Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Mitt första Diskusakvarium

    Är nu igång med mitt första Diskusakvarium, ett akvarium som inte är i närheten av så intressent som en del av dem jag läser om i detta forum men för en gröngöling som mig så är det ett superkul och utmanande projekt som jag gett mig f.n på att lyckas med.

    Varje dag händer det nya saker, varje dag poppar det upp nya frågor och varje dag lär jag mig någonting nytt. Så varför inte samla alla dessa tankar, händelser, orosmoln, klantigheter, framgångar och frågor (ibland kanske tom med några svar &#128521 i en ny tråd där jag kan skriva av mig lite oregelbundet

    Kanske börjar jag med att summera vad som hänt sedan jag startade upp karet, den som lever får se 😃

    Hoppas det är OK för forumet att jag startar upp en tråd som detta (visst får man det under kategorin projekt?) och att jag inte upplevs som allt för enerverande om det blir för många inlägg om självklarheter.

    (Samtliga kommande stavfel, knepiga formuleringar och andra eventuella dumheter förklaras härmed en gång för alla genom undertecknades norska urspung, extremt dåliga humor och ett mångårigt liv i Göteborg)
    Proud member of Aquascapers of Sweden
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Det är inte bara ok, utan det är direkt välkommet Du kommer att märka att du får som en dagbok över ditt kar som du har stor nytta av när du ska utvärdera vad du gjort och tänkt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Trevligt med en ny tråd att följa
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Lycka till & håll i hatten.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Kan bara instämma med föregående talare - det är bara bra om man startar en projekttråd och där kan man "fladdra ut" rätt mycket.

          Lycka till
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Ja projekttrådarna är ju till för att "tänka högt" kring ALLT.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Ok. Det kanske man skulle börja med
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Lusläser alla projekttrådar, en Diskustråd till är bara så kul. Heja Tommy

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • woodlund
                  • December 2011
                  • 666

                  #9
                  Det ska bli kul att följa en ny som fastnat i diskusträsket , du har mycket roligt framför dig om du sköter dina fiskar på ett bra sätt men tyvärr även motgångar , det är inte min mening att skrämma dig på något sätt men håller man på med diskus så är det ofrånkomligt att inte få något bakslag ibland , det finns många kunniga på dessa fiskar här på forumet , Bluewing , Mats B , Ansjo , Einarsson , Inger mfl så var inte rädd att fråga om det är några funderingar eller problem för dom har svar på det mesta
                  1900Liter Diskusvatten


                  Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    #10
                    Varför inte inleda denna tråd med en resumé

                    Detta inlägg blir nog mest en historieberättelse och kanske inte så mycket av våra akvarielärdommar men håll ut, det kommer (Förhoppningsvis )

                    Har haft akvarium i omgångar i mitt liv men egentligen aldrig satt mig in i denna vetenskap och därmed kanske inte lyckats särskilt bra. (Heller inte misslyckats)

                    För ett tag sedan så stötte jag på av en slump ett snyggt svart Juwel Rekord 70 när jag en kväll slösurfade på min iPad och då även tog en sväng via Blocket. Sagt och gjort, dagen efter stod det uppställt hemma och äventyret drogs igång på nytt.

                    Inredde karet med växter, ljus finkorning sand för att sedan köpa hem ett antal slöjsjärtar samt ett par Ancistrus. Blev överraskad över hur bra balans jag fick till i det lilla karet, inga som helst problem med varken Nitrit eller alger. Karet blev helt enkelt ett väldigt trevligt tillskott i hemmet med superklart vatten och tama fiskar som ville vara om allt jag gjorde, även att göra rent karet tyckte slöjerna var skitkul. (Det gör inte mina diskusar)

                    Erkänner att jag köpte slöjerna eftersom jag inbillade mig att de var lätta att sköta om då jag i det läget i först hand såg akvarieinköpet som ett tillskott till heminredningen och inte kanske som att jag faktiskt skaffade mig djur. Av just denna anledning så valde jag också endast estetiskt fina exemplar och då endast helfärgade. (Guld och svarta). Detta fram tills flickvännen hittade en spräcklig sak med mustasch som hon bara var tvungen att ta med hem. Han döptes till Burt efter Burt Reynolds pga sin mustasch J

                    Kom på mig själv efter ett tag att jag faktiskt gillade dessa små personligheter samtidigt som karet blev ett vackert inslag i hemmet. Tycker nog att detta är en underskattad fisk.

                    Dröjde dock inte länge innan karet kändes litet så en kväll så blev det en vända till på blocket. Hittade ett svart Juwel Rio 120 som jag tyckte skulle passa väldigt bra bredvid 70 liters karet. Fanns nämligen inte på kartan att byta ut det gamla karet som jag tyckte mig fått till riktigt bra utan det fick helt enkelt bli ett till. Placerade detta bredvid det gamla som i en hörnformation, blev kanon.

                    Drog igång 120 karet men så var det ju det där med invånare. Åkte med flickvännen till ett antal Zoo omkring i Göteborg och faktiskt även grannorter och på de flesta ställena så fängslades vi av dessa vackra diskusfiskar, men sånt kan ju inte vi ha, det är ju svårt, det har man ju alltid hört?!

                    Kunde dock inte riktigt släppa tanken på diskus så det blev ett antal resor till Zoo och en massa läsning på nätet. (Det var då jag kom i kontakt med Zoopet första gången som varit till stor hjälp sedan dess). Sen var det ju det där med att få en nyanserad och korrekt bild, hur svårt är det egentligen? På nätet dök man på den ena artikeln efter den andra som bekräftade att det där med diskus det är ju näst intill omöjligt. Personalen på de olika Zoo vi besökte gav dock en helt annan bild, näää det är inte så svårt egentligen så länge ni håller rent i karet. På nätet läste man artiklar om att man minsann måste byta minst 50% av vattnet varje dag medans andra man talade med sa att det räcker med att byta vatten en ggr per vecka och då ca 30%.

                    Hmm hur mycket skulle vi orka lägga ned i arbete på vårt akvarium, var det verkligen värt det för att kunna hålla dessa vackra fiskar?

                    Sen kom ju nästa fråga: kan vi verkligen ha diskus i ett 120 liters akvarium? Vi hade ju läst att man bör ha minst 5-6 stycken eftersom risken är väldigt stor att en fisk blir för dominat i en mindre grupp och helt enkelt mobbar ihjäl de/den mindre. Egentligen så är det väl så att någon/några alltid kommer vara väldigt dominanta i en grupp med diskus men genom att ha en större grupp så är det fler som får dela på att ta stryk och därmed så ökar chanserna för att alla (fler) klarar sig. Vad vi också visste var att rekommendation för diskus är 50 liter per individ. Vi trodde oss dock förstå att detta gällde vuxna individer.

                    Efter mycket om och men så tog vi beslutet en helg då vi ännu en gång besökte det Zoo i Göteborg som blivit vår favorit som då hade fått in ett helt gäng grymt fina Red Pigeonblood. Efter ett långt samtal med personalen som sade att visst kan vi ha 5 styck Pigeon i vårt 120 kar men det kanske inte blir lätt och vi kommer behöva uppgradera när dem växer till sig eller sälja av ett antal och kanske behålla ett par, om vi nu får ett sådant. Detta kan man kanske ifrågasätta men för oss så var det steget in i diskusvärlden så vi klagar inte.

                    Efter allt vi läst om vikten av att hålla rent och att många till och med har helt rena kar så valde vi att inreda väldigt spartanskt med endast sand samt en stor rot. Att ha ett helt tomt kar känner jag mig faktiskt väldigt tveksam till, känns som att allt då går ut på att få yngel men att man då tappar bort att det faktiskt är djur som förtjänar att må bra, att få simma runt, kunna gömma sig om man vill etc.

                    I samband med uppstarten så frågade vi även vad det är som är viktigt att vi håller koll på (samt läste på en hel del även om detta). Fick då klart för oss att Nitrit och PH är bland det viktigaste värdena att hålla koll på. PH hade vi 7.0 i kranen så det kändes inte kritiskt även om diskus gärna vill ha 6.5, optimalt är ju att slippa tillföra medel vid varje vattenbyte. Nitrit värdena var obefintliga. Utöver detta så blev vi rekommenderade Easy Life som vi använder vid varje vattenbyte.

                    Paranoid som man var efter inköp av dessa djur så mätte jag bägge dessa värden varje dag och till min stora fasa så upptäckte jag efter ett tag att vi hade Nitrit i karet. Skräcken infann sig, skräp hade vi gått igång för snabbt, hade vi för många djur, hade vi tagit oss vatten över huvudet ………?

                    Fortsättning följer …………..

                    Några kommande troliga inlägg som beskriver historien ytterligare fram tills nu:
                    Kriget mot Nitriterna, kommer diskusarna överleva, en period av skräck.
                    Fiskarna och husse flyttar ihop med matte
                    Gruppens utveckling från inköp fram tills nu. Hirarki, mobbning, parbildning etc.
                    Val av karets städpatrull
                    Inköp av delvis nyttiga och delvis roliga akvarieprylar (Husse är prylnörd)
                    Slöjsjärtarna flyttar in i ett större hem
                    Skötsel av vårt kar. Vad använder vi för medel, hur ofta, vad etc? Samt hur kom vi fram till vilken intervall att använda för städning.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • mrfrost
                      • October 2012
                      • 186

                      #11
                      Kul du fastnat för diskus, har själv haft diskus g snart två år, och jag minns den panik man kände först, önskar dig all lycka med dina ögonstenar. Vart kommer din fisk ifrån? Mvh Lars

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        #12
                        Ursprungligen postat av mrfrost
                        Kul du fastnat för diskus, har själv haft diskus g snart två år, och jag minns den panik man kände först, önskar dig all lycka med dina ögonstenar. Vart kommer din fisk ifrån? Mvh Lars
                        Hej Lars
                        De är köpta på Herkules Zoo i Göteborg. Väldigt nöjd med alla djur vi köpt där samt att dem alltid tagit sig tid till att besvara alla de tusen frågor jag samlat på mig inför mina besök dit. Tack för din lycka till, uppskattas.
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • mrfrost
                          • October 2012
                          • 186

                          #13
                          Okej kul att du är nöjd med dina djur. Jag har haft mycket hjälp från Peder på akvariekällaren i Örebro som är riktigt duktig på diskus. Har köpt mina av honom och några från tonys diskus.
                          Vilken sort har du?

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #14
                            Ursprungligen postat av mrfrost
                            Okej kul att du är nöjd med dina djur. Jag har haft mycket hjälp från Peder på akvariekällaren i Örebro som är riktigt duktig på diskus. Har köpt mina av honom och några från tonys diskus.
                            Vilken sort har du?
                            Vi har sex styck Red Pigeon Blood
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • mrfrost
                              • October 2012
                              • 186

                              #15
                              Okej dom ä snygga. Har ett par jag med.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...