Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #91
    Jag är inte snabb på att skriva på mobiltelefonen så Tommy besvarade en hel del av det jag skrev såg jag när jag postade.

    Skickat med Tapatalk från min mobil.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #92
      Den tid som finns för akvariet denna vecka, med undantag för den vanliga skötseln, tänker jag kommer gå till att söka information och kunskap och växtskötsel och växtnäring.

      Om någon känner en stark lust att stötta i denna kompetensutveckling så är alla tips, råd och tankar välkomna
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #93
        Jag tror vi är lika du och jag Tommy, på ett sätt. Vi älskar kunskap. För egen del har det lett till en kamp mellan hjärna och hjärta speciellt i början. Du gillar prylar och smarta lösningar precis som jag (och förstås en massa andra människor).
        Nu vill du ju förkovra dig i växter, vattenkemi och Diskusar. Tror du kommer att gilla denna hobby. Men det kommer att dra iväg nu.
        När det gäller växter så är det mera strikt logiskt varför det går som det går. Växter är mycket enkla på många sätt och helt kompromisslösa på andra sätt.
        Får växterna exakt vad de behöver kommer de att växa och ge dig en rejäl belöning. Det gäller den enskilda växten/arten. Så det som en växt älskar kan få andra arter att föra en smått tynande tillvaro. Håller man sig till enkla växter så är det inget problem. Men många av de toksnygga växterna är medelsvåra till svåra. Tyvärr kan växters och diskusars behov ibland stå i motsats till varandra.
        Grunden gällande växters behov är ju näring (av samtliga ämnen) Co2 och ljus som matchar växtens behov.
        När det gäller ljuset så "försvinner" mer ljus än vad man kan tro. Ju mer växtmassa det finns i karet ju mindre ljus reflekteras ner till botten. Så med mycket växter, så kan ljuset vara extremt dåligt på botten trots bra kräm i rampen.
        För upp till medelsvåra växter går det helt ok med 0,5w ljus per liter vatten. För svåra och med avancerad växthållning (läs Mathias Nillsons klass) kan det nästan vara knappt med 1w per liter. Till ditt kar skulle du då behöva ha belysning på 240w

        Diskusar vill ju egentligen ha lite dov belysning, så redan där är det krock. Men många har Diskusar i rena växtkar och de vänjer sig efter ett tag.

        Ljuset är ju ett gasreglage så ju mer ljus, desto mer näring kräver växterna. PMDD är bäst och mest beprövat som jag ser det. Jag kör med 1,5 normaldos PMDD per vecka i mitt 180 med växter som knappt vill ha näring. Tror t.ex. Mathias klämmer i mer än så dagligen nästan i vissa av hans kar.

        I denna näring så finns No3 Nitrat som en del av näringen. I högre doser så är Nitrat irriterande på fiskar (speciellt Diskusars) slemskikt, gälar etc. Ger du en mängd näring som växterna hela tiden förbrukar så går det ganska bra. Diskusar tenderar att reagera på de flesta tillsatserna i vattnet som om vattnet är orent.

        Men för att kunna bygga växtmassa krävs kol, dvs. Co2 i en mängd som växterna kräver. Co2 och Syre går sida vid sida så att säga, inte i motsats som många tror. Så du kan ha mycket Co2 och mycket Syre i karet samtidigt. Men har du mycket Co2 och låg syremättnad i vattnet då blir det snabbt kris. Ju högre temp i vattnet ju lägre förmåga får vattnet att lagra syre. Så därför är Diskus och mycket Co2 en vandring på slak lina. Men många akvarister fixar detta perfekt. Men du får små marginaler.

        Så kör du växtkar med Diskus tror jag du måste ha en PH kontroller som styr mängden Co2 i vattnet.
        Sedan så behöver du ju ha en komplett utrustning gällande Co2, men det står ju i många trådar. Utmaningen blir lösningen av Co2 i vattnet. Bäst blir det med ett extra ytterfilter med lösning via en reaktor kopplat till den. Så du kör med 2 filter.

        När det gäller botten så går många rena växtkar bättre med specialsubstrat på botten (som ofta läcker en del Nitrit i början). Jag har näring under sanden i mitt 180 i ett eget skikt.

        Lite uppmjukande tankar bara kring din fråga.

        Egentligen skulle jag nästan råda dig att skaffa ett kar till för att träna växter. Ett rent växtkar med få fiskar. Nu vill du testa allt i ditt diskuskar. Diskusar är svåra! Det är ingen slump att det inte finns så många stora diskusar till försäljning som har växt upp som små i akvarium. Det säljs massor med små. Det beror ju på att de flesta dör innan de når vuxen ålder tyvärr.
        Så mitt råd är att planka Mathias linje fullt ut. Ett nytt rent växtkar där du kan gå bananas utan att det drabbar din fisk.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          #94
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Jag tror vi är lika du och jag Tommy, på ett sätt. Vi älskar kunskap. För egen del har det lett till en kamp mellan hjärna och hjärta speciellt i början. Du gillar prylar och smarta lösningar precis som jag (och förstås en massa andra människor).
          Nu vill du ju förkovra dig i växter, vattenkemi och Diskusar. Tror du kommer att gilla denna hobby. Men det kommer att dra iväg nu.
          När det gäller växter så är det mera strikt logiskt varför det går som det går. Växter är mycket enkla på många sätt och helt kompromisslösa på andra sätt.
          Får växterna exakt vad de behöver kommer de att växa och ge dig en rejäl belöning. Det gäller den enskilda växten/arten. Så det som en växt älskar kan få andra arter att föra en smått tynande tillvaro. Håller man sig till enkla växter så är det inget problem. Men många av de toksnygga växterna är medelsvåra till svåra. Tyvärr kan växters och diskusars behov ibland stå i motsats till varandra.
          Grunden gällande växters behov är ju näring (av samtliga ämnen) Co2 och ljus som matchar växtens behov.
          När det gäller ljuset så "försvinner" mer ljus än vad man kan tro. Ju mer växtmassa det finns i karet ju mindre ljus reflekteras ner till botten. Så med mycket växter, så kan ljuset vara extremt dåligt på botten trots bra kräm i rampen.
          För upp till medelsvåra växter går det helt ok med 0,5w ljus per liter vatten. För svåra och med avancerad växthållning (läs Mathias Nillsons klass) kan det nästan vara knappt med 1w per liter. Till ditt kar skulle du då behöva ha belysning på 240w

          Diskusar vill ju egentligen ha lite dov belysning, så redan där är det krock. Men många har Diskusar i rena växtkar och de vänjer sig efter ett tag.

          Ljuset är ju ett gasreglage så ju mer ljus, desto mer näring kräver växterna. PMDD är bäst och mest beprövat som jag ser det. Jag kör med 1,5 normaldos PMDD per vecka i mitt 180 med växter som knappt vill ha näring. Tror t.ex. Mathias klämmer i mer än så dagligen nästan i vissa av hans kar.

          I denna näring så finns No3 Nitrat som en del av näringen. I högre doser så är Nitrat irriterande på fiskar (speciellt Diskusars) slemskikt, gälar etc. Ger du en mängd näring som växterna hela tiden förbrukar så går det ganska bra. Diskusar tenderar att reagera på de flesta tillsatserna i vattnet som om vattnet är orent.

          Men för att kunna bygga växtmassa krävs kol, dvs. Co2 i en mängd som växterna kräver. Co2 och Syre går sida vid sida så att säga, inte i motsats som många tror. Så du kan ha mycket Co2 och mycket Syre i karet samtidigt. Men har du mycket Co2 och låg syremättnad i vattnet då blir det snabbt kris. Ju högre temp i vattnet ju lägre förmåga får vattnet att lagra syre. Så därför är Diskus och mycket Co2 en vandring på slak lina. Men många akvarister fixar detta perfekt. Men du får små marginaler.

          Så kör du växtkar med Diskus tror jag du måste ha en PH kontroller som styr mängden Co2 i vattnet.
          Sedan så behöver du ju ha en komplett utrustning gällande Co2, men det står ju i många trådar. Utmaningen blir lösningen av Co2 i vattnet. Bäst blir det med ett extra ytterfilter med lösning via en reaktor kopplat till den. Så du kör med 2 filter.

          När det gäller botten så går många rena växtkar bättre med specialsubstrat på botten (som ofta läcker en del Nitrit i början). Jag har näring under sanden i mitt 180 i ett eget skikt.

          Lite uppmjukande tankar bara kring din fråga.

          Egentligen skulle jag nästan råda dig att skaffa ett kar till för att träna växter. Ett rent växtkar med få fiskar. Nu vill du testa allt i ditt diskuskar. Diskusar är svåra! Det är ingen slump att det inte finns så många stora diskusar till försäljning som har växt upp som små i akvarium. Det säljs massor med små. Det beror ju på att de flesta dör innan de når vuxen ålder tyvärr.
          Så mitt råd är att planka Mathias linje fullt ut. Ett nytt rent växtkar där du kan gå bananas utan att det drabbar din fisk.
          Tack för ett utomordentligt bra svar. Nu har jag många ämnen att förkovra mig vidare i som jag i nuläget kan typ noll om

          En följdfråga för resonemangets skull:

          Om man skulle välja att inte tillsätta någon näring alls utan endast låta växterna leva på det som karet har att erbjuda ”naturligt” och då acceptera att de växter som klarar sig, klarar sig och de som inte gör det dör. Finns det då någon negativ påverkan växternas existens i karet kan ha på Diskusarna?
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #95
            Kul att du tycker resonemanget fungerar för dig

            Köper du växter och de inte får den gödning de behöver så får du ju mer förruttnelse i karet när de börjar svälta och dö och som en följd av det osunda processer som blir negativa för Diskus. Så håll koll och se vad som händer och göd försiktigt när det börjar visa sig att de behöver mer. Kring arter med maffiga rötter kan du lätt börja att trycka ner en lerkula per liten planta som första åtgärd.
            Det är ingen slump att många kör Diskus i nästan nakna kar. Det är lättast att reglera det hela då. Men som jag sa förut så tycker du ju mycket är kul. Skaffa ett kar till och testa loss ett annat spår. Du kan ju se hur det gick för Helena (HWH)
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              #96
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Kul att du tycker resonemanget fungerar för dig

              Köper du växter och de inte får den gödning de behöver så får du ju mer förruttnelse i karet när de börjar svälta och dö och som en följd av det osunda processer som blir negativa för Diskus. Så håll koll och se vad som händer och göd försiktigt när det börjar visa sig att de behöver mer. Kring arter med maffiga rötter kan du lätt börja att trycka ner en lerkula per liten planta som första åtgärd.
              Det är ingen slump att många kör Diskus i nästan nakna kar. Det är lättast att reglera det hela då. Men som jag sa förut så tycker du ju mycket är kul. Skaffa ett kar till och testa loss ett annat spår. Du kan ju se hur det gick för Helena (HWH)
              Har en härligt utmanande känsla över att ha klivit in i något som är dömt att misslyckas. Ett projekt så fullt av farhågor och fällor att kliva in i så att en långsiktig framgång ligger i nivå med att vinna på Lotto

              Tror att jag just nu kommer vara väldigt restriktiv när det gäller tillsatser (med undantag för Easylife och PH-buffer som jag måste köra med) för att sedan se hur växterna utvecklas. Ser jag växter som påvisar symtom till att inte trivas så kommer jag skarp överväga att fimpa växten före alternativet att addera tillsatser i karet.

              Samtliga växter verkar för närvarande trivas väldigt bra med undantag för Eleocharis sp mini som inte ser sådär strålande grön och fin ut. De får dessutom inte vara ifred eftersom Diskusarna bökar i dem i sin jakt mat. Hittar varje dag nya tussar som flutit upp till ytan som behöver planteras om.

              En farhåga jag kan se är vid ytan där ett antal Gigantea samlas och lägger sig på varandra. Här bryts cirkulationen på vattenytan. Kan tänka mig att förruttnelse mycket väl skulle kunna starta just här.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #97
                Du kan ju se på mitt kar här:


                Som du ser så är det pintjockt med jättevallisneria och annat. Blir det för stillastående så skaffa ett ytterfilter som cirkulerar från andra sidan. När det blir för tjockt så klipper jag av bladen en bit.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #98
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Kul att du tycker resonemanget fungerar för dig

                  Köper du växter och de inte får den gödning de behöver så får du ju mer förruttnelse i karet när de börjar svälta och dö och som en följd av det osunda processer som blir negativa för Diskus. Så håll koll och se vad som händer och göd försiktigt när det börjar visa sig att de behöver mer. Kring arter med maffiga rötter kan du lätt börja att trycka ner en lerkula per liten planta som första åtgärd.
                  Det är ingen slump att många kör Diskus i nästan nakna kar. Det är lättast att reglera det hela då. Men som jag sa förut så tycker du ju mycket är kul. Skaffa ett kar till och testa loss ett annat spår. Du kan ju se hur det gick för Helena (HWH)
                  Mobbing kallas det där

                  Men nu är det på g, med en hel armada av amanoräkor ska även denna dam klara ett växtkar.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #99
                    Nja inte mobbing utan mera en mycket vänskaplig värme och avundsjuka, Helena. Hade min partner varit lika klok som din hade vi haft 25 kar här hemma... minst.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Nja inte mobbing utan mera en mycket vänskaplig värme och avundsjuka, Helena. Hade min partner varit lika klok som din hade vi haft 25 kar här hemma... minst.
                      Hade faktiskt en snubbe som var och köpte växter av mig här i helgen som bara stod och gapade över att vi faktiskt delade intresset. Han blev nästan sur.

                      Så Tommy och Pernilla njut av att ni kan dela denna fantastiska hobby. Men snälla dela inte sådana där prylinlägg till min man. Han är prylgalen
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Valde att klippa ned Gigantean något för att få igång cirkulationen även i det aktuella hörnet. Upptäckte vid kvällens rutinkontroll att även flytväxter parkerade sig där och de såg inte hundra friska ut. Gigantean kommer ju växa till sig igen, har klippt den precis under vattennivå, så jag skall definitivt fundera på ett ytterfilter. Någon rekommendation på märke, kapacitet etc?


                        Skickat från min iPad med Tapatalk
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av HWH
                          Hade faktiskt en snubbe som var och köpte växter av mig här i helgen som bara stod och gapade över att vi faktiskt delade intresset. Han blev nästan sur.

                          Så Tommy och Pernilla njut av att ni kan dela denna fantastiska hobby. Men snälla dela inte sådana där prylinlägg till min man. Han är prylgalen
                          Ha ha ha, då delar jag och din man samma sjuka [emoji2]


                          Skickat från min iPad med Tapatalk
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            Det är ju kul med prylar och det blir lite extra kul när man hittar utav att man kan kombinera akvastik med teknik och prylar :-)

                            Skickat med Tapatalk från min mobil.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • JonasHol
                              • July 2010
                              • 226

                              Mitt första Diskusakvarium

                              Som ytterfilter så tycker jag du skall titta på JBL Cristal profi. Jag har själv 2 st (e900 och e1501) och är mycket nöjd med båda. Stor filtermedia volym för en rimlig kostnad, relativt tysta och jag har i vilket fall inte haft några problem med mina. Mitt e900 har jag haft i drygt 4år fast det har under den tiden bara gått i ca 3.

                              Edit:
                              Såg att zoo.se har 1501 till ett rätt bra pris just nu, 1395kr ( tror det är svårt att hitta detta filter billigare)

                              Sent from my iPad using Tapatalk
                              Senast redigerad av JonasHol; 02 September 2014, 21:36.

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Det kanske inte är så dumt, utöver förbättrad cirkulation så ger det ju även ett insug i motsatt hörn som det inbyggda Juwel filtret vilket även borde förbättra "städning"? Om ni skulle tipsa mig om tre saker att komplettera mitt kar med, oavsett vad, och i prio ordning, vad skulle det då vara?


                                Skickat från min iPad med Tapatalk
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...