Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av jozi81
    Snyggt!!
    Någon mindre corydoras vore väl fantastiska där, samt 4 st laetacara dorsigera!!
    Tack för tipset, precis vad vi är ute efter, dvs en lite större fisk som kan gå i ett så pass litet kar tillsammans med grabbens Guppys. Har tittat på dvärggurami och diverse dvärgciklider men utbudet var lite klent i butikerna igår.

    Några följdfrågor:
    Blir inte laetacara dorsigera lite för stor? Ca 9 cm?
    Hur många Corys kan man ha/bör man ha i ett kar som detta, corys kan ju lätt bli lite stressade om de är för få.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Bobby
      Jag tror inte dina Anubias lider någon brist. Det är nog snarare som så att det är enskilda blad som är dåliga. Brist på t.ex. järn visar sig oftast på nya blad, vilket det inte ser ut som i ditt fall.
      Jag skulle se till att ansa plantan lite hårdare så kommer den säkert igång igen.
      Tack för tipset Bobby. Skall titta över växterna när karets tänds. Kan absolut vara så att växterna växt sig så pass täta så att de behöver ansas. Jag tror du har rätt i att det inte är de nya bladen som drabbats av gulaktigt eller hål men det är däremot just de nya bladen som verkar drabbas av alger. Kan detta också vara en konsekvens av att jag ansat för dåligt?, dvs att växten är för kraftig (för tät) för att kunna ge sig själv en bra tillväxt vilket visar sig genom att de större mer etablerade bladen blir gula och de mindre nya får algväxt?

      Att ansa Anubiasväxterna i karet har jag inte gjort tidigare så alla växter har fått växa till sig till ganska täta plantor.

      Kul att få lära sig mer om växter och deras utveckling, tack!
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Andra natten med äggvaktande fjärilar. Började inte helt hundra då diskusarna kretsar kring äggen som het gröt, ser faktiskt lite skrämmande häftigt ut i det nedsläckta karet som bara belyses svagt genom lampan som lyser i fjärilarnas barnkammare. Men än så länge så har instinkten att skydda ens avkomma besegrat storlek då de diskusar som varit lite för närgångna fått smaka på fjäril och det ordentligt, ett och annat ägg försvinner dock tyvärr på kuppen.

        Synd att det jag nu tittar på inte går att fota eller filma på ett bra sätt, sjukt häftigt.

        Håller tummarna, fortsättning följer (förhoppningsvis)

        [ATTACH=CONFIG]73512[/ATTACH]
        Till slut kunde tyvärr inte fjärilarna stå emot diskusarna och då framförallt en individ som smög sig fram gång på gång och trots att fjärilhanen piskade till hen ganska rejält varje gång så valde hen att återkomma. Några korn åts upp vid vid varje tillfälle och till slut så var tyvärr alla ägg uppätna.

        Ser nu en konsekvens av att karet är för litet för alla de individer de nu rymmer eftersom fjärilsparet skulle behövt ett större utrymme för sin lek. Efter det att lyset släckts så räckte utrymmet inte till för att karet skulle gå i nattläge eftersom fjärilparet såg de diskusarna som valde att hänga i luften med nosen nedåt strax till vänster om den stora roten som ett hot och piskade på dem. Det resulterade i att dessa diskusarna höll övriga diskusar vakna vilket i sin tur faktiskt resulterade i att jakten på äggen fortsatta. Det tog lång tid innan karet kom till ro. Kan mycket väl tänka mig att om fjärilshanen inte varit så "fientlig" så hade kanske äggen funnits kvar även denna morgon.

        Sitter nu framför ett släckt kar (och nyhetsmorgon) med en god kopp kaffe och funderar på om det verkligen kan finnas någon annan hobby som är så fascinerande som akvaristiken. Tänk att få förkovra sig och följa alla dessa olika individers utveckling, hur de agerar i deras olika faser av deras liv samt hur de interakterar med andra arter. Ovanpå detta skall adderas allt annat som händer i karet när det gäller växter, teknik etc etc. Hobbyn har verkligen alla de komponenter som triggar mig till att vilja fortsätta och utvecklas. Att dessutom ha en sambo som engagerar sig i samma hobby om en så inte så fanatiskt som undertecknad ja det gör det ju inte sämre.

        I just love it
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • jozi81
          • January 2011
          • 917

          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
          Tack för tipset, precis vad vi är ute efter, dvs en lite större fisk som kan gå i ett så pass litet kar tillsammans med grabbens Guppys. Har tittat på dvärggurami och diverse dvärgciklider men utbudet var lite klent i butikerna igår.

          Några följdfrågor:
          Blir inte laetacara dorsigera lite för stor? Ca 9 cm?
          Hur många Corys kan man ha/bör man ha i ett kar som detta, corys kan ju lätt bli lite stressade om de är för få.
          På sikt, kanske. Men imo är den lugn och harmonisk, glider mest runt. Den dagen (om den kommer) funkar den ju i nästan alla kar. Den jagar bort guppieyngel då den har egna fantastisk snäll.
          Ta en mindre cory, jag har haft en grupp trilliniatus i flera år nu, fortfarande små och söta, 5-6 stycken skulle nog funka utan problem.
          Känner du dig tveksam kan du ju satsa på 10-15 otocinclus istället.

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av jozi81
            På sikt, kanske. Men imo är den lugn och harmonisk, glider mest runt. Den dagen (om den kommer) funkar den ju i nästan alla kar. Den jagar bort guppieyngel då den har egna fantastisk snäll.
            Ta en mindre cory, jag har haft en grupp trilliniatus i flera år nu, fortfarande små och söta, 5-6 stycken skulle nog funka utan problem.
            Känner du dig tveksam kan du ju satsa på 10-15 otocinclus istället.
            Tack. Vad gäller corys så är det mycket sandbotten i karet trots att det är litet. Förutom den främre raden så är det höga Anubias vilket ger mycket naken botten plus, vilket inte syns på bilden, så går det en öppen gång in från högra hörnet fram till västra hörnet bak, bakom roten. Så just detta borde de trivas med. Har själv Panda i diskuskaret, gillar dem starkt.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              Till slut kunde tyvärr inte fjärilarna stå emot diskusarna och då framförallt en individ som smög sig fram gång på gång och trots att fjärilhanen piskade till hen ganska rejält varje gång så valde hen att återkomma. Några korn åts upp vid vid varje tillfälle och till slut så var tyvärr alla ägg uppätna.

              Ser nu en konsekvens av att karet är för litet för alla de individer de nu rymmer eftersom fjärilsparet skulle behövt ett större utrymme för sin lek. Efter det att lyset släckts så räckte utrymmet inte till för att karet skulle gå i nattläge eftersom fjärilparet såg de diskusarna som valde att hänga i luften med nosen nedåt strax till vänster om den stora roten som ett hot och piskade på dem. Det resulterade i att dessa diskusarna höll övriga diskusar vakna vilket i sin tur faktiskt resulterade i att jakten på äggen fortsatta. Det tog lång tid innan karet kom till ro. Kan mycket väl tänka mig att om fjärilshanen inte varit så "fientlig" så hade kanske äggen funnits kvar även denna morgon.

              Sitter nu framför ett släckt kar (och nyhetsmorgon) med en god kopp kaffe och funderar på om det verkligen kan finnas någon annan hobby som är så fascinerande som akvaristiken. Tänk att få förkovra sig och följa alla dessa olika individers utveckling, hur de agerar i deras olika faser av deras liv samt hur de interakterar med andra arter. Ovanpå detta skall adderas allt annat som händer i karet när det gäller växter, teknik etc etc. Hobbyn har verkligen alla de komponenter som triggar mig till att vilja fortsätta och utvecklas. Att dessutom ha en sambo som engagerar sig i samma hobby om en så inte så fanatiskt som undertecknad ja det gör det ju inte sämre.

              I just love it
              Tids nog så kommer ju detta med ett större kar kanske att bli nödvändigt ändå Tommy då karet är i minsta lagret för dina diskusar när de börjar växa upp allt mer
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Tids nog så kommer ju detta med ett större kar kanske att bli nödvändigt ändå Tommy då karet är i minsta lagret för dina diskusar när de börjar växa upp allt mer
                Ja så är det ju, vi är dock inte helt ense om detta behov här hemma
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Det är likadant här hemma också. Blev till slut en urladdning som blev nödvändig men himla jobbig. Inte så att det blev skilsmässovibbar men ändå -20 grader inomhus. Dilemmat är att min kvinna kanske ser det mer som ett slags prylsamlande och också satte det i relation till andra prioriteringar hemma. Ny diskmaskin, nytt golv etc. innan ett akvarium.
                  Helt rimligt kan jag tycka om jag ska se det rationellt. Det som tog tid att förklara var nog vad hobbyn betydde för mig dvs. mycket på ett djupt och angeläget sätt, men att den inte betydde mer än vad hon och hennes val betydde för mig.
                  Nu är ju detta nyttigt att riktigt "pinpointa" vad något betyder för en själv och sätta detta i relation till den relation man lever i.
                  Så här hemma har det varit en flerårig spänning kring detta. Efter ovan nämnda urladdning så blev det en mera objektiv diskussion om vad vi ville med våra liv, den gemensamma zonen, de egna intressena. Så idag är det en sund respekt kring detta.
                  Som en följd av detta har jag ett storkar på jobbet som nytillskott men har också växlat ner nanosatsningen hemma och mina kära diskusar är en gemensam angelägenhet där Ernst har ett godare öga just nu till henne än till mig.
                  I längden kan det innebära att vi flyttar bort TVn en bit och flyttar in diskusarna som förstaobjekt i vardagsrummet.

                  Men för att hamna rätt i diskussionen inom paret behöver man ju hitta rätt inom sig själv. Varför vill jag detta egentligen?
                  Om du ser till Pias lösning så är det ju om jag förstått rätt så att det är ok upp till en viss storlek på karet. Pia verkar ju ha accepterat detta och håller då enbart fiskar som funkar i denna storlek på kar.
                  För din del så vill du ju än så länge mer än dina kar rymmer så att säga. Fördelen med detta grunnande är ju att man kan hitta rätt nivå efter ett tag och att det är viktigt att man accepterar den nivån.

                  För min del hade jag en inre nivå och min kvinna en annan vilket i längden faktiskt gjorde mig olycklig.
                  Idag har jag den nivån jag vill ha och som både jag och min kvinna accepterat och försonats med. Så det ska bli intressant att se var ni hamnar i detta
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Sedan så vill jag bara säga att jag fattar att detta senaste inlägget blir mycket privat och känns det inte ok med sådana tankar i din tråd Tommy, så kan jag ta bort ovanstående inlägg. Bara så att du vet Då vet jag också var ribban ligger sedan.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Sedan så vill jag bara säga att jag fattar att detta senaste inlägget blir mycket privat och känns det inte ok med sådana tankar i din tråd Tommy, så kan jag ta bort ovanstående inlägg. Bara så att du vet Då vet jag också var ribban ligger sedan.
                      Hinner inte respondera just nu, fullt upp här hemma, sedan en ny rond till Zoo för fortsatt utveckling av 120 karet men kändes viktigt att snabbt svara att det är absolut inga problem med inlägg som detta. Kände att tystnad och uteblivet svar skulle kunna misstolkas som motsatsen.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Rådgivning sökes.
                        Jag har bubblat i min tråd den senaste veckan om att jag sakteligen observerat en negativ trend när det gäller mina växter och då också fått en massa kloka tankar tillbaka från många av er kunniga här på zoopet.

                        För mig så råder det inte längre någon tvekan om att algerna är på frammarsch då det syns allt tydligare på framförallt mina anubias.

                        Så ännu en gång vill jag be om lite rådgivning här. Vad orsakar dessa alger och vad kan jag göra för att motverka det?

                        Visst är det tofsalger på bilden?
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1807.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,5 KB
ID: 2165480
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Jag tänker att du redan fått svar på frågan egentligen. Algerna sätter sig på blad som stannat av. Dessa alger kan du få i ett perfekt skött kar.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Jag tänker att du redan fått svar på frågan egentligen. Algerna sätter sig på blad som stannat av. Dessa alger kan du få i ett perfekt skött kar.
                            Förvisso men är det ändå inte lite anmärkningsvärt att jag upplever att det blir fler och fler blad som drabbas varje dag?
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av jozi81
                              Snyggt!!
                              Någon mindre corydoras vore väl fantastiska där, samt 4 st laetacara dorsigera!!
                              Blev en vända till några av de lokala handlarna men tyvärr så är det väldigt urplockat eftersom det är få som fått några leveranser efter jul. Fick därför inte möjligheten att titta på fisken du rekommenderade. Hittade däremot några riktigt snygga röda och blåa dvärggurami men känner mig inte övertygad om att det är dessa jag vill ha.

                              Istället så fick det bli ytterligare några växter till karet så inredningsmässigt så börjar det nu ta form tycker jag.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Förvisso men är det ändå inte lite anmärkningsvärt att jag upplever att det blir fler och fler blad som drabbas varje dag?
                                Jag gissar att du tänker att något är fel eftersom du fått tofsalger?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...