Ett försök att odla på mina Flaggciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karhunen
    • July 2007
    • 177

    Ett försök att odla på mina Flaggciklider

    Hej,

    Nu ska jag ta och göra ett riktigt försök att få igång mina flaggciklider och därför behöver jag er hjälp!
    Har ett fint par som har visat lektendenser men vet att det även är vanligt förekommande fenomen.
    Men jag tror jag har det mesta för att kunna lyckas förutom kunskap! =) Där kommer ni in!
    Jag har två kar som jag kan använda, ett standard 240L (alu) och ett 170L (alu), olika pumpar, skumfilter, syre stenar, växter, massa rötter, det jag tror jag behöver.
    Så gör mig en tjänst och hjälp mig att lyckas! Det skulle vara så himla kul!

    Tack på förhand!
    Mvh Karhunen
    Med vänlig hälsning, Markus
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj Karhunen!
    Flaggciklider tycks vara ganska poppis här på forumet, jag ser fler som vill hålla dessa fina ciklider - kul!
    Jag antar att du har den "vanliga" sorten typ; Mesonauta Insignis. Det finns ju några varianter, men denna är väl en av de vanligaste man hittar i butikerna.

    Skall du odla i större skala, eller är det mer att du vill ha ett eller flera par som, så att säga, "bara" leker och yngelvårdar i karet? Skall man odla och bedriva verksamhet får man givetvis tänka i lite vidare banor.

    Flaggcikliden håller sig gärna i de övre regionerna i karet. Den rör sig dock i hela karets rum, men drar sig gärna mot ytan och håller till där.
    Inred karet med hängande grenar som bryter vattenytan, långsträckta rötter som drar sig mot vattenytan och sätt gärna jättevalisneria på många ställen. Då har du skapat en fin förutsättning för att Flaggcikliden skall känna sig trygg och hemmastadd i miljön. När Flaggcikliden står, simmar och uppehåller sig bland de hängande grenarna vid vattenytan kan du se hur effektivt kamouflage Flaggorna har med sin ljusa färg och det snedgående svarta bandet på kroppen - de smälter in perfekt!
    Håll en temperatur på runt 27°C och ett ph på runt 6, så har du satt bra förutsätningar.
    Du kan även plantera områden med Anubias som har styva blad som Flaggcikliden gärna leker på, men de kan också välja rot- och grendelar samt även Valisneriablad.
    Sätt gärna en dämpad belysning.

    Ja, ungefär så kan du göra för att starta en ingång - det här är hyfsat lättlekta ciklider och de är fantastiska yngelvådare.
    Lycka till!




    Bifogade filer

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Wow Mats, vilket inlägg. Du är en guldgruva
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av HWH
        Wow Mats, vilket inlägg. Du är en guldgruva
        Ja, vi får hoppas att Markus kan ha nytta av något där!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Mats, vad tror du att mitt höga PH har för inverkan på flaggorna, jag är inte ute efter yngel men vill ju att dom ska trivas ändå förstås. Kanske jag får tänka om?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av Inger H
            Mats, vad tror du att mitt höga PH har för inverkan på flaggorna, jag är inte ute efter yngel men vill ju att dom ska trivas ändå förstås. Kanske jag får tänka om?

            //Inger
            Nja, jag tror inte det är så stor fara med ph:t som sådant - bara det är stadigt. Flaggorna kan gå i neutralt, runt 7. Har du extremt högt ph?

            Kommentar

            • Karhunen
              • July 2007
              • 177

              #7
              Oj! Tack Mats!
              Då ska jag börja, ska leta fram lämpliga rötter m.m.
              Men storleken på karet då? Funkar det med 170L?

              Jag hade bara tänkt mig att få igång detta paret jag har och kunna se till att de blir bra föräldrar samt att kunna sälja vidare dessa till de som vill ha. Men inte göra någon business av det... Det har jag inte plats för ännu!
              Men vet att det finns folk som vill ha dessa...
              Men tack så hemskt mycket för all info! Så hoppas vi på några resultat... men först börjar jobbet med att bli av med fiskarna som jag ska sälja också..! =)
              Med vänlig hälsning, Markus

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Nja, jag tror inte det är så stor fara med ph:t som sådant - bara det är stadigt. Flaggorna kan gå i neutralt, runt 7. Har du extremt högt ph?
                Drygt 8 tyvärr.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av Karhunen
                  Oj! Tack Mats!
                  Då ska jag börja, ska leta fram lämpliga rötter m.m.
                  Men storleken på karet då? Funkar det med 170L?

                  Jag hade bara tänkt mig att få igång detta paret jag har och kunna se till att de blir bra föräldrar samt att kunna sälja vidare dessa till de som vill ha. Men inte göra någon business av det... Det har jag inte plats för ännu!
                  Men vet att det finns folk som vill ha dessa...
                  Men tack så hemskt mycket för all info! Så hoppas vi på några resultat... men först börjar jobbet med att bli av med fiskarna som jag ska sälja också..! =)
                  Halloj!
                  Flaggor kan med tid bli ganska biffiga, men om det enbart handlar om ett, kanske två, par skall nog 170 liter funka fint - åtminstone till en början.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Drygt 8 tyvärr.

                    //Inger
                    8 i kranen antar jag. Men om du sätter ett kar med god inredning (läs: sådant som mjukar upp vattnet), byter 20-25% en gång i veckan, eller varannan vecka, borde du väl kunna sänka till åtminstone 7 eller straxt därunder?

                    Kommentar

                    • jozi81
                      • January 2011
                      • 917

                      #11
                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Mats, vad tror du att mitt höga PH har för inverkan på flaggorna, jag är inte ute efter yngel men vill ju att dom ska trivas ändå förstås. Kanske jag får tänka om?

                      //Inger
                      Du kan vara helt lugn, jag har kört en VF grupp acora, som var riktigt stora redan från början i lulevatten... 8.3 i kranen, jag kunde ha försett hela världen med deras avkommor om jag hade orkat.
                      50% vattenbyte i veckan så det höll sig nog 8+ hela tiden, fortfarande har jag avkommor som simmar i mina kar. Flera år efteråt.

                      Fantastisk fisk, men kanske inte så jättelättsåld, jag har lämnat in kanske totalt 50 stycken till butikerna och dom har gått kvar länge.

                      Yngelvården är grym, små revir så dom funkar awesome i communitykar.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        8 i kranen antar jag. Men om du sätter ett kar med god inredning (läs: sådant som mjukar upp vattnet), byter 20-25% en gång i veckan, eller varannan vecka, borde du väl kunna sänka till åtminstone 7 eller straxt därunder?
                        ...går och kollar PH nu, länge sedan jag gjorde det.

                        Det ligger på runt 8 i både kranen och karet.
                        Jag är jättedålig på vattenkemi (som du vet), men någon sa till mig för länge sedan, att det är väldigt svårt att sänka PH om vi har ett vatten där KH ligger över 4 (tror jag att det var), och vi har ett KH-värde på 7.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Håller med jozi! Tror att du, Inger, gott kan köra Flaggor i ditt kar - ös på bara!

                          Kommentar

                          • jozi81
                            • January 2011
                            • 917

                            #14
                            Ett försök att odla på mina Flaggciklider

                            Ska jag ta med mina 3 acora på tisdag
                            Passerar nog Sundsvall vid 14-15 rycket.
                            Kanske kan fixa någon till från akvariecenter! Du får mina gratis!
                            Senast redigerad av jozi81; 22 September 2014, 12:17. Anledning: tillägg

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av jozi81
                              Du kan vara helt lugn, jag har kört en VF grupp acora, som var riktigt stora redan från början i lulevatten... 8.3 i kranen, jag kunde ha försett hela världen med deras avkommor om jag hade orkat.
                              50% vattenbyte i veckan så det höll sig nog 8+ hela tiden, fortfarande har jag avkommor som simmar i mina kar. Flera år efteråt.

                              Fantastisk fisk, men kanske inte så jättelättsåld, jag har lämnat in kanske totalt 50 stycken till butikerna och dom har gått kvar länge.

                              Yngelvården är grym, små revir så dom funkar awesome i communitykar.
                              Har du också egen brunn jozi? Eller är det överlag Norrlandsvattnen som har högt PH tro.
                              Måste nog kolla vad acora är för gynnare

                              Mats; jag tror att jag kööör på så .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...