Med 100L + 54L, mkt nyfikenhet och ännu fler frågor-

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Med 100L + 54L, mkt nyfikenhet och ännu fler frågor-

    Har precis tagit klivet in i akvarievärden och får väl presentera mig och mina "läroakvarier".

    Jag heter Elin, har man, 2 barn och hund (som vi kallar vårt första barn). Sjukskriven student, men börjar hämta mig.

    Har drömt länge och i perioder om en egen vattenvärld och nu har jag äntligen blivit med fiskar (och groda och räkor...).

    Just nu är akvariet ett barnakvarium med den "vanliga" mixen neontetra, platy och pansarmalar. Jag är ny på det här och det har hänt ganska mycket i akvarievärlden sedan sist jag läste upp mig om skötsel och sånt. Dessutom finns det en otrolig mängd fiskar, pumpar, växter, mätprylar och akvarietyper att man blir alldeles snurrig.

    Vissa saker har jag däremot hunnit lära mig:
    1) Jag gillar rötter och SA.
    2) Jag kan jättelite och får panik för småsaker.
    3) Kosta Boda glas är jättebra att hålla nere rötter med. Se där, nu blir de använda
    4) Det är svårt som f-n att håva fisk
    5) Jag är jätteglad och nöjd för mina två små kar.
    6) Det finns så otroligt snygga akvarier på det här forumet.

    Så jag tänker lägga upp lite bilder på mina projekt, bara för att jag kan :-) Och posta små uppdateringar över alla inbillade katastrofer och riktiga glädjeämnen som den limniska världen ger. (Det måste bara bli mörkt först, så jag kan fota)
    Senast redigerad av ElinR; 17 September 2014, 12:32.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Hejsan Elin och välkommen hit .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ElinR
      • September 2014
      • 370

      #3
      Ursprungligen postat av Inger H
      Hejsan Elin och välkommen hit .

      //Inger
      Tack så mycket. Det är fantastiskt hur mycket kunskap det finns här, svampar åt mig så gott jag kan.

      Kommentar

      • ElinR
        • September 2014
        • 370

        #4


        Detta är 54L. Det är väldigt torftigt nu, men det är ju ett yngelkar med lite växter från stora karet. Roten däremot har potential [emoji173]️

        Kommentar

        • ElinR
          • September 2014
          • 370

          #5


          Bild på stora karet, plus något jag saknar bland alla fina bilder här. Akvariet med omgivning.

          Kommentar

          • ElinR
            • September 2014
            • 370

            #6
            Nu kör jag dag två med Multicura i stora karet, det blir fint grönt och fiskarna verkar lite förvirrade att det inte var mat som trillade ner.

            Idag har ytterligare frågor dykt upp. Framför allt frågan om mina små malar som bara är fyra nu. De bör ju vara minst 7. Vågar jag skaffa tre till eller skall jag vänta ett tag tills jag är helt säker på att allt är ok? De skulle absolut kunna gå med ynglen i sovrummet som karantän medan allt blir definitivt bra i stora burken. Det är ju dessutom "samma" vatten där som i stora burken.

            Om man skall hålla på att plantera och greja i ett vattenfyllt kar, tar folk på sig a)vattentätt skynke eller b) badkläderna? Det blir ju blött överallt (jag gör säkert fel)

            Har man barn kan man av flera skäl inte ha diskus. Fiskarna skulle nog dö av ren skrämsel.

            Vad ÄR det där slemmiga som blir på rötterna när man lagt ner dem? Är det farligt? Jag borde kunna hitta vettiga rötter i skogen, eller?

            Vad är bäst egentligen, begagnat eller nytt? Begagnat brukar ju ha lite mervärde i form av någon form av slimline- eller BTN-bakgrund, men det är ju omöjligt att veta hur föregående ägare skött sitt akvarium. Nytt kostar mer men är något fel går det att gå tillbaka till butiken. Dessutom är en bra butik ovärderlig i form av feedback och kunskap.

            När det väl är dags att satsa, hur stort skall jag gå? Gillar så formen på Juwel Lido och nu finns det i 200L! Kanske bäst att välja Platsen först och karet sedan, tanken är ju att det skall vara minst 50 cm högt iaf så jag kan ha scalarer.

            Vattenbyten i större kar blir väl mkt lättare med ngn annan metod än hävert och 10L-hink? Var tusan hittar jag info om sånt?

            Sand. Vad tusan är Rådasand? Råda ligger väl i näreheten av Mölnlycke, inte kan halva Sveriges akvarister ha sand därifrån?

            Har även insett att bostadens norrläge inte bara är negativt, det gör att vi har direktsol på ganska få ställen. Däremot blir det så otroligt varmt på sommaren, över 30 grader är inte ovanligt, hur gör jag för att akvariet inte skall bli för varmt?

            Nej, nu får hjärnan vila lite och jag skall bara njuta av mina små firrar.

            Kommentar

            • ElinR
              • September 2014
              • 370

              #7
              Just det! Knyta fast växter, borde inte det bli lättare med sånt elastiskt genomskinligt plastsnöre som barnen har när de gör halsband, man behöver inte knyta så hårt och det sitter ändå. Har ju ett lila elastiskt snöre till anubiasen. (Man tar vad man har)

              Kommentar

              • ElinR
                • September 2014
                • 370

                #8
                Allt är bra hos både stora fiskar och yngel vad jag kan se och nitriten är obefintlig. Väldigt svårt att räkna ynglena även med så lite inredning som finns. Tror de är 10.

                Har besökt den butik i staden som har störst utbud på Tropicas växter. Där växte ett ofantligt ha-begär. Har även sett en del videor på YouTube där de visar växter och show piece-akvarier. Jag gillar rötter, men så snyggt det kan bli med sten! "Behöver" nog ett nano att öva CO2 med.

                Har lärt mig att det finns slang att koppla på kranen som inte bara kan spola ut vatten utan även suga upp! När drömakvariet är på G ingår definitivt en sådan i tillbehören. Adjö 10L-hink. Marina Aqua Vac 15 m, för självklart är akvariet så långt bort från badkaret som möjligt.

                Det geléiga på roten/grenen försvinner om ett tag och behöver inte åtgärdas. (Men VAD är det, varför blir det så?)

                Golvet håller för vilken tyngd som helst (nästan), så då är frågan bara hur stor burk jag vill ha. (Och hur jag skall få råd, ROFL). Det jag vet är att jag vill ha ett 50 cm högt (minst) kar. gillar den mer kubiska formen på Juwel Lido, men 120L är inte så mkt större än det jag har. Har kommit ett 200 nu, men känns som att jag alltid kommer vilja ha mer.

                Min tanke om att försöka ha en strikt Venezuelabiotop har lagts ner. Istället har jag glidit över till Rio Orinoco som lagts ner till förmån för Rio Negro/Amazonas. Så går det när man är girig. Antalet valbara corydoras och scalarer ökade ofantligt, för diskus är inte min grej än, kanske aldrig blir det, men scalarer är ganska fina de med. Fattigmansdiskus?

                Konstigt hur jag ändrar uppfattning om saker. Gillade inte alls ancistrus, nu vill jag nog ha en till. Scalarer var ruggiga yngelätare, nu ingår de i Drömburken. En vacker dag kanske jag bara vill ha munruvande ciklider?

                Kommentar

                • ElinR
                  • September 2014
                  • 370

                  #9
                  Jomenvisst, där rök Lido 200L. Scalarer vill visst ha minst 225L...

                  Har iaf plockat eklöv som jag skal ge ett snabbkok och sedan lägga ner i stora burken.

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #10
                    Ursprungligen postat av ElinR
                    Jomenvisst, där rök Lido 200L. Scalarer vill visst ha minst 225L...

                    Har iaf plockat eklöv som jag skal ge ett snabbkok och sedan lägga ner i stora burken.
                    tror scalarer klarar av att vara i 200 liters , kommer knappast dö av 20 liter mindre , bara se till så akvariet har lite höjd de brukar dem tycka om .

                    som du sedan skriver så vill man alltid ha större än det man har hemma .. tänk på att 200 liters , 240 , 375 liters tar inte så mycket mer plats än varandra jag har 100 liters , 240 liters satte båda brevid varandra , några cm större åt varje sida , inte värst större skillnad , och 375 liters där mitt 240 liters står nu går lika bra dock får man tänka på vad man själv vill ha mest ^^ och hur många fiskar man själv nöjer sig med vissa tycker om 20 fiskar i ett akvarie , andra 100 :P men 240 liters juwel hade funkat fint till scalarer tror jag om du är inne på de måttet men tror att 200 hade gått med utan större problem

                    slemmet på rötterna kan du undvika ifall du kokar rötterna innan du lägger ner dem , eller själv tar upp slemmet när du ser det (Så gjorde jag på en rot som jag glömde koka ) men slemmet är antagligen bakterier som samlats och förökat sig i vattnet , antingen bakterier eller sporer som utvecklas i kontakt med vatten.
                    Senast redigerad av blaze1337; 18 September 2014, 22:34.

                    Kommentar

                    • ElinR
                      • September 2014
                      • 370

                      #11
                      Ursprungligen postat av blaze1337
                      tror scalarer klarar av att vara i 200 liters , kommer knappast dö av 20 liter mindre , bara se till så akvariet har lite höjd de brukar dem tycka om .

                      som du sedan skriver så vill man alltid ha större än det man har hemma .. tänk på att 200 liters , 240 , 375 liters tar inte så mycket mer plats än varandra jag har 100 liters , 240 liters satte båda brevid varandra , några cm större åt varje sida , inte värst större skillnad , och 375 liters där mitt 240 liters står nu går lika bra dock får man tänka på vad man själv vill ha mest ^^ och hur många fiskar man själv nöjer sig med vissa tycker om 20 fiskar i ett akvarie , andra 100 :P men 240 liters juwel hade funkat fint till scalarer tror jag om du är inne på de måttet men tror att 200 hade gått med utan större problem

                      slemmet på rötterna kan du undvika ifall du kokar rötterna innan du lägger ner dem , eller själv tar upp slemmet när du ser det (Så gjorde jag på en rot som jag glömde koka ) men slemmet är antagligen bakterier som samlats och förökat sig i vattnet , antingen bakterier eller sporer som utvecklas i kontakt med vatten.
                      Åh! Någon orkar läsa mitt svammel. Mkt svammel blir det, men på något vis skall jag också lära mig. Har precis startat upp ett dokument där jag listar vad jag "behöver" och kostnader för Drömburken. Dricker kaffe och tittar på mitt startakvarium, alla ser friska och pigga ut.

                      Kommentar

                      • henrikl
                        • November 2012
                        • 639

                        #12
                        Ursprungligen postat av ElinR

                        Min tanke om att försöka ha en strikt Venezuelabiotop har lagts ner. Istället har jag glidit över till Rio Orinoco som lagts ner till förmån för Rio Negro/Amazonas. Så går det när man är girig. Antalet valbara corydoras och scalarer ökade ofantligt, för diskus är inte min grej än, kanske aldrig blir det, men scalarer är ganska fina de med. Fattigmansdiskus?
                        Med fattigmansdiskus brukar man normalt sett mena hantelcikliden. Hantelcikliden är enligt mig en mer charmig fisk än diskus. Att ha diskus är inget drömmål för alla akvarister...

                        När du tittar på akvarium ska du inte bara titta på antal liter. Det är även höjd, bredd och längd som avgör om fisken trivs. Vissa fiskar simmar uppåt medan andra längs botten osv...
                        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                        Kommentar

                        • blaze1337
                          • July 2014
                          • 646

                          #13
                          Ursprungligen postat av ElinR
                          Åh! Någon orkar läsa mitt svammel. Mkt svammel blir det, men på något vis skall jag också lära mig. Har precis startat upp ett dokument där jag listar vad jag "behöver" och kostnader för Drömburken. Dricker kaffe och tittar på mitt startakvarium, alla ser friska och pigga ut.
                          det är säkert fler som orkat läsa , jo massa svammel blir det alltid hos alla , kul att man har någon o bolla med lite ibland hjälper o komma vidare med sina tankar , aa en budget har jag aldrig varit bra på att skriva, brukar alltiid gå över budgeten :/ men det är riktigt bra ide , du har redan ett akvarium så lika bra vänta med nästa , spara så du kan köpa precis allt du vill ha till drömakvariet sen starta upp det . Det lär bli mycket skönare än o stoppa ner saker hela tiden varje månad . Känns som du klarat dig bra med de akvariet du startat såg bilden på de i annan tråd var fint

                          Kommentar

                          • ElinR
                            • September 2014
                            • 370

                            #14
                            Allt väl i 100L, grodan fiskades upp igår och fick äta ifred. Yngelburken har fått grymt mkt alger på mindre än en vecka. Ska prova m färre ljustimmar och kanske några räkor. Bytte vatten och passade på att skrubba bort slemmet från red wood-roten.

                            Har fastnat för Rio 300, men det jag läser i produktkatalogen och det jag läser på butikssidor skiljer sig. Vill absolut ha 4 lysrör, inte 2, för då kan jag lättare hitta ett beg Rio 240 m 2 rör. Kanske nytt för i år? Då är beg. marknaden körd. Dessutom har många av de akvarier jag ser på Blocket fiskar i. Jag kan inte med att köpa och sedan avliva rubbet. Jag funkar inte så.

                            La i eklöv i 100L. De flyter... Inser att det inte riktigt är min grej m black water, även om det är fint, på sitt sätt. Som att jag gillar det men inte vill ha det själv.

                            Ska börja läsa in mig på filtrering och olika typer av filtreringsmetoder.

                            Kommentar

                            • ElinR
                              • September 2014
                              • 370

                              #15
                              Ursprungligen postat av henrikl
                              Med fattigmansdiskus brukar man normalt sett mena hantelcikliden. Hantelcikliden är enligt mig en mer charmig fisk än diskus. Att ha diskus är inget drömmål för alla akvarister...

                              När du tittar på akvarium ska du inte bara titta på antal liter. Det är även höjd, bredd och längd som avgör om fisken trivs. Vissa fiskar simmar uppåt medan andra längs botten osv...
                              Jo, visst är det olika vilka fiskar man fastnar för?

                              Med scalarerna har jag förstått det som att det viktiga är minst 50 cm höjd och rötter och annat som markerar revirgränser. Samtidigt verkar det som att akvarister ofta vill ha större, så då får jag väl ta i från början.

                              Detta är ett långtidsprojekt med mycket funderingar. Sedan måste maken vara positivt inställd och sådana där pengar skramlas ihop. Får sluta vara sjukskriven och plugga färdigt. Under tiden är jag vetgirig och svamlar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...