Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av JonasHol
    Som ytterfilter så tycker jag du skall titta på JBL Cristal profi. Jag har själv 2 st (e900 och e1501) och är mycket nöjd med båda. Stor filtermedia volym för en rimlig kostnad, relativt tysta och jag har i vilket fall inte haft några problem med mina. Mitt e900 har jag haft i drygt 4år fast det har under den tiden bara gått i ca 3.

    Edit:
    Såg att zoo.se har 1501 till ett rätt bra pris just nu, 1395kr ( tror det är svårt att hitta detta filter billigare)

    Sent from my iPad using Tapatalk
    Är filtermassan som följer tillfredställande med eller bör man komplettera eller byta ut något?
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Den är perfekt då det enbart är filtermatta i olika grovlek. Kan inte bli bättre
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Den är perfekt då det enbart är filtermatta i olika grovlek. Kan inte bli bättre
        Ser på YouTube att det finns olika varianter att använda sig för återlöste av vatten. Vad behöver man tänka på här?
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • JonasHol
          • July 2010
          • 226

          Jag har eftersom jag har två ytterfilter valt att ha ett på "vanligt" utflöde och för att inte få för mycket blås i akvariet det andra via strilrör. Vad som är rätt/bäst vet jag inte.


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Svamp?
            Denna lilla krabaten i mitten ser inte särskilt fräsch ut. Kan den ha fått någon form av svamp? Det är svårt att fånga på bild och kanske ännu svarare att beskriva eftersom risken är uppenbar att man använder sig av ord man läst när man läst om olika sjukdomar och direkt så tror man kanske att det är just den sjukdomen.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1692.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,5 KB
ID: 2163137

            Ser inga som helst symtomer på några andra fiskar.

            Förutom det självklara att avlägsna individen så kanske det är läge för en omgång med Multicura?
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av JonasHol
              Jag har eftersom jag har två ytterfilter valt att ha ett på "vanligt" utflöde och för att inte få för mycket blås i akvariet det andra via strilrör. Vad som är rätt/bäst vet jag inte.


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Något annat man bör tänka på vid driftsättning i ett kar som redan är uppe och rullar eller är det bara att köra igång och invänta att bakterierna tar fäste?
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                Hej tommy , syns lite otydligt på bilden , men är det små vita prickar så kan det vara vita prick , jag kan inbilla mig då jag själv hade vita prick nyligen på kardinaler men det ser ut som det , kan du försöka ta en till bild på just den fisken , ifall det är vita prick (ifall någon annan har bättre syn än mig ) som ser att det är vita prick från bilden , så rekommenderar jag omedelbar behandling med medicin annars kommer alla andra fiskar få det , eller dem har säkert redan det men du hinner behandla det fortfarare nu ifall det bara är 1 med synliga parasiter än ifall det är på alla. Skulle det visa sig vara vita prick , skulle jag rekommendera avliva den individen + starta behandlingen så fort så möjligt och hoppas på att det ej blir något utbrott på samtliga fiskar.

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Nja, nu har jag visserligen aldrig sett vita prickar IRL men jag inbillar mig att det är just tydliga vita prickar? Det här ser mer skabbigt ut, som om fisken flagnar, som om den har en genomskinlig gelé på visa delar av kroppen.


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • JonasHol
                    • July 2010
                    • 226

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    Något annat man bör tänka på vid driftsättning i ett kar som redan är uppe och rullar eller är det bara att köra igång och invänta att bakterierna tar fäste?
                    Återigen finns det säkert de som vet bättre men när jag driftsatte mitt andra filter så körde jag bara igång det och lät bakterierna mumma till sig i det nya filtret utan några andra åtgärder. Skulle väl vara att inte rengöra hela det "gamla" filtret förrän det nya har gosat till sig.


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Nja, nu har jag visserligen aldrig sett vita prickar IRL men jag inbillar mig att det är just tydliga vita prickar? Det här ser mer skabbigt ut, som om fisken flagnar, som om den har en genomskinlig gelé på visa delar av kroppen.


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      vita prick är tydliga vita prickar ,ser bokstavligen ut som om man hällt salt över fiskarna , tänk på att vita prick oftast leder till andra sjukdomar , men om det är svamp eller flagnar så vet jag faktiskt inte vad det kan bero på. Ta bilder på den , ta bort den och medicinera resterande när du fått reda på vad var fel på den hade jag rekommenderat.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        Det är inte bukvattensot? Kolla här och se om något stämmer: https://zoopet.com/index.php?option=...article&id=242


                        Skickat med Tapatalk från min mobil.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Apropå fisken så tycker jag nog mer det ser ut som en tumör eller något bakteriellt invärtes. Medicinera inte hela karet nu. Ta bort fisken så får sankte per lösa det hela.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            Ser lite ut som det som diskuterades här: https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1704175

                            Kanske något svar som kan hjälpa hitta utav vad det är..

                            Skickat med Tapatalk från min mobil.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av JonasHol
                              Jag har eftersom jag har två ytterfilter valt att ha ett på "vanligt" utflöde och för att inte få för mycket blås i akvariet det andra via strilrör. Vad som är rätt/bäst vet jag inte.


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              Tänkte göra som du. Har ju juwels inbyggda som har ett vanligt utflöde och tänkte därför ha strilrör från kortsidan från ytterfiltret. Skulle ge en bra rörelse i mina stora gigantea.(tror jag, har ju inte testat ännu).

                              Det står dock i bruksanvisningen att man avråder från utströmmarrör i akvarier med växtlighet då det skulle jaga bort en stor del av den viktiga växtnäringen CO2.

                              Har du någon koll på vad det innebär?


                              Skickat från min iPhone med Tapatalk
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • JonasHol
                                • July 2010
                                • 226

                                Jag skulle tro att de menar att man får en kraftig ytrörelse som då skall lufta ur CO2. Detta borde iof gå att undvika genom att sätta strilröret under vattenytan, så har i alla fall jag gjort även om det mer var ljudvolymen jag tänkte på, orkar inte springa runt och vara kissenödig hela tiden.


                                Sent from my iPhone using Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...