Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    #31
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det var nog en av de mest genomtänkta akvarieflyttar jag läst om. Verkar som om du har stenkoll på alla moment.
    Tack, vill dock inte påstå att jag hade en känsla av kontroll under själva flytten. Var nog mer orolig än kontrollerad .

    Har flyttat ytterligare ett kar efter detta, var betydligt lugnare då. Teoretisk kunskap är bra men det slår inte erfarenhet
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #32
      Efter gårdagens simulerade skyfall, dvs ett större vattenbyte, någon grad kallare och ett syrerikare vatten så inledde vårt nyblivna och unga diskuspar sitt andra lekförsök.

      Alla andra fiskar förpassades till karets högersida med undantag från den fisk som innan parbildningen varit den dominanta som tilläts stanna i mitten av karet för att hålla borta de tre minsta fiskarna. Paret intog position bakom växterna i karets västra sida.

      Skakningarna gentemot varandra blev allt fler och utvald växt putsades noggrant och ibland intensivt. Mellan varven fick även honan sina tokryck mellan växterna, precis som första gången

      Skådespelet pågick under flera timmar där ”ritualen” repeterades gång på gång. Ljuset släcktes, försökte avbröts och till skillnad från första gången så blev det inga ägg denna gång.

      Övning ger färdighet, men viktigast av allt; fiskarna verkar trivas.

      PS! Vem f.n behöver TV
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        #33
        Även ikväll så lägger det unga paret timtals på att putsa och böka med utvald växt. Gång på gång så lägger honan undersidan mot underlaget precis som hon testar det men hon verkar aldrig bli riktigt nöjd.

        Möjligen får jag skapa bättre förutsättningar för dem och möjligen kommer det att ske i samband med att jag inreder karet ytterligare. Efter all den inspiration man får genom att titta på Bluewing och andras kar här på Zoopet så kan jag helt enkelt inte längre stå emot frestelsen

        Planering påbörjad för växtlighet och ytterligare rötter ……., tips tas på sedvanligt sätt tacksamt emot.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          #34
          Efter mycket om och men så blev det full fart på äggläggningen men vad hjälper väl det när hanen stoppar i sig dem så fort hon lagt dem. Hmmm han har nog inte riktigt fattat sin roll i detta ännu.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #35
            Är du säker på att det inte är två honor?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              #36
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Är du säker på att det inte är två honor?
              Har läst om att det kan bli så att två honor får för sig att leka. Nej har egentligen ingen aning om det är ett par eller om det är två honor. De har lekt en gång tidigare och då lät dem äggen vara, försvann dock över natten när ljuset var släckt. Den fisk som vi tror/trott är hanen i paret är betydligt större än honan som lägger ägg. Dem beter sig även som ett par i övrigt genom att äta tillsammans, ytterst lite bråk mellan dessa två etc. Men som sagt, vi har egentligen ingen aning.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                #37
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Är du säker på att det inte är två honor?
                Hon lägger fortfarande ägg men ”den andre” har fått blodad tand så hon får ingen ro utan puttas bort så fort hon lagt några få ägg så att de kan ätas upp.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #38
                  Låter som att det kan vara två honor tycker jag.. Men de kanske bara behöver tid att lära sig.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #39
                    Förutom att de behöver lära sig och mogna så behöver de också få landa ifred i karet. I början så får man ju lätt mycket idéer om karet och är då i karet och donar regelbundet vilket ju för diskusar skapar en stress och som en följd av det lite prilligare beteenden. Omplanteringar, redesigning, förändringar i ljus etc. skapar en stress. Då är det bättre och tänka och förbereda en förändring innan och så gör man allting då.
                    Tycker det tar en 3 veckor ungefär efter en större åtgärd innan diskusarna taggar ner. Gör jag nåt i karet så är jag mycket mjuk i rörelserna och ger alltid lite favoritmat direkt efteråt så att donandet som måste göras ändå blir positivt.

                    Men egentligen gillar de inte förändringar och framförallt inte ständiga förändringar.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      #40
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Förutom att de behöver lära sig och mogna så behöver de också få landa ifred i karet. I början så får man ju lätt mycket idéer om karet och är då i karet och donar regelbundet vilket ju för diskusar skapar en stress och som en följd av det lite prilligare beteenden. Omplanteringar, redesigning, förändringar i ljus etc. skapar en stress. Då är det bättre och tänka och förbereda en förändring innan och så gör man allting då.
                      Tycker det tar en 3 veckor ungefär efter en större åtgärd innan diskusarna taggar ner. Gör jag nåt i karet så är jag mycket mjuk i rörelserna och ger alltid lite favoritmat direkt efteråt så att donandet som måste göras ändå blir positivt.

                      Men egentligen gillar de inte förändringar och framförallt inte ständiga förändringar.
                      Precis så som jag också esonerar varpå jag inte rört något i karet alls sedan dem flyttade in. Jobbar också försiktigt med, som du så väl beskriver, mjuka rörelser även vid rengöring och vattenbyte.

                      Kör vattenbyten och rengöring två ggr per vecka, onsdag och söndag. Just denna onsdag så råkade det bli en sväng via Godhems Zoo på vägen hem som flera rekomenderat mig når det gäller inköp av växte och det hade mycket riktigt ett väldigt bra utbud. Konsekvensen av detta besök blir en lite större övning i karet denna kväll.

                      Har även justerat belysning och som en följd av det foderautomaten enligt din rekommendation.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Pernilla75
                        • August 2014
                        • 28

                        #41
                        Jag borde väl också presentera mig...

                        Det är mig som Tommy refererar till när han pratar om "matte". Jag har aldrig ägt ett akvarium i hela mitt liv, däremot så har jag varit ägd av x antal katter genom åren, men nu har jag alltså två i mitt hem och vet ni vad? Det är betydligt roligare än vad jag tidigare trott.

                        Idag har vi som sagt gjort en större övning i karet i samband med vattenbyte. Tommy gick nämligen bananas inne på Godhems Zoo. [emoji4]

                        Ser fram emot att få se vårt diskuskar växa fram och jag håller tummarna för små diskusbebisar så småningom. Fantastiskt kul att ha hittat detta fora att insupa information, tips och tricks ifrån. Tack!
                        Senast redigerad av Pernilla75; 22 September 2014, 22:16.
                        Tyck gärna till om våra akvarier. Synpunkter, tips, tankar och kritik. Allt välkomnas.
                        Fluval Edge 23
                        Juvel Lido 120
                        Juvel Rio 240

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #42
                          Ursprungligen postat av Pernilla75
                          Jag borde väl också presentera mig...

                          Det är mig som Tommy refererar till när han pratar om "matte". Jag har aldrig ägt ett akvarium i hela mitt liv, däremot så har jag varit ägd av x antal katter genom åren, men nu har jag alltså två i mitt hem och vet ni vad? Det är betydligt roligare än vad jag tidigare trott.

                          Idag har vi som sagt gjort en större övning i karet i samband med vattenbyte. Tommy gick nämligen bananas inne på Godhems Zoo. [emoji4]

                          Ser fram emot att få se vårt diskuskar växa fram och jag håller tummarna för små diskusbebisar så småningom. Fantastiskt kul att ha hittat detta fora att insupa information, tips och tricks ifrån. Tack!
                          Riktigt roligt att även du kliver in här Pernilla. Välkommen hit!
                          Det är så mycket roligare när man kan dela sina djurintressen som par. Vare sig det gäller härliga katter eller dito fiskar.
                          Tror du får en spännande resa framför dig

                          Ser med spänning fram emot en avbildning av denna Bananas-reaktion och ser fram emot era frågor när dessa växter inte reagerar som man vill alla gånger
                          Växtakvaristiken ger lika mycket stimulans som fiskarna om man nu är sugen på att grotta ner sig.
                          Växterna ger ju en trädgård inomhus att pyssla med året om.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #43
                            Lycka till med era guldkorn nu Pernilla & Tommy .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #44
                              Bilder?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                #45
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Bilder?
                                Nja, vet inte riktigt om jag känner mig redo att publicera bilder. Just nu tycker jag det ser mest ut som kom och hjälp mig men det finns en vision om hur det kommer se ut när växterna växt till sig på det sätt jag hoppas på.

                                All plantering har gjorts baserat på hur de olika växterna bör utvecklas på bredd och höjd. Har ett svagt hopp om det också kommer bli så.

                                Oavsett om det blir bra eller dåligt så får allt stå ett tag nu så att växter och djur kan stabilisera sig.

                                Om vi gör något mer i närtid så blir det i så fall att införskaffa ett mindre gäng pansarmalar eftersom inredningen nu är svårare att städa och att matrester kommer landa på partier som kan vara svåra för diskusarna att komma åt.

                                Karet har följande nya invånare:

                                Vallisneria Gigantea
                                Vallisneria Natans
                                Vallisneria Sprialls
                                Anubias nana
                                Anubias Petite
                                Hydrocotyle Leucocephaia
                                Limnobium Laevigatum
                                Nymphoides SP
                                Eleocharis sp
                                Samt två rötter inkl. Kosta Boda-sänken som ser inte bara så lite malplacerade ut
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...