Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    En skön känsla att få komma hem och se L177 sitta på gurkbiten hen fått och ”tugga” i sig. Hen äter och mår bra och verkar alltså trivas i sitt nya hem.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Bakdelen nu fast belamrad i fåtöljen efter avslutat akvarievård. Normalrutin genomförd med vattenbyte på ca 40% samt full dos PMDD. Fick plocka fram ”knarkpåsarna” och blanda till nytt idag då 0,5 liter flaskorna tog slut. Minns inte när jag blandade förra omgången men det är onekligen en väldigt dryg och kostnadseffektiv lösning.

      Har tyvärr även inlett en medicinering av 120 karet eftersom jag hittat vita prickar på några av slöjorna.

      Matförsöken med L177 fortgår och en så länge så är gurka den absoluta favoriten. Till skillnad från Ancistrus, som är överallt i karet, så håller hen sig för det mesta under mittenroten där skapat sig ett hem.

      I samband med skötseln så fick jag tyvärr avlida en Kardinaltetra som inte såg fräsch ut. Fick göra samma sak för några månader sedan, då också en kardinaltetra. Bägge fiskarna har haft samma symptom så det verkar inte vara någon större fara för spridning eftersom det var ett antal månader sedan sist.

      Har vid många zoobesök tittat på fjärilciklider som jag gillar skarpt. Tog en sväng till Zoomässan i Kungsbaka idag som hade många väldigt fina fjärilar. Efter att ha strövat omkring i en halvtimme i butiken och tittat på alla härliga fiskar så frågade jag killen i butiken om han kunde rekommendera någon fisk till mitt kar. Beskrev för honom att jag skulle vilja ha en rolig fisk som kunde gå tillsammans med mina diskus, inte vara stökig mot karets övriga invånare (fisk som växt), inte behöva leva i ett stim utan vara nöjd som ensamt par, gilla varmt vatten och ett PH på 6,6. Hans spontana svar blev just fjärilciklid . Såg givetvis detta som en signal från ovan så nu simmar det ett fjärilpar tillsammans med mina diskusar. Galet spontant men ändå inte

      Sambon har dessutom i helgen slutfört inredningen av sitt nanokar samt ökat på antalet invånare något. Tycker det blev toppenbra och även om Fluval edge karet är ett sisådär nanokar så är det definitivt en väldigt vacker möbel.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        Jag gillar hur du scapat på höjden så att diskusarnas kroppsform kommer till sin rätt, zickzackande mellan växterna.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Jag gillar hur du scapat på höjden så att diskusarnas kroppsform kommer till sin rätt, zickzackande mellan växterna.
          Tack, kul att du gillar det.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Precis innan ljuset släcktes så upptäcker jag att fjärillarna grävt en grop längst bak i karets vänstra hörn. Verkar uppenbarligen trivas i sitt nya hem
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Härligt! En bra start med andra ord.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Det är full fart i karet, samtliga diskusar äter och verkar i det stora hela trivas men tonen är hård mot de minsta, tror inte det är långt borta tills det att den minsta inte längre äter utan placeras sig i ett hörn med nosen riktat mot botten. Vi är inte där ännu men känslan är att det är dit vi är på väg. Storlekskillanden på diskusarna som för inte allt så länge sen var ett gäng likastora småttingar börjar även den bli markant.

                När det gäller L177 och dens mat så är inte längre favoriten gurka utan helt utan konkurrens så är detta nu Zuchini. Hen är dock inte ensam om att tycka om denna grönsak utan visade sig även vara en stor favorit hos såväl Amano som körsbärsräkorna, man skulle kunna likna den med en räkmagnet.

                Fjärrilarna trivs bland det höga gräset, där de grävt två stora gropar. Äggläggningsröret på honan är tydligt ute men det är svårt att se om hon lägger ägg eller ej eftersom det är lite otillgänglig mark där de grävt hålen. Riktigt sköna invånare som passar väldigt bra simmandes i Valisiniera djungeln. Känner mig för ett tag till men det lutar åt att denna invånare skall få en viktig roll i karet och då får det bli några till som får bilda en liten grupp.

                Även om allt verkar frid och fröjd så känns inte karet riktigt hundra så jag kommer nog dra ned lite på matningen och istället låta invånarna städa upp genom sin då lite tuffare jakt på mat samt troligen skölja av lite filtermassa vid ett kommande underhåll.
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1982_Fotor_Collage.jpg
Visningar: 1
Storlek: 224,8 KB
ID: 2164982
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Funderade på, efter det att jag skrev ovan inlägg, om det finns en medicinsk term/diagnos för en akvarist som dras till utmaningar och om jag i så fall lider av just detta.

                  Diskus har ett rykte om sig att vara en svår fisk att hålla, fjärilar anses vara känsliga och L177 Golden Nugget har en svårighetsgrad på 4 av 5. Vad väljer jag då att göra som en oerfaren och relativt okunnig akvarist? Jo att införskaffa just dessa fiskar, hålla dem i ett kar som egentligen är lite för lite vilket jag delvis kompenseras med överdimensionerad teknik och många timmar skötsel varje vecka.

                  Jo jag lider nog av denna åkomma
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Jag kommer säkert tids nog förstå varför men just nu är jag väldigt undrande till varför jag inte införskaffat dessa underbara fjärilar tidigare. Som jag skrev häromdagen så var jag lite wild n crazy när jag på vinst och förlust köpte hem ett fjärilspar till diskuskaret eftersom det just där och då kändes som att ett antal pusselbitar ramlade på plats. Troliga förklaringen till det var väl det som vi alla troligen upplevt från tid till annan, dvs att besluten tas i huvudsak med hjärta och kanske inte så mycket hjärna.

                    Förälskade mig nästan direkt i hur de två små underbara varelser agerade tillsammans med varandra och mot övriga invånare i karet samt hur bra de passade in i den relativt täta växtligheten som jag har i vissa delar av karet. De kändes helt enkelt som pricken över I:et.

                    Eftersom det var ett relativt spontant beslut så blev det till att snabbt förkovra sig i mängder av texter, artiklar och foruminlägg för att så snabbt som möjligt tillåta kunskapen att springa ikapp den spontana handlingen (så gott det går när man är utrustad med en hjärna som passerat 40 sträcket och dessutom är tillverkad och grundtränad i grannlandet Norge). Lite tur har man dessutom när en av Zoppets storheter, Herr Bryzell, samtidigt är engagerad i en annan tråd med att just beskriva denna arts egenskaper.

                    Inser snabbt genom det jag läser att de två individer jag köpt mycket snart kan visa sig bli en lite av en utmaning då den svårighetsgrad de stämplats med inte endast beror på känslighet över ett antal vattenvärden utan även hur de agerat gentemot varandra vid olika cykler av deras liv.

                    Beslut behöver alltså tas, behålla dessa till synes känsliga fiskar som med lätthet kan rubba balansen i det kar där mina diskusar går som dessutom från början var skälet till att detta kar drogs igång. Ett kar där alla andra varelser i första hand har ett existensberättigande just för att skapa bra levnadsvillkor för dessa diskusar och inte för att de som art varit något jag längtat efter. En princip som visserligen töjdes på något när L177 införskaffades som också den bedöms som svår och som i ärlighetens namn inte är särskilt bra att hålla rent för alger. Hen köptes helt enkelt eftersom jag ville lära mig hantera en lite svårare L-mal och för att den är riktigt tjusig. Fast å andra sidan så har jag aldrig varit orolig över att denna mal skall rubba balansen i karet utan oron har ”endast” varit över om jag kan få den att trivas eller inte. Tursamt nog så har hen hittat sin plats i karet och verkar trivas utmärkt.

                    Fjärilarna däremot kändes som att de hade allt det där som jag för ett tag sedan absolut inte ville beblanda med mina diskusar. Känsliga för vattenvärden vilket i sin tur kan ge sjukdomar. Sjukdomar kan smitta. Sen har vi ju även det faktum att utöver deras beteende mot varandra vilket kan generera problem så tävlar ju dessa fiskar, tvärtemot alla andra invånare i karet om delvis samma yta som diskusarna.

                    Baserat på mina tidigare referensramar borde alltså beslutet vara ganska enkelt, dvs tryck på Undo knappen, gör om och gör rätt, dessa fiskar borde inte tillåtas äventyra det stabila kar jag fått till trots alla misstag och experimenteranden.

                    Processande av mina nuvarande kända värden och det jag läst påbörjades på allvar. Dags att ta till analyshjärnan.

                    Karets vattenvärden är lämpade för fjäril. Mjukt vatten, PH 6,6, 29 grader. Karet har på sina ställen ganska kraftig växtlighet och det finns ett antal tillgängliga zoner som inte ägs av någon annan fisk där ett revir mycket väl kan etableras av ett fjärilpar. Paret som redan går i karet verkar stortrivas just bland all växtlighet, simmar omkring mer självsäkert än nyfiket som om det vore den självklaraste saken i världen. Jag har dock ännu inte sätt det beteende som bland annat Herr Bryzell varnar för vid ensamma par efter tex avbruten lek, men allt annat som beskrivs verkar stämma in i minsta detalj så det kommer nog som ett brev på posten. (för eventuella läsare av detta inlägg som inte begriper ett dugg av vad jag just nu skriver så kan det summeras lite slarvigt med att det är en uppenbar risk att hanen jagar skiten ur honan så hon bli sjuk och dör (eller tvärtom)).

                    Efter en stunds processande där troligen tankarna allt mer passerade hjärtat på sin väg till hjärnan så gled jag allt mer över till alternativet till att göra än Undo, nämligen att anta utmaningen, att istället se till att mina nya invånare trivs och mår bra och därmed får en positiv effekt på övriga invånare istället för tvärtom.

                    Sagt som gjort, efter jobbet idag påbörjades arbete med att säkerställa trivsel. Första steg i denna process dessutom väldigt trivsam även för undertecknad då det innebar en resa till Zoo för att införskaffa ytterligare två par som nu går i karet tillsammans med det existerande paret.

                    Fortsättning följer ……..
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Woooh, woooh... Ptrooo... Hold your horses nu Tommy!
                      Till att börja med så behöver inte en, eller flera fiskars plötsliga insjuknande (på grund av en massa olika orsaker) innebära att alla andra fiskar blir sjuka. Så ta det lugnt med tanken om det där att om möjligtvis någon av fjärilarna blir dåliga, att de smittar de andra.
                      Lugn och fin nu. Du har ett alldeles fantastiskt fint etablerat discuskar, i detta kar kan säkert en liten grupp fjärilar gå jämsides med Discusarna. Du har precis introducerat en mängd fjärilar - kolla nu noga av vad det blir av dessa och se tiden an.
                      Med ditt noga ställda fokus på vattenparametrar skulle jag inte bli förvånad om du klarar av Fjärilsciklider med glans.
                      Måla inte fan på väggen nu, utan chilla med både discus och fjärilar, se vad som händer. Det kan mycket väl vara så att det är du, med din akvariehållning, som fixar detta galant och blir/är undantaget som bekräftar regeln. Ditt kar är som gjort för en grupp fjärilar, nu återstår att se vad som händer - ingen kan sia om utgången av detta! Visst är det spännande?

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Woooh, woooh... Ptrooo... Hold your horses nu Tommy!
                        Till att börja med så behöver inte en, eller flera fiskars plötsliga insjuknande (på grund av en massa olika orsaker) innebära att alla andra fiskar blir sjuka. Så ta det lugnt med tanken om det där att om möjligtvis någon av fjärilarna blir dåliga, att de smittar de andra.
                        Lugn och fin nu. Du har ett alldeles fantastiskt fint etablerat discuskar, i detta kar kan säkert en liten grupp fjärilar gå jämsides med Discusarna. Du har precis introducerat en mängd fjärilar - kolla nu noga av vad det blir av dessa och se tiden an.
                        Med ditt noga ställda fokus på vattenparametrar skulle jag inte bli förvånad om du klarar av Fjärilsciklider med glans.
                        Måla inte fan på väggen nu, utan chilla med både discus och fjärilar, se vad som händer. Det kan mycket väl vara så att det är du, med din akvariehållning, som fixar detta galant och blir/är undantaget som bekräftar regeln. Ditt kar är som gjort för en grupp fjärilar, nu återstår att se vad som händer - ingen kan sia om utgången av detta! Visst är det spännande?
                        Oerhört spännande och stimulerande. Viljan att lyckas är stor. Undertecknad trivs som fisken i vattnet med nya situationer som detta .

                        Mina tankar ägnas nu åt vad som är bästa numerär för denna nya grupp. 4,6,8? Nu har en förändring av karet gjorts i och med att dessa fjärilar introducerats, har då som jag upplever det ett fönster för förändring så om jag skall göra någon förändring av antalet så skall det göras nu innan allt åter förhoppningsvis stabiliseras. Ser då också att kardinalerna får lämna till förmån för fjärilarna.

                        Nu dags att kila till jobbet, ha en bra dag!
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Woooh, woooh... Ptrooo... Hold your horses nu Tommy!
                          Till att börja med så behöver inte en, eller flera fiskars plötsliga insjuknande (på grund av en massa olika orsaker) innebära att alla andra fiskar blir sjuka. Så ta det lugnt med tanken om det där att om möjligtvis någon av fjärilarna blir dåliga, att de smittar de andra.
                          Lugn och fin nu. Du har ett alldeles fantastiskt fint etablerat discuskar, i detta kar kan säkert en liten grupp fjärilar gå jämsides med Discusarna. Du har precis introducerat en mängd fjärilar - kolla nu noga av vad det blir av dessa och se tiden an.
                          Med ditt noga ställda fokus på vattenparametrar skulle jag inte bli förvånad om du klarar av Fjärilsciklider med glans.
                          Måla inte fan på väggen nu, utan chilla med både discus och fjärilar, se vad som händer. Det kan mycket väl vara så att det är du, med din akvariehållning, som fixar detta galant och blir/är undantaget som bekräftar regeln. Ditt kar är som gjort för en grupp fjärilar, nu återstår att se vad som händer - ingen kan sia om utgången av detta! Visst är det spännande?
                          Vilket höjdar-peptalk, Mats! Vissa arter är lite delikata innan de landat i karet, vilket ju kan göra att vissa blir sjuka trots att förhållandena är perfekta.
                          Så Tommy, lär av mitt misstag som överreagerade på några fiskars måenden och rubbade hela karets balans ett tag på grund av detta.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Nya karkompisar.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2000.jpg
Visningar: 1
Storlek: 235,4 KB
ID: 2165004

                            Diskus och fjäril verkar knappt bry sig om varandras närvaro däremot så har samtliga fjärilshanar gjort upp om ledarrollen i gruppen medan tjejerna snällt stått vid sidan om. Man kunde nästan avläsa damerna säga: "men grabbar, skärp er nu, guuud så omoget". Kan inte avgöra om någon gått segrande ur denna kamp men det verkar vara över för denna gång

                            Visste inte att de hade detta diskusliknande beteende inom gruppen men måste medge att de är fantastiskt vackra när dem ställer upp sig sida vid sida samtidigt som de försöker göra sig så stora de bara kan.

                            Kardinalerna har lämnat karet till förmån för dessa nya invånare vilket känns helt rätt både befolkningsmässigt men också rent estetiskt. Diskus och fjäril kom helt enkelt inte till sin rätt beblandade med ett gäng kardinaler.

                            Vid dagens skötsel så har innerfiltret rensats ur ordentligt till dess inneboendes räkor stora irritation. Om ett par veckor så avser jag även skölja ur ett av de två ytterfiltren.

                            Även 120 karet fick sig en omgång idag där medicineringen nu ”sköljs ur” efter att alla fiskar nu är symtomfria.

                            Nanokaret befolkas nu av ett gäng endlersyngel som synbart växer för varje dygn. Observerade också att C02 flaskan tryter så det är läge att införskaffa en ny.
                            Senast redigerad av Tommy Vestlie; 03 December 2014, 22:00.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              FILM: Lycka är att få gruffas med kompisarna för att få den där allra bästa matbiten.

                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Tjusigt
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...