Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #61
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Sår får det bli, dvs "din väg" för introduktion av ny fisk. Passar dessutom rätt så bra in i mina normala rutiner eftersom vi kör med stora vattenbyten, ca 50% varje onsdag och söndag, dvs nästan var tredje dag.

    Förtydligande: Efter dag 3 så kör du endast med Antispot i en vecka till 10 dagar men inte med Multicura?
    Precis. Multicura ges i en tredagarskur. Vattnet blir snorgrönt en stund men klarnar på en halvtimme. Jag ser nu att jag varit otydlig. En vecka till 10 dagar med Antispot är från och med första medicineringsdagen.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #62
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Precis. Multicura ges i en tredagarskur. Vattnet blir snorgrönt en stund men klarnar på en halvtimme. Jag ser nu att jag varit otydlig. En vecka till 10 dagar med Antispot är från och med första medicineringsdagen.
      När jag ändå har dig på tråden .

      Ställt lite frågor kring växtnäring och då fått rådet att avvakta med detta de första tre-fyra veckorna tills växterna ”rotat” sig.

      Flera har även sagt att jag inte skall behöva detta alls då diskusarna genererar relativt mycket näring den naturliga vägen plus att jag valt näst intill bara sådana växter som i klassas som ”Easy” och enligt artbeskrivning klarar sig utan extra tillsatt näring.

      Vad är din syn på detta?

      Samt:

      Kan växtnäring rubba balansen i karet om jag på något sätt använder det felaktigt?
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #63
        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        När jag ändå har dig på tråden .

        Ställt lite frågor kring växtnäring och då fått rådet att avvakta med detta de första tre-fyra veckorna tills växterna ”rotat” sig.

        Flera har även sagt att jag inte skall behöva detta alls då diskusarna genererar relativt mycket näring den naturliga vägen plus att jag valt näst intill bara sådana växter som i klassas som ”Easy” och enligt artbeskrivning klarar sig utan extra tillsatt näring.

        Vad är din syn på detta?

        Samt:

        Kan växtnäring rubba balansen i karet om jag på något sätt använder det felaktigt?
        Jag skulle vänta de första veckorna med näring och se vad som händer. Vissa växter såsom Echinodorus behöver nästan alltid näring via rötterna för att utvecklas optimalt. Du har ju finkornig sand och då tar det ett tag innan näringen når ner.
        Då ger man rotnäring typ lerkulor vid just de plantorna.

        Javisst producerar Diskus en ansenlig mängd gödsel, men problemet med växter är att de måste ha alla näringsämnen annars tokstannar de. Så du kanske har gott om viss typ av näring men brist på andra ämnen såsom järn t.ex.

        Så ta det lugnt och se vad dina växter visar för symptom så börjar du göda (PMDD är smartast tycker jag) lite försiktigt (normaldos) efter det tills du märker att växterna svarar.

        Så att växterna klarar sig utan extra näring är bara i de fall där dessa redan finns komplett i akvariet. Det är inte så ofta det händer. Men lyckosten Mats Bryzell göder t.ex. aldrig.

        Jag behöver i viss mån göda alla kar.

        Göder du för mycket så göder du bara algerna. Överskott av Nitrat gillar få fiskar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          #64
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Jag skulle vänta de första veckorna med näring och se vad som händer. Vissa växter såsom Echinodorus behöver nästan alltid näring via rötterna för att utvecklas optimalt. Du har ju finkornig sand och då tar det ett tag innan näringen når ner.
          Då ger man rotnäring typ lerkulor vid just de plantorna.

          Javisst producerar Diskus en ansenlig mängd gödsel, men problemet med växter är att de måste ha alla näringsämnen annars tokstannar de. Så du kanske har gott om viss typ av näring men brist på andra ämnen såsom järn t.ex.

          Så ta det lugnt och se vad dina växter visar för symptom så börjar du göda (PMDD är smartast tycker jag) lite försiktigt (normaldos) efter det tills du märker att växterna svarar.

          Så att växterna klarar sig utan extra näring är bara i de fall där dessa redan finns komplett i akvariet. Det är inte så ofta det händer. Men lyckosten Mats Bryzell göder t.ex. aldrig.

          Jag behöver i viss mån göda alla kar.

          Göder du för mycket så göder du bara algerna. Överskott av Nitrat gillar få fiskar.
          Tack för ännu ett informativt svar.

          PS: Introducerade ett nytt litet busigt gäng till karet ikväll, allt enligt herrns rekommenderade tillvägagångssätt
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #65
            Vilka busfrön blev det ?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              #66
              Ett gäng Corydoras Panda. Onekligen en frisk fläkt i akvariet [emoji6]


              Skickat från min iPad med Tapatalk
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #67
                Då fick du till det Tommy. En liten men mycket vacker mal. Ett bra val
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  #68
                  Är riktigt nöjd, med risk för att låta lite småknäpp så är det som att ha fått en mindre grupp nallebjörnar i karet. (Bjuder på den knäppa jämförelsen) [emoji6]. Tyvärr så ser vi ett mindre utslag av Nitrit vid kvällens testning plus att min Seneye visar en smärre PH höjning. Möjligen så är det medicineringen som spökar eller så kanske det beror på att vi rört om en del i bottensegmentet när vi planterat. Inväntar och ser vad morgondagens tester visar. Vill helst inte göra något vattenbyte förrän på söndag med anledningen av Multicura behandlingen.


                  Skickat från min iPad med Tapatalk
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #69
                    jag kallar mina för Björnligan ( pga deras "ögonbindel") så vi är nog lite knäppa båda två
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #70
                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Är riktigt nöjd, med risk för att låta lite småknäpp så är det som att ha fått en mindre grupp nallebjörnar i karet. (Bjuder på den knäppa jämförelsen) [emoji6]. Tyvärr så ser vi ett mindre utslag av Nitrit vid kvällens testning plus att min Seneye visar en smärre PH höjning. Möjligen så är det medicineringen som spökar eller så kanske det beror på att vi rört om en del i bottensegmentet när vi planterat. Inväntar och ser vad morgondagens tester visar. Vill helst inte göra något vattenbyte förrän på söndag med anledningen av Multicura behandlingen.


                      Skickat från min iPad med Tapatalk
                      Det du kan göra är att du blir markant snålare på mat under dessa tre dagar. Men om du byter vatten under de tre Multicuradygnen så avbryter du behandlingen. Du kan sedan byta 1/3 varannan dag innan Antispotbehandlingen.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #71
                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Ett gäng Corydoras Panda. Onekligen en frisk fläkt i akvariet [emoji6]


                        Skickat från min iPad med Tapatalk
                        Bra val, de är riktigt söta.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          #72
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Det du kan göra är att du blir markant snålare på mat under dessa tre dagar. Men om du byter vatten under de tre Multicuradygnen så avbryter du behandlingen. Du kan sedan byta 1/3 varannan dag innan Antispotbehandlingen.
                          Yes, det var min tanke också. Daglig nitritmätning och begränsad matning under tre dagar. Misstänker att det beror på att vi frigjort såpass mycket skit när vi rört om i sanden i samband med planteringen men det är bara min enkla amatöranalys.

                          Om man skall det positiva i det så tycker jag faktiskt att trivselnivån hos fiskarna har ökat. De verkar vara betydligt mer stimulerade av att simma omkring bland växterna, få jobba lite extra för att komma åt mat som landat på bökiga ställen etc. Så måhända har vi ökat på risken att misslyckas genom denna förändring men om vi lyckas så har vi nog skapat en betydligt mer stimulerande miljö för dem. (Vilket får en att fundera på det här med att ha diskus i helt rena kar, är det för fiskarnas eller för ägarens välmående?)


                          Skickat från min iPad med Tapatalk
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #73
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Det du kan göra är att du blir markant snålare på mat under dessa tre dagar. Men om du byter vatten under de tre Multicuradygnen så avbryter du behandlingen. Du kan sedan byta 1/3 varannan dag innan Antispotbehandlingen.
                            Det mindre utslaget vi hade av Ntirit i karet vid gårdagens test är idag helt borta, kan alltså ha varit ett resultat av att vi bökat omkring i bottensegmentet i samband med plantering. Har nu kört dag 2 av Multicura. Kör några dagars restriktivt matande samt nytt nitrit test ikväll. pH värdet fortsätter dock sakta klättra, möjligen en effekt ev medicineringen?
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              #74
                              Med en kall och välförtjänt öl handen så har nu undertecknat landat i fåtöljen framför akvariet för dagens funderingar.

                              I samband med köp av växter så fick vi med en bonusväxt, Ludwigia glandulosa. Har ännu inte planterat den eftersom jag varken läst på om den eller haft tid att fundera på hur den skulle passa in i några av våra kar. Det är alltså dags att fundera på detta nu.

                              Ser även att det på den mossa vi köpt, som kommer landa i 120 karet, finns ett antal snäckor/sniglar (vet ej exakt vad så jag lägger med en bild). Även inom detta område så läser man om de som gärna vill ha dessa som en del av ett kars städpatrull och andra som tycker det är ett elände då de förökar sig enormt.

                              Tacksam för synpukter kring detta.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1636.jpg
Visningar: 1
Storlek: 240,9 KB
ID: 2163042
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #75
                                Det där är sådana där små "kanelbullar". Helt harmlösa, men du lär få en miljon efter ett tag i karet.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...