Ström akvarium - fisk råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • muffinlove
    • December 2013
    • 20

    Ström akvarium - fisk råd

    Allo,

    Jag har länge velat ha ett strömat kar och nu börja det ta lite form hur jag vill att det ska se ut. men jag har lite problem med att hitta fiskar som vill vara i mellan nivån om man kan säga så. botten fiskar är klart jag vet precis vad jag vill ha för fiskar där. Men jag undra om det finns någon vanlig fisk som tycker om strömt vatten, många som jag har titta på vill ha stilla till lungt så det går bort.

    så jag tar imot alla tipps.

    mvh muffin
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hmm....vad menar du med "vanlig fisk"? Många av de fiskar som vi har i karen lever i svagt strömmande vatten. T ex Drottningrasbora osv. Men om du menar nästan forsförhållanden passar inte sådana. Hur stor fart skall du ha på vattnet?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • muffinlove
      • December 2013
      • 20

      #3
      det kommer att att vara bland annat sewellia lineolata som ska simma runt, så något som orka med strömen jag kommer ha till dem. Det kommer inte att vara mega blås men ganska bra tryck och jag tro att mina röd muns tetror inte kommer att tycka om det så mycket. Fick tipps att glass malar tycker om lite fart så kan hända att jag får ta några såna fiskar.

      jag har även kolla på gobys dom går bra ihop med sewellia även om dom kommer från lite olika platser, men det är samma förhålanden dom vill ha. jag hoppas att det hjälper till lite gran jag var nog lite luddig i min fråge ställning.

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        #4
        Otocinclus ska gilla lite strömt. Även hört att zebrafiskar ska ycka om det, men vet inte hur deras natruliga miljö ser ut.. Ottosar är ju en bäckfisk.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Rödmunstetror kommer inte ha något problem. Testa får du se.

          Asiatiska alternativ är olika Danio, som alla hanterar stark ström bra, och långsträckta/spolformade arter av Rasbora, t.ex. saxfisk. Om akvariet är stort eller väldigt stort kan du använda Danio "dangila", olika arter av Devario, större barber, regnbågsfiskar eller silverhajar.
          Senast redigerad av Azur; 14 October 2014, 11:21.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Zebrafisken blir grymt snygg i strömt vatten, köp ett stort stim!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Zebrafisken blir grymt snygg i strömt vatten
              Håller med. Jag gillar särskilt den prickiga odlingsformen leoparddanio, gör sig väldigt bra i strömmande vatten.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • muffinlove
                • December 2013
                • 20

                #8
                va surt jag sålde bort mina leoparder nu fast var bara 5st kvar men då får jag ta och fixa lite nya såna sen.

                Kommentar

                • muffinlove
                  • December 2013
                  • 20

                  #9
                  någon som har erfarenhet av den här rengbågs fisken Pseudimugil furcatus?



                  Jag är väldigt sugen att prova mig på den och tycker att den är väldigt vacker att titta på. Jag har nu börja leta stenar ute vi sjön och höl nästa på att dra ner i den med. lite regn+moss+sten = du ska in din jä@@l tur nog klara jag mig men kommer inte vara så roligt att gå runt på jobbet idag.

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Jag vill tipsa om blå danio. Jag hade ett stim på 35st i mitt 660l. Vid ytan så var det rätt bra flås på vattnet och där drog dom omkring i ett tätt stim hela dagarna. Stimmet var så tätt ibland så det mer var som en boll.
                    Kan tänka mig att andra danio beter sig ungefär likadant

                    Kommentar

                    Arbetssätt...