Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Mycket fisk som dessutom växer och blir allt större, mycket växter, mycket annat inredningsbös, matar ofta och mycket, relativt känsliga invånare som verkar i bottensegmentet. Fortfarande inte hundra nöjd med karets funktion. Tror på ytterligare förbättrad cirkulation. Lösning växer sakteligen fram.

    CO2 flaskan tog åter slut ersättas av en 6kg så nu bör det hålla lite längre.
    Missade parametern 30-gradigt vatten i ovan listning. Ytterligare cirkulation och syresättning nog inte fel.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Wiie
      • May 2006
      • 124

      Är det trollhassel du har lagt i??

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Wiie
        Är det trollhassel du har lagt i??
        Minns inte riktigt exakt namnet. Köpte på Plantagen.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Känner mig för lite innan eventuell håltagning och fastmontage.

          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Har det blviit ett tredje filter? :O
            350L Diskus

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Skisser är kanske inte är min starka sida, ändå ett försök att illustrera hur jag gjort.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Filter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,2 KB
ID: 2165200
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Tycker du är häftig Tommy. 4 filter! Inte ens EFBN har det. Känns det inte häftigt med en sådan rejäl maskinpark?
                Senast redigerad av Bluewing; 17 December 2014, 18:00.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • JonasHol
                  • July 2010
                  • 226

                  Tycker skissen är utmärkt, nästa steg är kanske en komplettering med hur växterna är planterade. [emoji51]


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Är givetvis overkill så det skriker om det.

                    Varför?

                    Tycker bättre och bättre om mitt kar allt eftersom det utvecklats men jag har också genom mina val skapat ett antal utmaningar i ett relativt litet kar.

                    Diskusarnas vill ju gärna ha bra förutsättningar det vet vi ju alla. Mycket växter, rötter och kvistar ställer krav på bra cirkulation. Gillar dessutom att Gigantean växer på höjden och bildar ett ”tak”. 30-gradigt vatten blir snabbt syrefattigt. Börjar det gå sentt i ett så varmt kar så går det dessutom väldigt snabbt utför. Bytte ut alla kardinaler mot Fjärilar eftersom det helt enkelt är en betydligt bättre match, även dessa fiskar kräver lite extra. Som bottenfiskar så kör jag de lite känsligare pandorna samt L177 som också kan vara lite svårare. Jag vill kunna fortsätta mata mycket.

                    Allt eftersom tiden gått, fiskarna blivit större så har jag haft en känsla (kan inte riktigt peka på exakt varför) att kretsloppet sakteligen börja närma sig gränsen för det mäktar med, att bottencirkulationen inte riktigt räcker till. Jag har ju dessutom tappat några pandor så helt hundra har det inte varit.

                    Så första åtgärden blev att byta ut 0,5 kg C02 flaskan till en 6 kg flaska, ville helt enkelt inte behöva ta hänsyn till hur en ökad ytrörelse förbrukar mer C02. Betydligt bättre att ”slösa” C02 än att ligga på minimumgränsen när det gäller syre.

                    Har sedan tidigare kompletterat e1501 med en e901 men tycker inte det räckte till så tanken var att byta ut den mot en 1501. En på var sin sida av karet. Någon kanske skulle tipsa om att istället byta ut bägge två mot en e1901 men jag gillar tanken på att ha flera utsug längs med bakglaset.

                    Nu när den andra 1501 kom hem så fanns ju alltid alternativet att slänga ut 901 på blocket med va fn filtermassa är ju aldrig fel, att dessutom ha tre utsug längs med bakglaset kändes ju riktigt toppen så det fick vara kvar.

                    Tanken är enkel. Relativt kraftigt tryck som bryter ytan mot framglaset som sedan pressar allt skräp genom en bra rörelse på botten till de tre utsugen i bakkant.

                    Om det blev bra? Skiter björnen i skogen? hade jag klarat mig utan? Helt säkert!
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Tanken är enkel. Relativt kraftigt tryck som bryter ytan mot framglaset som sedan pressar allt skräp genom en bra rörelse på botten till de tre utsugen i bakkant.
                      Just det här vill jag till varje pris undvika med ytterfilter dock. Skiten ska INTE ner i filtret! Förfilter isåfall!
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Just det här vill jag till varje pris undvika med ytterfilter dock. Skiten ska INTE ner i filtret! Förfilter isåfall!
                        Varför?
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Ytterfilter är ett jäkla besvär att rengöra, så det vill man i princip aldrig göra, och om det inte kommer in skit där så behöver man typ aldrig göra det.

                          Jag vill hellre ha kvar skiten i karet, så jag jag lätt kan få bort det vid vattenbyte, snarare än att behöva rengöra filter hela tiden.

                          Matrester och skit vill jag inte att det ska hamna i filtret och ligga där och skita ner vattnet helt enkelt.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • simpson
                            • July 2012
                            • 666

                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Just det här vill jag till varje pris undvika med ytterfilter dock. Skiten ska INTE ner i filtret! Förfilter isåfall!

                            Det är ju själva vitsen... Annars kan man ju spara rejält med pengar och bara skaffa några streamerpumpar.

                            Och nu med 3 separata filter (som säkert kommer kunna gå närmare ett halvår utan rengöring) blir det perfekt, rengöring av ett filter varje eller kanske varannan månad och nästa månad nästa filter.

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Själva vitsen är inte att ha skräp i filtret som ligger och ruttnar och förstör vattenkvalitén. Vitsen är ju biologisk filtrering och mekanisk filtrering av småpartiklar. Därför tycker jag förfilter är att föredra, särskilt i kombination med diskus då man vill ha ut så mkt skit man kan ur karet, inte ner i filtrena. Ett förfilter som man bara kan ta loss ibland och krama ur gör jättestor skillnad.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ahh du tänker så. Har inspekterat mina filter några ggr, nyfiken du vet och det var inte så bökigt som jag trodde det skulle vara. Mina filter och dess invånare tar dessutom hand om skiten väldigt bra så rengöring behöver göras väldigt sällan och tack vare att det bryts ned fint så ligger där inget som sedan åter kommer ut i vattnet som något negativt. Så jag tänker nog tvärtom, hellre ned i filtret där det tas om hand än att ligga kvar i karet.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...