Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Haha! Jag fick just en jättefisk på kroken!
    Inredning och olika aspekter av teknik och inriktning ang. detta är vad vi diskuterade in absurdum här på forumet förr i tiden - numer bortglömt och begravet i annualerna.
    Inredning sker i flera "lager" av karet, ståendes som skivor av "tillblivelse" från frontrutan till bakrutan - det är detta som så många förbiser - man ser ett kar som "rum" med imaginära väggar (i de bästa fall) där bottenytan utgör ett golv, ett fält som skall fyllas av något som "skall täcka" karet - men man glömmer 3D-aspekten "bakom" - det man inte kan se...
    Detta måste man också "inreda"...

    Tommy, jag måste gå ut i köket nu och fortsätta, det är massor som står på spisen... Jag kikar in vid ett senare tillfälle!
    Mycket bra beskrivet, tror faktiskt att jag förstår vad du menar. Kolroten igångsatt för att analysera möjligheterna jag förbisett i mitt kar
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
      Mycket bra beskrivet, tror faktiskt att jag förstår vad du menar. Kolroten igångsatt för att analysera möjligheterna jag förbisett i mitt kar
      Jag vet att du förstår vad jag menar, det här är inte komplicerat ett dugg, utan snarare ett enkelt sätt att alldeles jättelätt, och begripligt applicera en "djupseende", imaginär känsla, via en svart bakgrund, i karet.
      Det du vill se bakom, eller igenom karet, skall du inte se via bakrutan, utan snarare i karet.

      Mumbojumbo? Ja, det här har vi gaggat om plenty i flertalet trådar, under åren som gått här på forumet. Jag är nog ökänd som en alldeles tokstollig medverkande här på Zoopet, en avfälling som inte har mycket vettigt att komma med, men kanske ett par promille "byggbart material" någonstans ändå....

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag vet att du förstår vad jag menar, det här är inte komplicerat ett dugg, utan snarare ett enkelt sätt att applicera ett alldeles jättelätt, och begripligt sätt att applicera en "djupseende", imaginär känsla, via en svart bakgrund, i karet.
        Det du vill se bakom, eller igenom karet, skall du inte se via bakrutan, utan snarare i karet.

        Mumbojumbo? Ja, det här har vi gaggat om plenty i flertalet trådar, under åren som gått här på forumet. Jag är nog ökänd som en alldeles tokstollig medverkande här på Zoopet, en avfälling som inte har mycket vettigt att komma med, men kanske ett par promille "byggbart material" någonstans ändå....
        Kan inte låta bli - Mumbojumbo

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ett klassiskt uttryck som används alldeles för lite Men vill flagga för att djupled är lite av en Tors hammare i inredning. I de diskussioner jag och många andra haft med Mats tidigare så är det något som verkligen fastnat hos mig. I de inredningar jag har lägger jag sedan dess mest inriktning på djupled. Men inte linjärt rakt in utan försöker hitta "sneda" djupledslinjer in karet så att man får känslan av att det finns massa detaljer där man kan kika lite snett i karet och då se att inredningen försvinner iväg. Då först får man en illusion av att karet är bra mycket djupare än vad det är.
          Eftersom jag själv, som trådägaren Tommy, fastnat för Juwels kar så är detta sannerligen en utmaning, då karen är grunda och höga. Men det går!
          Nu har jag gjort mitt för att vispa till läsarnas hjärnor med lite mer Mumbojumbo.....
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Ett klassiskt uttryck som används alldeles för lite Men vill flagga för att djupled är lite av en Tors hammare i inredning. I de diskussioner jag och många andra haft med Mats tidigare så är det något som verkligen fastnat hos mig. I de inredningar jag har lägger jag sedan dess mest inriktning på djupled. Men inte linjärt rakt in utan försöker hitta "sneda" djupledslinjer in karet så att man får känslan av att det finns massa detaljer där man kan kika lite snett i karet och då se att inredningen försvinner iväg. Då först får man en illusion av att karet är bra mycket djupare än vad det är.
            Eftersom jag själv, som trådägaren Tommy, fastnat för Juwels kar så är detta sannerligen en utmaning, då karen är grunda och höga. Men det går!
            Nu har jag gjort mitt för att vispa till läsarnas hjärnor med lite mer Mumbojumbo.....
            Några saker som ni nu skrivit kittlar mig lite extra. Har en bild i kolroten som jag skall försöka få ned på papper "digitalt" för att sedan lägga ut den i tråden. Kommer säkert vara en självklarhet för er men för mig så blev det nu väldigt tydligt. Sicka pedagoger ni är
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Noterat att de bilder jag publicerar inte alls får den skärpa jag önskar så jag skapade ett Flickr konto för att där publicera bilden och på så sätt kunna illustrera skillnaderna jag ser på mina bilder när jag tittar på dem lokalt på datorn kontra på Zoopet.

              Nedan länk till bilden på Flickr:

              https://www.flickr.com/x/t/0091009/p...6/15930470078/

              Nedan samma bild publicerad på Zoopet:
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1586.jpg
Visningar: 3
Storlek: 129,6 KB
ID: 2165306

              (Vill påpeka att detta inte under några som helst omständigheter är kritik riktat mot Zoopet, har full respekt för teknikens begränsningar etc. Mitt syfte har snarare varit att identifiera om det är så att Zoopet skalar bilderna och om det finns något jag kan göra i samband med upplading för att få bästa möjliga kvalitet, tex genom val av filformat etc.)
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Haha! Jag fick just en jättefisk på kroken!
                Inredning och olika aspekter av teknik och inriktning ang. detta är vad vi diskuterade in absurdum här på forumet förr i tiden - numer bortglömt och begravet i annualerna.
                Inredning sker i flera "lager" av karet, ståendes som skivor av "tillblivelse" från frontrutan till bakrutan - det är detta som så många förbiser - man ser ett kar som "rum" med imaginära väggar (i de bästa fall) där bottenytan utgör ett golv, ett fält som skall fyllas av något som "skall täcka" karet - men man glömmer 3D-aspekten "bakom" - det man inte kan se...
                Detta måste man också "inreda"...

                Tommy, jag måste gå ut i köket nu och fortsätta, det är massor som står på spisen... Jag kikar in vid ett senare tillfälle!
                Fastnade framförallt för följande bildliga beskrivning

                "Inredning sker i flera "lager" av karet, ståendes som skivor av "tillblivelse" från frontrutan till bakrutan"

                Fick då följande bild på näthinnan där min hjärna plötslig skivade karet i ett antal lager som tillsammans ger en
                verklig 3D effekt. Att då ha en bakgrund som tex en bergvägg ger ju denna effekt ett abrupt slut. Att inte ha någon bakgrund alls så som jag har det idag skapar heller inte en effekt av att undervattensvärlden fortsätter även efter bakrutan eftersom man ju defacto ser en tapet bakom glaset. Att däremot använda en svart bakgrund som ger känslan av en fortsättning ger ju helt andra förutsättningar.

                Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium3D.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,2 KB
ID: 2165308

                Men det förutsätter som jag ser det att man även arbetar med skikten som "finns" bakom bakglaset genom att arbeta skikten som kommer före bakglaset ungefär som jag försökt illustrera ovan. (Den tjocka ramen är akvariet, skikten bakom finns alltså inte i verkligheten utan skall illustrera en önskad effekt för ögat)

                Och varför inte kombinera? Högerdelen på ovan bild skulle kunna vara en bakgrund i form av ett berg medan vänsterdelen skulle kunna vara ett svart skynke som ger illusionen av en fortsättning även efter bakglaset.

                Nu kanske jag fullständigt missförstått vad du och Blåvinge försökte förmedla men detta är vad det landade i hos mig


                (Cirklarna på skissen kan vara såväl växter, stenar, rötter som kvistar)
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj Tommy!
                  Vi får gäster här om ett par minuter, så jag svarar väldigt kortfattat.
                  Du har några intressanta synpunkter ang. bakgrunder och hur man kan göra med dessa, men jag återkommer lite senare ikväll med några kommentarer.
                  Ha en härlig lördagseftermiddag!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj igen!
                    Ja, det blev ju (såklart) lite senare än vad man hade tänkt sig igårkväll, så jag tar upp vår diskussion här och nu istället.


                    Det finns lika många uppfattningar och åsikter om bakgrunder, som det finns akvarister + dom som bara tittar.
                    En svart bakgrund kan för de som inte testat sådana ofta te sig som "ett slut" på karet baktill. Men om man inte direkt belyser en svart bakgrund (från insidan av karet) är nog en sådan det mest effektiva sättet att faktiskt skapa en "fortsättande" vy bakom glaset, om vi nu bortser från 3D-bakgrunder, i eller utanför karet.
                    I ditt fall, Tommy, skulle den där bakre väggen av Valisneria helt och hållet kunna fungera som bakgrund - lite tätare bara, så gör det inte så mycket om det skulle synas lite ljus mellan bladen. Den Valisneriaväggen skulle dock fungera bra mycket bättre med en svart bakgrund. Det är det definitivt svarta i bakgrunden som utgör vyn bakåt - alltså att ögat tror att det fortsätter bakom glaset, men det finns inget där, så man slutar titta på bakgrunden i sig.


                    Man får titta på andra illussiontricks för att förstå hur effektiv en svart (eller väldigt mörk) bakgrund kan bli - en teaterscen! Här finns oräkneliga exempel, men oftast tar man till ljusa eller upplysta fonder i bakgrunden när man vill illustrera en soluppgång, eller nedgång - en utomhusscen eller i de flesta fall en interiör, då eventuellt ljusspel utanför sker via fönster i fonden.


                    Det kan vara behjälpligt att tänka på sitt kar som en scen, ett utsnitt av en verklighet vi vill kopiera eller efterlikna så mycket som möjligt.


                    Regnskogsinredningar brukar man tycka är knepiga att få till just därför att det sällan finns några naturliga "slut" i sådana miljöer. Ett uppradande av pinnar och lite växter bakom upplevs ofta som onaturliga och inredningen känns i många fall platt och trist.
                    Lite lättare är det att komma undan med steninredningar i Malawi- och Tanganyikamiljöer. På de flesta bilder och filmer från de afrikanska sjöarna ser man oftast bara en bädd av sten som sträcker sig bortåt eller upåt. I ett rektangulärt kar gör man det alltså lätt för sig genom att helt enkelt stapla sten mot bakrutan, som om det vore en grundare miljö "längre in" eller upp i karet. Men, det finns en hel del sätt att lura ögat effektivt också - men jag tar inte upp det här, det är ju "SA-miljö" vill vill åt.


                    Har man plats bakom karet är en fortsättande "3D"-bakgrund något att fundera på - som du är inne på. Förr i tiden byggde vi lådor som placerades bakom karet. Dessa kunde fyllas med pinnar, grenar, stenar o.s.v. Ibland hade man en svag belysning i dessa lådor - och det blev faktiskt riktigt snygga effekter av dessa. Så din idé med att låta en del av bakglaset vara "öppet" är inte så dumt, men kräver kanske att man inte ser en medaljongtapet där...
                    Kjell har en sådan lösing i ett av sina Tanganyika-kar i sin Källarkontor-tråd - väldigt effektiv och snygg när man ser den i verkligheten.


                    Står nu karet nära en vägg (och en bakomliggande 3D-effekt inte kan åstadkommas via rutan) och man sätter en svart bakgrund, så får man alltså tänka i teaterscen-termer. Det svarta är en fond, och "händelsen", pjäsen, skall utspela sig i karets rum. Det enklaste är att sätta växter (något du har gott om i ditt kar, Tommy), heltäckande eller i grupper i de bakre delarna av karet. Det här är också det absolut vanligaste knepet i inredning.
                    Man kan också låta rötter komma "igenom" den svarta bakgrunden - bakifrån och fram i miljön. Man kan såga till en eller flera rötter med en snedställd snittyta och placera denna mot bakglaset, då ser det ut som om rotdelen kommer snett uppifrån, bakifrån in i karet. Detta kan vara svårt att få till, och då är det enklare att hänga rötter, exempelvis i mittstaget eller direkt nära bakrutan. Detta simulerar en rörelse i miljön som verkligen ger en djupeffekt - och man glömmer väldigt lätt att man har en svart bakgrund.


                    Måste en solid bakgrund, typ BTN, betyda ett abrupt slut?
                    Jag måste bestämt svara nej på den frågan.
                    I fall där man väljer en solid bakgrund gäller integration, alltså att man inreder så att bakgrunden smälter ihop med övrig interiör.
                    Det är många som ogillar BTN:s stora Amazonas-bakgrund, men jag tycker den är otroligt snygg och effektiv. Sätter man den enbart i ett kar och bara har lite sand framför, blir det givetvis ganska trist, men jag har sett otaliga inredningar med denna bakgrund som har varit helt fantastiska.


                    Jag skall ge några exempel på en annan bakgrund från BTN, en som kallas "Malawi", som jag placerade i ett 960-kar som skulle inredas för Tanganyika-ciklider.
                    Som du kan se på bilderna fick jag jobba ganska mycket med att lägga sten så att inte bakgrunden enbart blev ett lodrätt stenstup (vilket ju blir givet när man måste placera den så).

                    Det intressanta är att samma bakgrund, i samma kar, senare blev ett "SA"-kar för Discusar. Bakgrunden satt där den satt, men var ett så effektivt filter att jag fortsatte med den i karet.
                    När jag skulle inreda för Discusarna fick jag helt enkelt se "Malawi"-bakgrunden som en fond och arbeta på ett helt annat sätt - jag ville ju inte ha en stupande stenvägg i karet där rötter, grenar och pinnar samt en del växter skulle vara "scenen". Jag gömde inte bakgrunden, utan integrerade den istället.


                    Som du märker finns en uppsjö av olika tekniker, och varje kar har sin unika förutsättning. Därför är det också så kul att snacka om hur man kan bära sig åt. Det finns inga egentliga regler, bara en massa olika sätt att se på saken.
                    Kanske kan du få några idéer av detta?
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Suveränt inlägg Mats. Idag är det dock min tur att få gäster så nu snabbt till affären för att sedan tillverka någon form av måltid. Ser fram emot att få förkovra mig vidare i detta under kvällen.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Suveränt inlägg Mats. Idag är det dock min tur att få gäster så nu snabbt till affären för att sedan tillverka någon form av måltid. Ser fram emot att få förkovra mig vidare i detta under kvällen.
                        Topp! Själv skall jag på ett 50-årskals idag, och känner jag mig själv, och födelsedagsbarnet, rätt blir det nog en sen tilldragelse, så jag får nog kolla in tråden imorgon... Lite senare...
                        Inredning är uppenbarligen ett tynande intresse, men det är också ett ämne som skänker mer glädje då man inte behöver bekymra sig om annat än just detta!
                        Kul om vi kan gagga lite inredning igen här på forumet, det var längesedan nu - ett av mina favoritämnen jämte beteende, speciellt hos ciklider.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Låter bra, där finns ju en halvt insomnad tråd på 3600 liter som förhoppningsvis kommer att vakna till liv snart.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Låter bra, där finns ju en halvt insomnad tråd på 3600 liter som förhoppningsvis kommer att vakna till liv snart.
                            Haha! Japp, en riktig Törnrosa-sömn, men det blir ändring på detta vad det lider... Då skall jag vältra mig i inredningsbabbel, som tur är i min egen tråd, där jag kan köra på som jag själv vill!

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Haha! Japp, en riktig Törnrosa-sömn, men det blir ändring på detta vad det lider... Då skall jag vältra mig i inredningsbabbel, som tur är i min egen tråd, där jag kan köra på som jag själv vill!
                              Du är alltid välkommen att köra på precis som du vill även i min tråd
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Hen är inte överförtjust i att fotograferas men bjuds man på broccoli så får man väl ställa upp en kort sekund.
                                (om så på betryggande distans)

                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1630.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,2 KB
ID: 2165346
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...