Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Sitter äntligen ned med en kopp kaffe, nästan allt hanns med men som vanligt så köpte vi lite för lite växter. Får bli en sväng till Godhems till veckan (har stängt på söndagar) som har stans i särklass bästa Anubias Petit och Anubias Nano.

    L177 fortfarande en blyg varelse, känns som att de första veckorna kommer vara kritiska för om jag kommer lyckats få denna varelse att trivas eller ej.

    Nu när 120 karet fått sig en duvning så är det nog läge att införskaffa et gäng Amanos även till detta kar.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Äntligen börjar L177 att röra på sig, våga sig fram och leta mat. Tommy sitter som på nålar på första parkett, hoppas, hoppas att jag skall få denna varelse till att trivas hos mig. Vad tror ni händer då? Jo då släcks den förbaskade belysningen. Fortsättning följer således först i morgon.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Hade du haft en razorbelysning med pintjockt med dimbara LEDs så hade du bara tonat ner till ett nattläge och fortsatt gluttat......
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Hade du haft en razorbelysning med pintjockt med dimbara LEDs så hade du bara tonat ner till ett nattläge och fortsatt gluttat......
          Ovärderligt
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Efter att ha hållt sig undan i ca två dygn så blev det idag för tråkigt. Nyfikenheten tog över efter rädslan så nu utforskas det nya hemmet. Är fortfarande något reserverad för de stora platta fiskarna som nyfiket vill kolla på nykomlingen men det lär snart gå över.

            Klicka på bilden för större version

Namn: L177.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,0 KB
ID: 2164857
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Även denna kväll har gått i akvaristikens tecken. PH kontrollern larmade när jag kom hem, det var dags för den månatliga kalibreringen av proben.

              Fick köpt en del Anubias på vägen hem så fas ett av 120 karets ommöblering nu slutförd. Rekommenderar starkt Godhems Zoo, växterna är visserligen lite dyrare men superb kvalitet.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1928.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,6 KB
ID: 2164900

              I diskuskaret fick e1501 idag en lillebror i form av e901. Valde att använda strilrör även för detta filter. Utsugen är nu i höger respektive vänster hörn.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1932.jpg
Visningar: 1
Storlek: 226,2 KB
ID: 2164901

              L177 lever fortfarande, ser det som en framgång
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Fortsatt exprimenterande med foder till L177 men ingen jätteframgång än så länge. Hen är dock aktiv såväl sista timmarna innan ljuset släckts samt efter det att ljuset släcks så äter det gör nog hen.

                Planen var att införskaffa en Amanogrupp till 120 karet idag eftersom det nu har en del växter men de var tyvärr slut, nya kommer in i morgon. Både torsdag och fredag kväll bokade så möjligen blir till helgen istället.

                Fyllde även på med körsbärsräkor i diskuskaret, tack för maten sade familjen diskus

                I övrigt så tuffar allt på, känns helt rätt med förstärkningen i form av ett e901, gott med extra kraft eftersom jag matar en del.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                  Även denna kväll har gått i akvaristikens tecken. PH kontrollern larmade när jag kom hem, det var dags för den månatliga kalibreringen av proben.

                  Fick köpt en del Anubias på vägen hem så fas ett av 120 karets ommöblering nu slutförd. Rekommenderar starkt Godhems Zoo, växterna är visserligen lite dyrare men superb kvalitet.

                  [ATTACH=CONFIG]72846[/ATTACH]

                  I diskuskaret fick e1501 idag en lillebror i form av e901. Valde att använda strilrör även för detta filter. Utsugen är nu i höger respektive vänster hörn.

                  [ATTACH=CONFIG]72847[/ATTACH]

                  L177 lever fortfarande, ser det som en framgång
                  Fick fem minuter över på kontoret, kors i taket, så det blev en snabb vända in på Zoopet. Spanar lite egocentriskt in bilden på det egna karet och måste säga att jag faktiskt är rätt nöjd. Gillar mitt kar, visst får man säga så även i jantelagens Sverige
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • ElinR
                    • September 2014
                    • 370

                    Jag gillar också ditt kar.

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      Det får man absolut! Det är ju framför allt du som ska gilla dina kar. Och eftersom de är fina är det fler än du själv som gör det, jag till exempel . Mina kar är ju liknande dina i storlek men ser helt annorlunda ut och jag gillar mina . Det är ju det som är så skönt att det ser så olika ut i olika kar och i så mkt annat också som har med oss människor att göra. Trevlig kväll, jag ska gå och städa lite i mina akvarieskåp.
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Kära dagbok

                        Efter en extremt intensiv jobbperiod så är beslutet taget att vara lite Wild & Crazy och ta en ledig fredag. Möjlighet ges därför denna torsdag att inta fredagsstämning med en skön stund framför karet tillsammans med en trevlig Appassimento.

                        Ganska tuff stämning i karet nu, mycket gruff bland diskusarna samtidigt som L177 tydligt markerar för veteranen i huset, Herr Ancistrus, vem det är som egentligen bestämmer. Är man ny så får man helt enkelt ta för sig för att vinna mark.

                        Under kvällen så har även en Amanopatrull tagit plats i 120 karet samt att sambon kompletterat nanokaret med nya invånare.

                        I morgon blir det en skön frukost på stan följt av ……. hmm ingen aning, det vi är sugna på att göra helt enkelt.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1937.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,2 KB
ID: 2164926
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Rufus
                          Det får man absolut! Det är ju framför allt du som ska gilla dina kar. Och eftersom de är fina är det fler än du själv som gör det, jag till exempel . Mina kar är ju liknande dina i storlek men ser helt annorlunda ut och jag gillar mina . Det är ju det som är så skönt att det ser så olika ut i olika kar och i så mkt annat också som har med oss människor att göra. Trevlig kväll, jag ska gå och städa lite i mina akvarieskåp.
                          Det är en av många saker som gör denna hobby så fascinerande, dvs att det finns så många olika "skolor", så många olika sätt att inreda och så många val att göra trots att vi alla ändå utgår från samma "grundmaterial"
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av ElinR
                            Jag gillar också ditt kar.
                            Tack snälla
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ja du har verkligen ett kar att vara stolt över.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Ja du har verkligen ett kar att vara stolt över.
                                Stolt, ja det kanske man skall tillåta sig att vara? Men framförallt väldigt nöjd över att det trots allt fungerat så bra som det gjort och fortfarande gör (kommer få ångra att jag skrev detta ).

                                Väldigt nöjd med att jag vågade hoppa in i diskusträsket trots alla som varnade mig för att absolut inte kliva in i detta som nybörjare, att jag efter några bakslag skulle tappa intresse för akvaristiken etc. Det blev verkligen tvärtom, karet har gett mig en oerhörd stimulans och ett sug efter att hela tiden lära mig mer om alla de sorter jag har. Ett sug efter att förstå såväl zoologin som biologin och tekniken och hur alla dessa hänger ihop och påverkar varandra.

                                Nöjd med att jag någonstans vågade gå min egen väg trots (eller tack vare) alla som tyckte både det ena och det andra om hur jag borde eller inte borde göra. Det är onekligen en djungel som en nybörjare förväntas navigera i. Ber man om råd så får man lika många olika råd som det finns rådgivare.

                                Har helt enkelt haft tur som inte gått fullständigt vilse.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...