Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Shepard
    Siameser har väl inga sugmunnar som så, utan mer "gnagmunnar" Tror inte de kan sätta sig fast och suga på andra fiskar, som t.ex sugmalar och kinesiska algätare.
    Helt rätt. Fel av mig. Men har hört att de även kan bli nyfikna på slemskiktsefterrätt
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Helt rätt. Fel av mig. Men har hört att de även kan bli nyfikna på slemskiktsefterrätt
      Börjar faktiskt bli lite smått irriterad på dem, kommer så sakteligen fundera på alternativa fiskar med samma funktion.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Helt rätt. Fel av mig. Men har hört att de även kan bli nyfikna på slemskiktsefterrätt
        Jo, de kan säkert få för sig att gnaga lite, men har nog aldrig varit med om det just på siameser. Har väl aldrig haft dem med discus i och för sig, däremot med scalarer, om jag inte missminner mig.

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Börjar faktiskt bli lite smått irriterad på dem, kommer så sakteligen fundera på alternativa fiskar med samma funktion.
        Tyvärr så växer ju tofsalgsätande fiskar inte på träd.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Att beskåda karet nuförtiden väcker åter minnen till tiden då man hade tonåringar hemma. Nu gnabbade visserligen inte mina grabbar så mycket men ständigt hungriga det var dem verkligen. Diskusarna blir verkligen aldrig mätta längre utan så fort man kliver in i vardagsrummet eller går nära karet så flockar de i det hörn där dem har bäst vy över rummet, tittar än djupt in i ögonen och gör allt dem kan för att förmedla ”MERA MAAAAAAAAT”.

          Övrig tonårsjämförelse skulle kunna vara ungdomsgängen i filmen Grease, ni vet killarna som hellre pucklar på varandra än att kramas, hellre ger kompisen en rejäl smäll på axeln än att säga ”hörru du är faktiskt en schysst kompis”. Nu har visserligen djuren ett antal andra skäl till att puckla på varandra än tonårsgrabbars bristande förmåga att visa känslor men på något vrickat sätt så känns ändå jämförelsen lite kul.

          I övrigt så är jag för stunden så inspirerad av hur harmoniskt det trots allt är att se dessa magnifika varelser simma bland rötter och växtlighet och hur de faktiskt själva verkar stortrivas i just en sådan miljö så i helgen så blev det faktiskt ytterligare några kvistar i karet för att förstärka detta ytterligare. Nu valde jag kanske inte att filma just när kidsen är i detta mode men ni få väl helt enkelt ta mig på min beskrivning.

          Nej nu har jag skrivit så mycket svammel på Zoopet de senaste veckorna så jag tror med bestämdhet att det är dags att ta en paus från allt svamlande och därmed bespara eventuella läsare från ytterligare obehag

          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
            Att beskåda karet nuförtiden väcker åter minnen till tiden då man hade tonåringar hemma. Nu gnabbade visserligen inte mina grabbar så mycket men ständigt hungriga det var dem verkligen. Diskusarna blir verkligen aldrig mätta längre utan så fort man kliver in i vardagsrummet eller går nära karet så flockar de i det hörn där dem har bäst vy över rummet, tittar än djupt in i ögonen och gör allt dem kan för att förmedla ”MERA MAAAAAAAAT”.

            Övrig tonårsjämförelse skulle kunna vara ungdomsgängen i filmen Grease, ni vet killarna som hellre pucklar på varandra än att kramas, hellre ger kompisen en rejäl smäll på axeln än att säga ”hörru du är faktiskt en schysst kompis”. Nu har visserligen djuren ett antal andra skäl till att puckla på varandra än tonårsgrabbars bristande förmåga att visa känslor men på något vrickat sätt så känns ändå jämförelsen lite kul.

            I övrigt så är jag för stunden så inspirerad av hur harmoniskt det trots allt är att se dessa magnifika varelser simma bland rötter och växtlighet och hur de faktiskt själva verkar stortrivas i just en sådan miljö så i helgen så blev det faktiskt ytterligare några kvistar i karet för att förstärka detta ytterligare. Nu valde jag kanske inte att filma just när kidsen är i detta mode men ni få väl helt enkelt ta mig på min beskrivning.

            Nej nu har jag skrivit så mycket svammel på Zoopet de senaste veckorna så jag tror med bestämdhet att det är dags att ta en paus från allt svamlande och därmed bespara eventuella läsare från ytterligare obehag

            https://www.youtube.com/watch?v=8CVS...ature=youtu.be
            Äh, svamla på bara, Tommy! Alltid kul att höra lite om hur det går! Det blev fint med lite kvistar!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Jag tycker också att det blev jättefint med kvistarna - köp fler!

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Inger H
                Jag tycker också att det blev jättefint med kvistarna - köp fler!

                //Inger
                Tack blev lite nöjdare ��
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Mycket fisk som dessutom växer och blir allt större, mycket växter, mycket annat inredningsbös, matar ofta och mycket, relativt känsliga invånare som verkar i bottensegmentet. Fortfarande inte hundra nöjd med karets funktion. Tror på ytterligare förbättrad cirkulation. Lösning växer sakteligen fram.

                  CO2 flaskan tog åter slut ersättas av en 6kg så nu bör det hålla lite längre.
                  Senast redigerad av Tommy Vestlie; 16 December 2014, 21:20.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Tycker det med blev bra , köp lite fler ber om ursäkt att jag inte svarade dig i min tråd jag gillar att vallesnerian som växer lite "vilt" i bakkant
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Tycker det med blev bra , köp lite fler ber om ursäkt att jag inte svarade dig i min tråd jag gillar att vallesnerian som växer lite "vilt" i bakkant
                      Skulle nog också kunna tänka mig några kvistar till, är ju dock bra om diskarna har kvar lite simyta också . Absolut ingen fara med att du svarade nu i min tråd. Har mer och mer börjat gilla det vilda allt eftersom jag ser hur fiskarna trivs i det. Växterna blir inte bara inredningsdetalj i bakgrunden utan en djungel att leva i. Skulle mycket väl kunna tänka mig att bryta mot alla normer och plantera vallisneria i mitten och i framkant som ringlar sig runt kvistarna.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        jag skulle vilja se ett foto taget från sidorutan, jag gillar att kika på mina kar från sidorutan, på de jag kan, för det ger ett sånt härligt djup och då ser man om det är för mycket kvistar/rötter mm.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          jag skulle vilja se ett foto taget från sidorutan, jag gillar att kika på mina kar från sidorutan, på de jag kan, för det ger ett sånt härligt djup och då ser man om det är för mycket kvistar/rötter mm.
                          Det skall jag absolut fixa fast det får bli en annan dag eftersom belysning precis släcktes. Tråkigt men hellre tidig släckning än söndersolade växter
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Då ser jag fram emot detta, mina kar tänds och släcks lite olika tider så jag kan kika på dem lite olika tidpunkter och på helgerna när jag mer sitter nere i bodegan och myser framför tvn och brasan, vi har braskaminen där, så brukar jag låta dem vara tända lite längre som man kan springa dit och kika i reklampauser
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Låter toppen. Har också lite olika tider på karen, men samma tid alla dagar. Diskuskaret är tänt från 13:00 - 22:00 vilket visat sig fungera bra tillsammans med PMDD och CO2. Nanokaret har en betydligt sämre belysning så det tänds redan 10:00.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ok, låter väl bra och huvudsaken är att man känner att det funkar både för sig själv och växterna.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...