Juwel Lido 200 l Slöjstjärt, Corydoras och Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yngel till Yngel
    • October 2013
    • 18

    Juwel Lido 200 l Slöjstjärt, Corydoras och Ancistrus

    Och så var jag här igen, surfande på Zoopet med en ny burk att googla sönder.

    Akvariet:
    Köpt genom petworld.se
    Bra pris och smidig leverans.

    Juwel Lido 200 l
    Brädd: 70 Djup: 50 Höjd: 65 CM
    Höjd på akvarium stående på tillhörande bänk är 147 cm högt.
    Jag tycker om höjden som gör att fiskarna kommer upp närmare ögonhöjd. De corydoras som går i burken utnyttjar hela akvariet. Slöjstjärtarna har en bit upp till ytan när de ska äta, de får kämpa på lite för att komma upp. De är ca 5-6 cm så än så länge har de stor yta att röra sig på. Svårigheten, för mig, ligger i att nå ner till botten, jag pysslar numera akvarium stående på en stol. Måste doppa HELA armen för att nå ner. Inte så smidigt men värt det. Älskar den kubiska formen.

    Filter: Juwels fastmonterade Bio-filter bioflow 3.
    Har ingen plan att byta filter. Första intrycket är bra. Det tycks vara ett bra flöde och pumpen är tillräkligt tyst för att fungera att sitta bredvid på kvällen. Det finns gott om utrymme för olika storters filtreringsmaterial. Nackdel är samma som för alla innefilter, det är fult, dessutom är det av den större type. Men det kommer man ju bara undan med ett ytterfilter som jag inte är intresserad av.

    Ljusrör, Juwels egna High light day 28 W.
    Lysrören ger, enligt mig, ett vitt ljus som jag först tyckte var för stickande men som jag nu gillar. Min sambo ber alltid om att få släcka UFOT på kvällen när det tittas TV, vilket han får göra när jag känner mig klar med fiskskådning. Får se om jag byter till andra rör som är mer mjuka i sitt sken. Testar dessa medföljande och utvärderar växter och algetillväxt senare.

    Invånare:
    Funderade ett tag på att prova ciklider, något jag aldrig haft förut. Blev kär i blå delfinciklid men tyvärr är 200 l för litet så den funderingen gick i stöpet. Avskrev funderingen ciklid.
    Man ska vara sann mot sig själv och jag har valt att följa mina tre sanna förälskelser vilka är slöjstjärt, pansarmal och ancistrus.

    Just nu går det 2 slöjstjärt, 5 panda corydoras, och två ancistrus i karet.
    Kommer förmodligen köpa en (läs två) slöjstjärt till (jag kommer inte kunna motstå dem, får väl gråta ut sedan som de nu blir så monsterstora som alla hotar med att de kan bli). Ska dock vänta ett bra tag innan jag fyller på med fler.
    Annars är det bara fler corydoras som ska inhandlas i lagom takt. Det blir fler pandor som tillskott till de fem jag redan har. Jag har span på svart pansarmal, blir nog tio st av dem med. Möjligen någon albino också men det får jag se hur pass fullt det ser ut att vara.
    Slöjstjärtarna har kapacitet att bli stora så jag får anse burken full. Någon mer småfisk skulle bara göra det plottrigt. Dessutom så härjar ju corisarna i hela akvariet så de fyller upp bra.
    Älskar mina ancistrus. Har en vanlig brun (troligen hane) och tyckte den är vacker på något monstruöst sätt. Den andra är ett albino slöjfenat yngel jag inte kunde motstå. Helt fantastisk, ser ut som ett fantasidjur (vilket den framavlade stackaren ju också är).
    Den första ancistrusen jag hade var en hane vid namn monstret som levde 15 år. Han har levt i alla mina olika burkar från den första till den sista… trodde jag då jag avvecklade burken efter hans död. Men nu är jag här igen med ny burk och två nya monster.

    Liten etisk fundering:
    Vill bara köpa sådant som ynglar i akvarium. Alltså inte viltfångat. Vet egentligen inte mycket om varken fångstindustrin eller hur etiskt korrekt det går till där de odlar fisk. Inte något som granskas mycket i media direkt. Om man tittar på de fiskar jag valt så är majoriteten framavlade varianter. Tydligen sådant jag dras till… Väljer alltid bort arter som aldrig odlats i akvarium. Hoppas att dessa framtagna varianter har haft tid att vänjas vid en konstgjord miljö. Inte så att de känner till något annat.

    Växter, sand och rötter:
    Utöver fisk tänker jag mycket växter. Främst anubias och snabbväxande vattenpest. Har tre st växter som jag förmodar är svärdplanta. Vackra och stora men äts tyvärr på av ancistrusarna.

    Växterna planteras i finkornig rådasand med mm mellan 0,33 och 0,8. Har inte provat växtnäring men ska forska vidare i det.

    Inte planerat att lägga i någon stor sten. Tänkte mig en hög med rötter som jag ska fästa anubias på.

    Bakgrund:
    Har ännu ingen bakgrund. Vit tapet bakom akvariet. Tittat efter vanlig akvarieplansch men det är ju så högt att jag inte hittat någon som passar. Får se hur jag löser det.


    Mycket text blev det men det var kul att svamla ut
    200 L Juwel Lido, Slöjstjärt, L-mal och corydoras.
  • Yngel till Yngel
    • October 2013
    • 18

    #2
    Uhhh, tar tillbaka vad jag sa om Juwels fastmonterade Bio-filter bioflow 3. Även då de säkert skulle kunna klassas som tyst av någon annan, även av mig om jag inte satt precis bredvid akvariumet i soffan om kvällarna, så låter det tillräckligt för att gå mig på nerverna.

    Fråga: Någon som har lyckats få bort det fastlimmade filterhuset? Hur gör jag?

    Vad ska jag välja i stället?
    Aquael Turbo filter i stå fall storlek? 1500 lagom? blir 2000 för stort?
    Aquael fan 3+?
    Eheim Biopower 240? Har haft en aquaball 130 som i och för sig var tyst men som kleggade igen fort.

    Har ju slöjstjärt så behöver en bra filtrering. Inget underdimensionerat. Dock är ju måtten på burken lite annorlunda, högt men inte så brett.

    Tyst är ett mycket viktigt ledord.

    Hjälp uppskattas!

    200 L Juwel Lido, Slöjstjärt, L-mal och corydoras.

    Kommentar

    Arbetssätt...