Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ha ha, du behöver absolut inte oroa dig över hur jag uppfattar saker eller hur du formulerar dig Pia, kör på bara .

    Men för resonemangets skull, om det nu mot förmodan är så att min magkänsla är rätt och din fel denna gång, gud förbjude . Hur skall jag då tänka? Gula blad och/eller alger vad brukar det vara symptom på, om det faktiskt är så att det behöver skruvas på något i karets balans, vad skulle det i så fall vara?

    Lovar att inte ta dina pengar om det visar sig att jag har rätt
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
      Ha ha, du behöver absolut inte oroa dig över hur jag uppfattar saker eller hur du formulerar dig Pia, kör på bara .

      Men för resonemangets skull, om det nu mot förmodan är så att min magkänsla är rätt och din fel denna gång, gud förbjude . Hur skall jag då tänka? Gula blad och/eller alger vad brukar det vara symptom på, om det faktiskt är så att det behöver skruvas på något i karets balans, vad skulle det i så fall vara?

      Lovar att inte ta dina pengar om det visar sig att jag har rätt
      Vi får väl se vem magkänsla som är rätt, nu har jag iof inte sett ditt kar men det är ingen ursäkt för du skrev utförligt..
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Syskonkärlek?
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1788.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,0 KB
ID: 2165462
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1786.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,6 KB
ID: 2165463
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Riktigt trevliga bilder, Tommy

            När det gäller dina växter, vilka av dina arter uppvisar sådana symptom du pratar om? Alla eller bara Anubias?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Riktigt trevliga bilder, Tommy

              När det gäller dina växter, vilka av dina arter uppvisar sådana symptom du pratar om? Alla eller bara Anubias?
              Tack

              Endast Anubias, övriga växter verkar vara "symtomfria"
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Alla de anubias jag har i mina kar verkar växa i perioder. De växer som 17, stannar upp ett tag, tappar lite blad , så går det ett tag och de tar fart och ser fräscha ut igen. Alla växter kräver på ett eller annat sätt mycket pyssel om nu karet ska vara helt som nytt hela tiden. När mina anubias är i det läget du beskriver så ansar jag bort sämre blad efterhand. I mitt diskuskar så var det tokgrönt i ett år, sedan blev det tokstopp i växten och då blev det både alger och nedgång på plantorna. Slängde en hel del och ansade bort nästan hälften av bladen och sedan några veckor tillbaka så är det fullt ös på dem igen. Inga parametrar har ändrats.
                Vet inte om det är naturligt med en jämn växt konstant på alla växtarter.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Andra natten med äggvaktande fjärilar. Började inte helt hundra då diskusarna kretsar kring äggen som het gröt, ser faktiskt lite skrämmande häftigt ut i det nedsläckta karet som bara belyses svagt genom lampan som lyser i fjärilarnas barnkammare. Men än så länge så har instinkten att skydda ens avkomma besegrat storlek då de diskusar som varit lite för närgångna fått smaka på fjäril och det ordentligt, ett och annat ägg försvinner dock tyvärr på kuppen.

                  Synd att det jag nu tittar på inte går att fota eller filma på ett bra sätt, sjukt häftigt.

                  Håller tummarna, fortsättning följer (förhoppningsvis)

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2091.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,3 KB
ID: 2165464
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    Ha ha, du behöver absolut inte oroa dig över hur jag uppfattar saker eller hur du formulerar dig Pia, kör på bara .

                    Men för resonemangets skull, om det nu mot förmodan är så att min magkänsla är rätt och din fel denna gång, gud förbjude . Hur skall jag då tänka? Gula blad och/eller alger vad brukar det vara symptom på, om det faktiskt är så att det behöver skruvas på något i karets balans, vad skulle det i så fall vara?

                    Lovar att inte ta dina pengar om det visar sig att jag har rätt
                    Sedan är jag ju egentligen för ett lite Bryzellskt tänk kring detta dvs. att karet ska hitta sin egen rytm. Skruvas det på parametrar så tar det ett bra tag innan karet landat i det nya. Så börjar du dona utan att veta varför kanske det inte nödvändigtvis blir bättre?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Sedan är jag ju egentligen för ett lite Bryzellskt tänk kring detta dvs. att karet ska hitta sin egen rytm. Skruvas det på parametrar så tar det ett bra tag innan karet landat i det nya. Så börjar du dona utan att veta varför kanske det inte nödvändigtvis blir bättre?
                      Helt rätt!
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Det är dessutom bara en liten planta, skulle den dö, men alla invånare och övriga växter i karet mår perfekt, så är det ingen förlust. Lätt att stirra sig blind på någon detalj och börja mixtra och på så vis riskera annat.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Det är dessutom bara en liten planta, skulle den dö, men alla invånare och övriga växter i karet mår perfekt, så är det ingen förlust. Lätt att stirra sig blind på någon detalj och börja mixtra och på så vis riskera annat.
                          Både ja och nej. Självfallet så vore det oklokt att skruva på parametrar för att rädda en enskild planta om det får en negativ konsekvens för karets övriga invånare, det är ju som du säger bara en planta. Men det är inte riktigt vad jag är ute efter här.

                          I ett kar som jag har så tillförs det ju både gödning och CO2 regelbundet eftersom det är den metod jag valt att använda för att få en så bra miljö för både fisk och växt som möjligt. Det optimala vore ju givetvis ett kar där inget av detta behövs, där istället en balans kan nås genom den perfekta kombon av växter, invånare etc etc. Detta något som jag tex uppfattar att Herr Bryzell åstadkommer i sina kar. Jag lyckas inte med detta genom både okunskap och aktiva beslut jag tar om att göra saker på mitt sätt, finns en mängd anledningar men det spelar mindre roll i detta sammanhanget.

                          Att bygga en konstgjord balans som vi ändå gör genom att tillföra olika typer av medel, CO2 genom system etc gör ju att vi har en balans som är betydligt mer ostabil än vad tex herr Bryzells tillvägagångssätt har. När allt fungerar som det skall så är ju båda våra metoder bra men som sagt det är ingen tvekan om att vägen jag valt att gå är betydligt mer sårbar och känslig än om jag hade balans utan dessa "tillsatser".

                          Detta är också anledningen till varför jag funderar lite extra när jag ser en negativ utveckling för karets växter, inte för att jag är bekymrad över att förlora en växt eller två utan för att det faktiskt kan vara ett tecken på att karets känsliga balans är rubbat på ett eller annat sätt. Detta kan få betydligt större konsekvenser än bara för karets växter.

                          Nu säger jag absolut inte att så är fallet just nu i mitt kar men jag vet att mitt kar är känsligt och därför vill jag förstå vad som händer när jag ser något förändras.

                          Verkar man med dåliga marginaler så krävs det regelbundna justeringar för att upprätthålla en balans till skillnad från om man har en balans som byggts på förutsättningar med god marginal.

                          Nu blev detta som vanligt långt men tyckte det vore kul att berätta lite mer i detalj hur jag tänker här och vad anledningen var till varför jag ville bolla växters utveckling, vad som ger gula växter kontra alger? Vad får man för effekt vid för mycket gödning kontra för lite. Vad kan utökad matning få för påverkan genom att det då produceras mer växtnäring etc?
                          Senast redigerad av Tommy Vestlie; 02 January 2015, 22:26.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Tips på invånare tas tacksamt emot.

                            120 karet utvecklas sakteligen framåt och idag gjordes en Zoorond i stan för att titta på tänkbara invånare. Då karet står i grabbens rum så var det givet att han också skulle vara delaktig i beslutet varpå det följde med ett antal guppys hem idag (Producenter av kommande levande diskusfoder kanske? ).

                            Vi skulle nu vilja komplettera karet med ytterligare några fiskar och tar därför tacksam emot tips på vad detta skulle kunna vara.

                            Utöver Guppys så går där också 10 Amanoräkor.

                            (Ber om ursäkt för den taskiga bilden men mitt 50mm objektiv i taskiga ljusförhållande är uruselts på att fånga djup, inte meningen att det skall klara det heller)

                            Då karet bara är halvfärdigt så tar vi, precis som för alla våra kar, jättegärna även emot synpunkter på hur det bör inredas. Inredning är inte min starka sida. Vi ser nästan alltid karet snett från högersidan så den påbörjade inredningen är gjord lite med tanke på det, lite korkat av mig att inte fota från den vinkeln men får väl återkomma med det.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1774.jpg
Visningar: 1
Storlek: 237,0 KB
ID: 2165465
                            Senast redigerad av Tommy Vestlie; 02 January 2015, 23:09.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • jozi81
                              • January 2011
                              • 917

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Tips på invånare tas tacksamt emot.

                              120 karet utvecklas sakteligen framåt och idag gjordes en Zoorond i stan för att titta på tänkbara invånare. Då karet står i grabbens rum så var det givet att han också skulle vara delaktig i beslutet varpå det följde med ett antal guppys hem idag (Producenter av kommande levande diskusfoder kanske? ).

                              Vi skulle nu vilja komplettera karet med ytterligare några fiskar och tar därför tacksam emot tips på vad detta skulle kunna vara.

                              Utöver Guppys så går där också 10 Amanoräkor.

                              (Ber om ursäkt för den taskiga bilden men mitt 50mm objektiv i taskiga ljusförhållande är uruselts på att fånga djup, inte meningen att det skall klara det heller)

                              Då karet bara är halvfärdigt så tar vi, precis som för alla våra kar, jättegärna även emot synpunkter på hur det bör inredas. Inredning är inte min starka sida. Vi ser nästan alltid karet snett från högersidan så den påbörjade inredningen är gjord lite med tanke på det, lite korkat av mig att inte fota från den vinkeln men får väl återkomma med det.

                              [ATTACH=CONFIG]73513[/ATTACH]
                              Snyggt!!
                              Någon mindre corydoras vore väl fantastiska där, samt 4 st laetacara dorsigera!!

                              Kommentar

                              • Bobby
                                • March 2002
                                • 351

                                Jag tror inte dina Anubias lider någon brist. Det är nog snarare som så att det är enskilda blad som är dåliga. Brist på t.ex. järn visar sig oftast på nya blad, vilket det inte ser ut som i ditt fall.
                                Jag skulle se till att ansa plantan lite hårdare så kommer den säkert igång igen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...