Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av simpson
    Det är ju själva vitsen... Annars kan man ju spara rejält med pengar och bara skaffa några streamerpumpar.

    Och nu med 3 separata filter (som säkert kommer kunna gå närmare ett halvår utan rengöring) blir det perfekt, rengöring av ett filter varje eller kanske varannan månad och nästa månad nästa filter.
    Precis så!
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Beror väl på vilken nivå av vattenkvalité man strävar efter. Men jag strävar efter maximalt bästa vattnet jag kan upprätthålla med hyfsat enkla medel. Och då är en del av det att få ut skiten ur karet istället för att det ska ligga kvar där, även om det bryts ner. Men vi har väl olika metoder, helt enkelt.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Japp så är det. Men hörru en helt annan sak, är det inte snart dags för lite bilder på dina nya kompisar. Är ju inte riktigt rättvist att endast du får njuta av dem
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Jag är så jävla kass på att ta bilder men jag kan säkert försöka till helgen. :-)
          350L Diskus

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Härlig känsla att få komma hem och mötas av att kar som känns superfräscht, ser verkligen hur cirkulationen gör gott. All invånare verkar må prima och L177 är mer aktiv än någonsin, verkar uppskatta den förbättrade bottenrörelsen.

            På sedvanligt sätt så uppvisar fiskarna en hunger som för den oupplyste skulle kunna misstolkas som om dem varit utan mat en månad. Öppnar locket för matning och möts av den där härliga värmen i kombination med doften av ett skogstjärn.

            Tar en kopp kaffe, landar i fåtöljen, andas ……
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2066_Fotor_Collage.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,5 KB
ID: 2165230

              Äsch jag skulle ju sluta skriva massa svammel i min tråd men det går så där, blev nämligen sugen på att förmedla en känsla.

              Sitter i läshörnan som är lokaliserad med diskuskaret ca 2 meter rakt framför mig. All form av digital underhållning så som TV, radio eller liknande är avstängt, med undantag för min trotjänare herr iPad som vid min vänstra sida samlar kraft inför morgondagens arbete. Det är helt tyst hemma med undantag för ett svag surr från pumparna som jobbar på i det dolda och regnet som smattrar på fönstret.

              Vid min sida en rykande varm kopp kaffe och i knät min trofaste arbetskamrat Mr Macbook Pro.

              Trots sina trettio grader, en inredning som strålar sydligare breddgrader och färgglada sydamerikanska personligheter så får man intrycket av ett kallt och nästan krispigt vatten. Kombinationen speglar visserligen inte dessa sydamerikaners naturliga miljö men det går inte att undgå att det är väldigt vackert.

              Glädjen är lite extra stor denna afton då L177 verkligen valt att höja aktivitetsnivån avsevärt. Om det beror den ökade cirkulationen eller på att den faktiskt helt enkelt börja känna sig hemma i karet har jag ingen aning om men riktigt kul är det när hen surrar omkring som vilken vanlig Ancistrus som helst. Kan också då konstatera att det inte bara karet som genomgått en utveckling utan tydligen även undertecknad. För visst var det väl så att jag för ett tag sedan såg på malar mer som en funktion och en nödvändighet än som de sköna fiskar de faktiskt visat sig vara. Skulle nog gärna vilja ha några till

              Jag har nog sagt det några gånger tidigare men Diskus, fjärril, panda och några sköna malar känns verkligen som den perfekta kombinationen av storlek, färg och beteende. Räkorna är väl kul att titta på någon gång ibland men deras existensberättigandet är i första hand funktion. Siameserna ser jag tyvärr fortfarande bara som ett nödvändigt ont.

              Fortsättning följer säkerligen trots löften om mindre svammel.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Svamla på du
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Gott mos, Tommy!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Härligt svammel

                    sitter själv i "tvättstugan" och glor på de karen där och njuter med en kopp kaffe och utanför dörren sprakar elden i kamin... Så mysigt det är
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      All kringutrustning kräver utrymme och synlig utrustning ogillas skarpt så idag har en smärre justering gjorts på akvariemöbeln genom en vit masonitskiva som vikts som en halvcirkel. Den kan då lätt tas ut och in vilket underlättar vid skötsel av prylarna.

                      Bilden lite tråkig eftersom det minsta filtret just nu står utanför skåpet då det kvarstår att göra hål för slangarna i skåpets bakdel. Det får bli en övning för morgondagen. (Det är ju tyvärr så att det är en massa annat som måste göras under en dag som inte har med akvaristiken att göra)

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2072.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,2 KB
ID: 2165244
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Jag har borrat hål åt FX6slangar i mitten där, för i mitten är enda platsen det får rum. Träskivorna i de där möblerna är rätt jäkla envisa så det tog en bra stund innan min stackars borrmaskin kämpat sig igenom.. :-)
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Bobby
                          • March 2002
                          • 351

                          Snyggt!
                          Jag märker att vi tänker helt lika här:

                          Jag är också vän av ordning kring mina kar.

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Hoppsan, det där var riktigt snyggt inrett också. Trevlig överaskning. Men ja, man vill ju inte se all skit som tillbehör osv. Håller med. Var har du köpt karet? Ser "special-limmat" ut. Ingen standard märkesbalja?
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Bobby
                              Snyggt!
                              Jag märker att vi tänker helt lika här:

                              Jag är också vän av ordning kring mina kar.
                              Ett akvarium och en miljö helt i min smak.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Synd att man inte har bättre verktyg för att i bild och film illustrera verkligheten. Krispigheten i karet efter det att det sista filtret introducerades är helt magnifik.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...