Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Kalla mig gärna överanalytisk och smått paranoid för att inte tala om ambivalent. L177 känner sig allt mer hemma i karet och syns på alla möjliga och omöjliga platser, återvänder visserligen alltid till sin plats under roten, en plats hen valt att kalla sitt hem. Borde givetvis vara överlycklig över att pricken trivs så bra men det innebär också en komplexitet när det gäller dens näringsintag. Hen har alltid tillgång till färska grönsaker vilket den glädjeligen konsumerar men det råder ingen tvekan om att den konsumerar även icke-vegetarisk kost nu när den rör sig så mycket runt i karet som den gör.

    Håller tummarna för att majoriteten av kosten är vegetarisk och att mixen fungerar bra för krabatens mage.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ett av de fyra fjärilparen som bor hos oss

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1461.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,6 KB
ID: 2165296
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Fjärilen nere i vänstra hörnet ser nästan ut som en nyfiken hundvalp.

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1470.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,5 KB
ID: 2165297
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Det andra Electric Blue paret är lite mörkare i färgen

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1486.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,2 KB
ID: 2165298
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Welcome to the jungle

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1515.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,6 KB
ID: 2165299
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              En av de två i det gula paret

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1523.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,0 KB
ID: 2165300
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Härligt med bilderna Tommy, antar att du håller på att träna med nya kameran

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Härligt med bilderna Tommy, antar att du håller på att träna med nya kameran

                  //Inger
                  Japp måste ju ha något att plåta samtidigt som man läser manualen på 279 sidor
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    Japp måste ju ha något att plåta samtidigt som man läser manualen på 279 sidor
                    Vet precis hur det är det där med manualen, som man ibland inte fattar ett jota av (i alla fall när det gäller mig)

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Att rensa, klippa ned och gallra har sina nackdelar i ett kar utan bakgrund ... tekniken kommer fram. Får göra ett ryck till näst vattenbyte.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1586.jpg
Visningar: 3
Storlek: 129,6 KB
ID: 2165302
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Att rensa, klippa ned och gallra har sina nackdelar i ett kar utan bakgrund ... tekniken kommer fram. Får göra ett ryck till näst vattenbyte.

                        [ATTACH=CONFIG]73318[/ATTACH]
                        En enkel svart bakgrund bara (på utsidan av karet)..?
                        Karet ser utomordentligt ut - och dina fjärilar verkar trivas finfint! Lookin' Good, Tommy!

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          En enkel svart bakgrund bara (på utsidan av karet)..?
                          Karet ser utomordentligt ut - och dina fjärilar verkar trivas finfint! Lookin' Good, Tommy!
                          Ja det kanske är smart. Ja fjärilarna trivs toppen, lägger mycket tid på att gräva gropar . Ångrar inte en sekund att kardinalerna fick fytta till förmån för dessa sköna varelser. Karet fick en helt annan karaktär och puls.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                            Ja det kanske är smart. Ja fjärilarna trivs toppen, lägger mycket tid på att gräva gropar . Ångrar inte en sekund att kardinalerna fick fytta till förmån för dessa sköna varelser. Karet fick en helt annan karaktär och puls.
                            Det där med bakgrunder är verkligen intressant. Jag skall inte breda ut mig om detta här i din tråd (har gjort det så många gånger förut här på forumet så den grejen är passé nu), men kan berätta om ett kar jag hade för några år sedan, ett 600-liters som jag beskrev i flera (nu, thank fuck, bortglömda) trådar här på forumet. Det var givet att jag skulle ha svart bakgrund till detta kar, men hittade inget lämpligt material (i brådrasket) så jag köpte en vaxduk på ICA föreställande små runda stenar (foto-tryck) och hängde denna bakom karet... Ja, det är sant!
                            "Stenbakgrunden" funkade faktiskt ganska bra trots allt - men jag fick verkligen äta lassvis med skit här på forumet för denna "bottenbakgrund" - så jag skaffade ett svart tygstycke och fäste detta bakom karet, och i ett nafs blev karet som det skulle.

                            Om man sysslar med aquascaping där bakgrunden skall simulera en solnedgång eller en bortomliggande, evig ängsmark som tycks försvinna i landskapet bakom den lilla trädgården, eller skogsdungen med kohagar och gångstigar som irrar bortom horisonten - ja, då är en bakgrundslös bakruta, gärna lite upplyst på väggen bakom, helt rätt.

                            Vill man däremot simulera ett mer naturligt blickfång i sitt kar är en mörk, eller svart bakgrund vägen att gå!
                            Du accentuerar det som händer inuti karet, inte det som händer på väggen bakom, med en svart eller mörk bakgrund.
                            Prova att hålla upp eller fästa ett mörkt lakan eller något annat mörkt/svart tygstycke bakom karet nära rutan, så kommer du att märka vilken skillnad det blir. Vad som händer i en fortsättning blir det mycket intressanta läget att inreda bakre delarna av karet (med allt vad det innebär ang. djupledssimulering), något många bortser ifrån, eller glömmer av...

                            Näää... nu bredde jag ut mig igen. Fan, jag skulle ju låta bli...

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Det där med bakgrunder är verkligen intressant. Jag skall inte breda ut mig om detta här i din tråd (har gjort det så många gånger förut här på forumet så den grejen är passé nu), men kan berätta om ett kar jag hade för några år sedan, ett 600-liters som jag beskrev i flera (nu, thank fuck, bortglömda) trådar här på forumet. Det var givet att jag skulle ha svart bakgrund till detta kar, men hittade inget lämpligt material (i brådrasket) så jag köpte en vaxduk på ICA föreställande små runda stenar (foto-tryck) och hängde denna bakom karet... Ja, det är sant!
                              "Stenbakgrunden" funkade faktiskt ganska bra trots allt - men jag fick verkligen äta lassvis med skit här på forumet för denna "bottenbakgrund" - så jag skaffade ett svart tygstycke och fäste detta bakom karet, och i ett nafs blev karet som det skulle.

                              Om man sysslar med aquascaping där bakgrunden skall simulera en solnedgång eller en bortomliggande, evig ängsmark som tycks försvinna i landskapet bakom den lilla trädgården, eller skogsdungen med kohagar och gångstigar som irrar bortom horisonten - ja, då är en bakgrundslös bakruta, gärna lite upplyst på väggen bakom, helt rätt.

                              Vill man däremot simulera ett mer naturligt blickfång i sitt kar är en mörk, eller svart bakgrund vägen att gå!
                              Du accentuerar det som händer inuti karet, inte det som händer på väggen bakom, med en svart eller mörk bakgrund.
                              Prova att hålla upp eller fästa ett mörkt lakan eller något annat mörkt/svart tygstycke bakom karet nära rutan, så kommer du att märka vilken skillnad det blir. Vad som händer i en fortsättning blir det mycket intressanta läget att inreda bakre delarna av karet (med allt vad det innebär ang. djupledssimulering), något många bortser ifrån, eller glömmer av...

                              Näää... nu bredde jag ut mig igen. Fan, jag skulle ju låta bli...
                              Du kan inte låta bli och det är jag tacksam för . Skall defintivt testa.

                              Vad menar du med sista meningen? "Vad som händer i en fortsättning blir det mycket intressanta läget att inreda bakre delarna av karet (med allt vad det innebär ang. djupledssimulering), något många bortser ifrån, eller glömmer av..." Är lite trög nu i juletid
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Du kan inte låta bli och det är jag tacksam för . Skall defintivt testa.

                                Vad menar du med sista meningen? "Vad som händer i en fortsättning blir det mycket intressanta läget att inreda bakre delarna av karet (med allt vad det innebär ang. djupledssimulering), något många bortser ifrån, eller glömmer av..." Är lite trög nu i juletid
                                Haha! Jag fick just en jättefisk på kroken!
                                Inredning och olika aspekter av teknik och inriktning ang. detta är vad vi diskuterade in absurdum här på forumet förr i tiden - numer bortglömt och begravet i annualerna.
                                Inredning sker i flera "lager" av karet, ståendes som skivor av "tillblivelse" från frontrutan till bakrutan - det är detta som så många förbiser - man ser ett kar som "rum" med imaginära väggar (i de bästa fall) där bottenytan utgör ett golv, ett fält som skall fyllas av något som "skall täcka" karet - men man glömmer 3D-aspekten "bakom" - det man inte kan se...
                                Detta måste man också "inreda"...

                                Tommy, jag måste gå ut i köket nu och fortsätta, det är massor som står på spisen... Jag kikar in vid ett senare tillfälle!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...