Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Bäst är att försöka att inte oroa sig över bakslag, särskilt om man har diskus, som jag sagt innan man kan göra nästan allting rätt men bakslag det kommer man alltid få om man håller diskus under en längre tid. Accepterar man att det är en del av hobbyn så kan man njuta mer av den under de "goda" tiderna. :-) Det gäller ju såklart alla fisksorter.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Jag tycker detta är riktigt kul med dig Tommy, just detta att du inte direkt börjar i det lätta hörnet med robusta enkla fiskar utan nästan i motsatta hörnet. Men alla fiskar är väl robusta om de har det bra i ett välskött kar. Men bakslaget du väntar på kanske inte ska inväntas med en gnagande känsla av oro utan med en lugn insikt att det lätt kan bli fel med en känslig art. Och att det då inte betyder att du klantat dig utan att det är sånt som kan hända.
      Nu kanske du är en stencool kille som inte lätt känner oro, men om du är mera lik mig och att oron lätt kommer så är ju den oron inte mycket till mentor egentligen. Jag är ju trots att jag haft fisk hela livet egentligen i ett slags nybörjarläge med Diskus. Eller rättare sagt, jag har varit i det. Känner inte så idag men märker att det blev en del oros-drivna beslut jag tog tidigare och ingen av dem blev egentligen bra.
      Nu har jag redan fattat iofs att du verkar ha en ingenjörsliknande hjärna som vill förstå saker och ting på molekylnivå Det där du ibland beskriver som att du är tråkig och motvalls.... Så du kanske inte är orolig egentligen alls?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Jag hade precis påbörjat ett svar med följande mening innan jag läste ditt inlägg Bluewing: "Jag kanske kan låta lite smått störd men just det faktum att uppgiften är större än min kunskap, att inte riktigt veta vad som komma ska, att veta att det är ganska många komponenter som måste fungera för att bibehålla en bra balans och att mycket beror på levande organismer som kan vara svåra att förutspå, ja det är nog just det som gör att jag så totalt fängslats av denna hobby"

        Så oavsett om det benämns som oro eller annat så är det onekligen en känsla som både triggar mig till att vilja lyckas och som fängslar mig till att hela tiden vilja förstå vad som händer och varför.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Ingen föds med kunskap, det får man samla på sig en liten bit i taget. Inte svårare än så. :-)
          350L Diskus

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Risk för sjukt OT och väldigt flummigt men ändå:

            Jag fungerar nog lite så som person. Är ständigt ”bekymrad” över ett antal saker men då absolut inte så att jag är en negativ eller bekymrad person utan i det stora hela är jag en positivt lagd livsnjutare.

            Skulle kunna ge mig på att försöka beskriva det som att jag alltid har någon form av priolista som producerats undermedvetet och där jag etablerar en något bekymrad inställning till de som ligger i topp. Dessa punkter spenderar jag sedan oerhört mycket tid till i tanken men inte i syfta att älta utan snarare för att hitta en lösning. I denna process ger jag mig aldrig utan hittar alltid för eller senare en lösning (givet även med ett antal bakslag under resans gång). Just dessa framgångar är det som driver mig att vilja mer.

            Allt som oftast så gäller detta arbete där jag lägger mycket tid och fokus för att driva en positiv utveckling inom mina ansvarsområden.

            Det som nu häftigt nog har hänt är att akvaristiken faktiskt klivit in och tagit en plats i denna priolista vilket också gör att jag nästintill processar frågor kring akvariet och dess invånare på samma sätt som jag processar arbetsrelaterade frågor. Vilket då också ger samma kick och stimulans.

            Sorry för detta flum, nästa inlägg får bli åter till karet och dess invånare.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Det där du beskriver med att man "ältar" det i tankarna, sån är jag också, och det kan många gånger orsaka att jag inte kan lguna ner mig eller slappna av, tex inte kan sova. Jag är en stresskänslig person och har haft mycket problem med det tidigare, så det är något jag ständigt lever med och kämpar emot i min vardag. Så i kombination med att jag blir "besatt" av tankar och planer ibland är det rätt störande, stundtals.

              Samtidigt är det detta mitt yrke lever på då jag är systemarkitekt/programmerare. Ett yrke ständigt i förändring, är man "borta" i 5 år så är man lååångt efter tekniken sen, så jag måste ständigt vara som en dammsugare för ny kunskap, vilket jag är, och det är därför jag är framgångsrik i mitt yrke, så ja.. kunskapsnarkoman, på gott och ont..

              EDIT: Detta kanske är blåvinges ämne, just förmågan att lära sig kontrollera sina tankar, det är det jag dagligen måste jobba med och det är inte enkelt. Försöka sätta koppel på hjärnan.
              Senast redigerad av Einarsson; 13 December 2014, 11:16.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Lunch

                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  De äter bra ser jag, härligt"!
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    De äter bra ser jag, härligt"!
                    Ja, matlusten är det inget fel på
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Wiie
                      • May 2006
                      • 124

                      Vad matar du dem med i videon??

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Wiie
                        Vad matar du dem med i videon??
                        Artemia
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2049.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,2 KB
ID: 2165185

                          Nu är detta visserligen en väldigt vanlig mal som därmed kanske inte är så spännande att se på bild men jag tycker hen växt till sig till att bli en riktigt ståtlig rackare som jag absolut fattat tycke för.

                          Intressant att observera skillnaderna på denna mal och L177 som har ett helt annat beteende. Ancistrus kan man hitta precis var som helst i akvariet, är väldigt aktiv dagtid och uppskattar definitivt samma mat som övriga fiskar i karet då hen blir lika exalterad som övriga i samband med matning.

                          L177 däremot är inte särskilt aktiv dagtid utan håller sig till sitt eget område under en rot där den i lugn och ro kan ”lukta på blommorna”. Hen är heller inte intresserad av att leta mat eller rensa glasrutor från alger utan favoriten är att få bokstavligen belägra en bit zucchini för att sällskap av ett antal räkor tugga i sig denna. Ancistrus är inte ett dugg intresserad av grönsaker.

                          Har haft lite tur med hur jag inrett karet eftersom jag med hjälp rötter och Anubias fått till något som av L177 upplevs som en grotta men där jag hela tiden har insyn så jag kan beskåda denna skönhet.

                          Kan även konstatera att dessa två malar är helt ointresserade av varandra precis som diskus och fjäril. Ibland får man känslan av att de inte ens känner till att den andra arten finns.

                          En mindre positiv sak idag är att jag förlorat en panda. Det är tredje på typ fyra månader som väljer att checka ut. Har en känsla av att de har lite svårt att hantera det varma vattnet vilket är lite synd eftersom de har en viktig roll i karet genom sitt sätt att virvla omkring på botten så att bös som ligger lite här och därmed lyfts upp och sugs in i filtren.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            C.panda är en svårare Corydoras, så är det helt enkelt. Supercharmiga, men tyvärr...
                            Ancistrusen ser ut som en hon.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              C.panda är en svårare Corydoras, så är det helt enkelt. Supercharmiga, men tyvärr...
                              Ancistrusen ser ut som en hon.
                              Då bestämmer vi det, hen är numera en hon
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Kanske en han också så det blir dem...?
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...