2014
                  • 52

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Nja. Du har ju en Platyhane där med en drift värdig hela kaninkolonin på Gotland och ingen hona. Var ska den rikta all frustration? Hade du sedan ett par Platyhonor gissar jag att han blir lugnare.
                  Misstänker att honan eller honorna dog i transporten, jag ska åka iväg till zoo butiken, ska jag införskaffa mig en eller två honor kanske?

                  Vet att man inte ska tillsätta fler fiskar nu i början, men vill heller inte förlora fiskar pga attacker?
                  Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Hur många fiskar har du i nu?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • zappe
                      • October 2014
                      • 52

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Hur många fiskar har du i nu?
                      Mellan 20-25 typ...

                      Utav gula platys är det 3 stycken bara, kanske är bättre att lyfta ur dessa ifall det är för mycket fisk i karet?

                      Har haft funderingar att ta bort de allra minsta black Mollys då det känns som ett väldigt färglöst akvarium med så mycke svart, men det är bara lite små funderanden.
                      Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Det är ganska mycket fisk på så litet akvarium i början. Jag skulle inte skaffa mer fisk på en månad.....
                        Har du för mycket fisk i starten kan det gå mer illa ändå. Bättre att skaffa några enkla växter typ Hornsärv som tar bort en del av näringsöverskottet och hjälper de jagade fiskarna att gömma sig.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • zappe
                          • October 2014
                          • 52

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Det är ganska mycket fisk på så litet akvarium i början. Jag skulle inte skaffa mer fisk på en månad.....
                          Har du för mycket fisk i starten kan det gå mer illa ändå. Bättre att skaffa några enkla växter typ Hornsärv som tar bort en del av näringsöverskottet och hjälper de jagade fiskarna att gömma sig.
                          Okej, så jag ska låta fiskarna vara kvar i och inte köpa mer nu? Utan hellre köpa en eller två plantor till istället?
                          Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Ursprungligen postat av zappe
                            Okej, så jag ska låta fiskarna vara kvar i och inte köpa mer nu? Utan hellre köpa en eller två plantor till istället?
                            Ja det tycker jag. Men köp inte olika plantsorter är mitt förslag utan en och samma. Blir lätt rörigt för ögat annars. Vad jag kan se så ser det ut som om flera av växterna är lättskötta. Hornsärv bildar inga rötter utan kan också flyta fritt. Men den går att trycka ner i sanden, men den flyter upp om man drar lätt i den.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • zappe
                              • October 2014
                              • 52

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Ja det tycker jag. Men köp inte olika plantsorter är mitt förslag utan en och samma. Blir lätt rörigt för ögat annars. Vad jag kan se så ser det ut som om flera av växterna är lättskötta. Hornsärv bildar inga rötter utan kan också flyta fritt. Men den går att trycka ner i sanden, men den flyter upp om man drar lätt i den.
                              Ska se vad det är för plantor dom har inne i zoo butiken och gå från det.
                              Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...