Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #16
    Nu kommer jag med ett negativt inlägg. Rio 120 är ett på tok för litet kar för sex Diskusar.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #17
      Ursprungligen postat av Inger H
      Nu kommer jag med ett negativt inlägg. Rio 120 är ett på tok för litet kar för sex Diskusar.

      //Inger
      Helt rätt Inger, som jag skrev inledningsvis så är det en resumé jag nu skriver, dvs hur allt började, vilka tips och rekommendationer vi fick och vilka lärdomar vi förhoppningsvis tagit. Vi hade fem diskus i 120 karet en kortare period innan vi uppgraderade men kommer till detta i kommande inlägg . Å du det finns i min värld inga negativa inlägg utan vi är tacksamma för alla synpunkter, tips och goda råd vi kan få.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #18
        Japp jag vet vad resumé betyder .
        Phuu, blev lite orolig där ett tag med 120L, men det är ju ett resumé - så det kan bara bli bättre .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #19
          Zoopets första akvariememoarer...läser verket rad. Skal bli en spännande historia att följa
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            #20
            Ursprungligen postat av HWH
            Zoopets första akvariememoarer...läser verket rad. Skal bli en spännande historia att följa
            Kul att du orkar läsa mitt svammel
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Det är inget svammel utan en ärlig redogörelse av hur du tänkt och resonerat inledningsvis. Skulle vi andra räkna upp alla våra tabbar vi gjort genom åren skulle du baxna Kul att tar dig tid att beskriva hur både du och även din kvinna tänkt och resonerat.
              Senast redigerad av Bluewing; 23 August 2014, 21:21.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #22
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Skulle vi andra räkna upp alla våra tabbar vi gjort genom åren skulle du baxna
                Haha. Mitt första kar impulsköptes till våran redan ÖVERTRÅNGA lägenhet (helt utan plats för någonting mer) när sambon var på utlandssemester. Det var en intressant stund när hon klev igenom dörren. "Ja.. Alltså.. Uh.."

                Eller när jag tappade mobiltelefonen i mitt karantänskar. Mobilen låg på bordet ijämte... Sen helt plötsligt hör jag ett plask. "Vadfan var det!?" Ser mig omkring och märker efter 10-15 sekunder att telefonen tagit sig ett kvällsdopp.

                EDIT: Nu när jag började tänka på det har det hänt rätt mycket roliga grejer. Jag snubblade på vattenbyteslangen en gång också så det började fontänspruta vatten i halva vardagsrummet. Sprang som bambi på hal is in till badrummet och kastade mig på kranen lite halvt omskakad och med några blåmärken.

                EDIT: Vi kanske skulle ha en egen tråd för alla roliga missöden. :-)
                Senast redigerad av Einarsson; 23 August 2014, 21:23.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  #23
                  Fundering kring karets temperatur

                  Blir ett kort break i historieberättelsen för att istället beskriva dagens fundering.

                  Har nu i några dagar mätt temperaturen i karet mer noggrant en gång i halvtimmen dygnet runt och gör då två konstateranden:

                  1. Karet är lite kallare än vad jag trott.
                  2. Karets temperatur varierar över dygnet, kallare på natten.

                  Det sistnämnda var ju inte särskilt svårt att lista ut eftersom belysningen hjälper till med att värma upp karet. Tror inte jag ens kommer försöka göra någonting åt det utan snarare så inbillar jag mig att det är positivt, det är väl ändå så det funkar även i naturen.

                  Funderingarna går snarare till det förstnämnda, har läst att ungdiskus gärna vill ha 29-30 medan vuxna exemplar gärna har 27-28. Jag pendlar nu mellan ca 27,7 nattetid och 28,5 dagtid.

                  Har inga som helst problem i karet, åtminstone inte vad jag vet, så av den anledningen så finns det inget skäl till att justera utan tankarna går snarare i förebyggande syfte. Dvs 29-30 grader för att måhända förebygga vissa sjukdomar.

                  Sen så behöver jag givetvis även ta hänsyn till karets övriga invånare: Kardinaltetra, Ancistrus och Amanoräkor.

                  Vad säger ni, skall jag justera upp det med ca en grad?

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Temp240.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,0 KB
ID: 2162950
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #24
                    Spelar nog ingen roll. Kör på med din temp du. Högre temp gynnar bakterier men motverkar parasiter. Liten balansgång.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      #25
                      Kriget mot Nitriterna

                      Var var vi?, ja just det, 120 liters karet var igång och fem Pigeon Blood hade flyttat in tillsammans med ett stim Kardinaltetra och en styck Ancistrus. I det stora hela så verkade allt fungera bra och enligt allt man läst om Diskusars beteende. Fiskarna var relativt lugna och harmoniska med undantag för när det var dags för mat, då visade sig deras riktiga jag. Kampen om bästa plats i hierarkin hade inletts. I detta skede så var alla fem ungefär lika stora.

                      Jag valde i det här läget att inte göra något med PH-värdet eftersom jag hade 7.0 i kranen och enligt de jag talat med så kanske inte detta var helt optimalt men heller ej skadligt så bättre med en stabil nivå på 7.0 än en varierande nivå pga tillsatta medel vid vattenbyten.

                      I nervositet över allt man läst om svårigheten att ha diskus så studerade jag fiskarna timtals varje dag, (över)tolkade varenda lite grej, spanade in allt från avföringen, färger till andning och beteende. Spenderade sjukt mycket tid till att läsa alla möjliga artiklar om dessa fiskar.

                      Allt verkade frid och fröjd, alla åt som tokiga, alla ”slogs” med alla, alla var fina i färgen och det verkade knappt finnas någon rädsla i karet utan istället så var alla väldigt nyfikna på vad jag gjorde.

                      Att det var mycket gräl i karet oroade mig först men övergick sedan till att jag istället tolkade det som ett friskhetstecken. Resonerade som så att fiskar som beter sig som de beskrivs borde ha någorlunda vettiga förhållanden och diskus är tuffa mot varandra.

                      Varje kväll gjorde jag mätningar av Nitrit och PH värde, varför jag mätte PH värde så ofta har jag ingen förklaring på idag men det kändes väl bra antar jag. För dessa mätningar så använde jag JBLs dropptester.

                      Så en kväll så visade testningen att vi hade Nitrit i karet. Paniken infann sig. Har vi startat upp något vi inte behärskar, var fem diskus i 120 karet allt för många trots att Zoo affären sagt att det inte är något problem förrän dem blivit betydligt större, var det bara för att sälja man sagt så? Frågorna som rullade runt i skallen var många och inte direkt lugnande.

                      Det var väl i samma väva jag dessutom läste en artikel på nätet om att Pigeon Blood inte mörknade i färgen eller förändrades på samma sätt som andra diskusar vid dåliga vattenförhållanden och är därför svårare att läsa. Tack för den!

                      Min största frustration i detta skede var att droptestet visade att vi hade Nitrit i karet, min vetskap om att diskus är extra känsliga för just Nitriter men att det var helt omöjligt att få svar på vilka nivåer som faktiskt är skadliga för just diskus. Detta något jag fortfarande inte har något svar på.

                      Vi var över 0,05 mg/l (ppm) men aldrig över 0,1 mg/l. Skulle tippa på att färgen låg mitt i mellan dessa (se bild nedan) så det var ju inga dramatiska nivåer men när det i testet indikeras som status orange (Då är det ju inte grönt), man har extra känsliga fiskar och det är omöjligt att hitta info om vad som är skadligt just för diskus, ja då blir man stressad. Lite lugnande var det att de artiklar man läste om andra med nitrit problem så hade man värden på över 1,0 ppm vilket är långt över vad vi hade men det lyste ju ändå orange och inte grönt av testet.

                      Så med ett tydligt mål att några jäkla nitriter skall det minsann inte finnas i vårt kar så påbörjades kriget mot detta elände.

                      Vi började med dagliga vattenbyten på ca 30%-50% samtidigt som vi fortsatta mäta vattnet varje dag, men vi såg ingen förbättring men å andra sidan heller ej någon försämring. Var även här lite orolig över hur dagliga vattenbyten skulle påverka fiskarna då man läst en del om att lugn och ro är viktigt för diskus. Samtidigt så har man läst om de som byter 50% varje dag i sina diskuskar eftersom det är nödvändigt. Ännu satt man där med helt motsägelsefull information. Observerade därför fiskarna noggrant vid varje vattenbyten, dem såg ganska lugna ut så vi fortsatte. Det fram tills den dag då jag lyfte på roten för att slamsuga under den, för det hade vi nämligen blivit informerade om att det är oerhört viktigt att städa under roten då det där landar en massa rester som ruttnar och bildar nitriter. Vad hände? Jo jag skrämde skiten ur fiskarna som en en kort tid löpte amok i karet, nu har jag stressat ihjäl dem, skit!! All överlevde men den trygghet som funnits i karet sedan innan var borta, fiskarna var inte alls förtjusta när jag jobbade i karet längre så i fortsättningen blev det till att ta det väldigt försiktigt, vänja dem på nytt med min närvaro, roten som ni kanske förstår rörde jag inte alls men med en oro över att nitriter skulle utvecklas just där om jag inte städade under den.

                      Efter ytterligare några dagar och ett antal timmars förkovrande i information på nätet så hittade vi produkten Nitrivec. Jaha så det finns alltså en produkt som kan hjälpa oss, en produkt som arbetar för att öka bakterierna i karet.

                      Sagt och gjort Nitrivec köptes och användes vid varje vattenbyte som vi fortfarande gjorde dagligen. Mätningarna visade dock ingen som helst förbättring. Hittade då ytterligare fakta att ta hänsyn till:

                      1. Nitrivec bör inte hällas i karet samtidigt som vattenbytet eftersom jag använder Easylife, Easylife motverkar effekten av Nitrivec. Väntade därför ett par timmar innan jag använde Nitrivec.
                      2. Aktivt kol som filtermassa motverkar dessa medels effekter. Tog bort det.
                      3. Allt för ofta vattenbyten i ett nytt kar saktar ned byggnation av bakterier så även om det tog i mot så bestämde vi oss för att ha is i magen, inte byta vatten varje dag utan låta processen ha sin gång, mäta värdena varje dag för att säkerställa att Nitriterna inte ökar. Hjälpte även processen genom att tillföra Nitrivec varje dag.

                      Efter ytterligare några dagar så fanns där inte längre spår av Nitriter, alla fiskar verkade må toppen, hirarkin började sätta sig bland de fem individerna. Husse och matte kunde andas ut ……

                      Fortsättning följer …….

                      Klicka på bilden för större version

Namn: test_n12.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,9 KB
ID: 2162951


                      Några kommande troliga inlägg som beskriver historien ytterligare fram tills nu:
                      Fiskarna och husse flyttar ihop med matte
                      Skötsel av vårt kar. Vad använder vi för medel, hur ofta, vad etc? Samt hur kom vi fram till vilken intervall att använda för städning.
                      Gruppens utveckling från inköp fram tills nu. Hirarki, mobbning, parbildning.
                      Tjoho vårt par leker
                      Val av karets städpatrull
                      Inköp av delvis nyttiga och delvis roliga akvarieprylar (Husse är prylnörd)
                      Slöjsjärtarna flyttar in i ett större hem
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #26
                        Kära någon här ligger tom blåvinge i lä. Mycket text awesome
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #27
                          Det känns ju gott att möta en överman här i forumet.
                          Känner igen mycket av det som berättats och svårigheten som Einarsson m.fl. ofta varit inne på i sina råd till mig. Nämligen att ta det lugnt.
                          En viktig mentor för mig har också varit Mats Bryzell här i forumet som ofta återkommer till vikten av att träna upp blick och magkänsla gällande Diskus. Men innan den förmågan är etablerad då blir det lätt att man mest litar på vad tekniken ger för svar.
                          Lite som att alltid använda GPS och med tiden få allt sämre förmåga att kunna vägarna. Man kan köra bil men behöver hjälpmedlen för att hitta.
                          Så för egen del ägnar jag mycket tid för att få kontakt med de fiskar jag har och hoppas kunna utveckla en allt mer fungerande magkänsla. Jag gör också som du Tommy, läser kopiöst. Men har fått slita med att inte leta tecken från allt det jag läser utan få en känsla irl. Blir jag inte för rädd för det som sker i karet kan det fungera hyggligt stundtals.
                          För mig gav kunskapstörsten ibland effekten av att bli en Ferrari utan bromsar vilket gav överdrivna åtgärder gällande mina Diskus. Hoppas du orkar vara en cool Diskusfantast när dina Diskusar tänder varningslampan innanför pannbenet.
                          Nu kanske allt detta redan fungerar tipp-topp hos dig och då ska jag ju inte komma här och ge råd. Men jag bara reflekterar högt över tankar som kommer när jag läser din story.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #28
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Det känns ju gott att möta en överman här i forumet.
                            Känner igen mycket av det som berättats och svårigheten som Einarsson m.fl. ofta varit inne på i sina råd till mig. Nämligen att ta det lugnt.
                            En viktig mentor för mig har också varit Mats Bryzell här i forumet som ofta återkommer till vikten av att träna upp blick och magkänsla gällande Diskus. Men innan den förmågan är etablerad då blir det lätt att man mest litar på vad tekniken ger för svar.
                            Lite som att alltid använda GPS och med tiden få allt sämre förmåga att kunna vägarna. Man kan köra bil men behöver hjälpmedlen för att hitta.
                            Så för egen del ägnar jag mycket tid för att få kontakt med de fiskar jag har och hoppas kunna utveckla en allt mer fungerande magkänsla. Jag gör också som du Tommy, läser kopiöst. Men har fått slita med att inte leta tecken från allt det jag läser utan få en känsla irl. Blir jag inte för rädd för det som sker i karet kan det fungera hyggligt stundtals.
                            För mig gav kunskapstörsten ibland effekten av att bli en Ferrari utan bromsar vilket gav överdrivna åtgärder gällande mina Diskus. Hoppas du orkar vara en cool Diskusfantast när dina Diskusar tänder varningslampan innanför pannbenet.
                            Nu kanske allt detta redan fungerar tipp-topp hos dig och då ska jag ju inte komma här och ge råd. Men jag bara reflekterar högt över tankar som kommer när jag läser din story.
                            Håller helt och hållet med i ditt resonemang, försöker betrakta och lära känna fiskarna så mycket jag kan för att lära förstå dem genom just magkänsla. Det har dock hjälpt att genom mycket läsning, mätning etc bygga upp en baskunskap om såväl dessa fiskar som kring hur mitt specifika kar fungerar. Det ger definitivt en större grundtrygghet.

                            Sen skall jag inte sticka under stolen med att det faktiskt är lite kul att sätta sig ned och fundera på hur man tänkt, vad man gjort etc fram tills idag så risken är nog att ni får stå ut med några långa historieberättelser till innan jag kommer fram till dags dato. (fast man behöver ju inte läsa)
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              #29
                              Resumé del 3: Fiskarna och husse flyttar ihop med matte

                              Allt var nu frid och fröjd, vi hade en bra balans i karet, fiskarna verkade trivas, testerna visade ett stabilt PH på ca 7,0 och det fanns inte längre några spår av nitrit. Nu kanske vi skulle få lite lugn och ro med ett stabilt kar som vi kunde njuta av.

                              Eller kanske inte ………

                              …….. för bara några dagar senare så bestämde sig husse och matte för att flytta ihop

                              Vi stod alltså inför det faktum att det kar som vi lagt sjukt mycket tid på under flera veckors tid så att de så ”känsliga” invånarna skulle få en bra tillvaro ja det skulle vi nu riva upp igen, flytta på för att börja om på nytt. Hur f-n gör man det? Hur kommer detta påverka fiskarna, kommer dem överhuvudtaget att klara ytterligare en ansträngning. Frågorna hopade sig igen, det var dags att ta till litteraturen (läs Google).

                              Läste en massa, var ett antal vändor i Zoobutiken för att ventilera mina idéer, sakteligen växte det fram en plan i mitt huvud.

                              De två saker som jag kände var mest kritiska var:

                              1. Tidsaspekten, allt måste ske så snabbt som möjligt så att fiskarna inte behövde leva i en temporär behållare längre än absolut nödvändigt.
                              2. Hur skulle jag lyckas återskapa en så likvärdig miljö som möjligt på den nya adressen så att förändringen blir så liten som möjligt för fiskarna?

                              När det gällde den första punkten så visste vi att vi förr eller senare skulle behöva flytta våra fiskar till ett större kar så varför inte köpa ett nytt redan nu. Det skulle ju dessutom underlätta flytten avsevärt. Flickvän och blivande sambo höll med, puh

                              Surfade runt en del på Blocket, skickade några frågor till ett antal prospekt men landade till slut i att vi ville köpa ett nytt kar denna gång. Så det blev en resa till Zoo där ett vitt Juwel Rio 240 inhandlades. Var en skön känsla att bära hem något helt rent och nytt som inte smutsats ned p.g.a. misskötsel av någon halvdan akvarist (En känsla vi tyvärr fick av ett av de kar vi köpt på Blocket)

                              Steg ett var att montera akvariemöbel, få själva karet på plats samt resonera med den kommande sambon om optimal plats. Alla tre momenten gick förvånansvärt enkelt, även det sistnämnda.

                              En plan formades sedan för själva flytten som krävde att ett antal saker inhandlades:

                              4 st 10-liters hinkar med lock
                              1 st större ”skurhink”
                              3 st 25-iters vattendunkar
                              2 st stora håvar
                              Sand till ett kar på ca 120 liter

                              Tänkte först sätta upp det nya karet med sand och fyllt till ca 50% med vatten en eller kanske två dagar innan själva flytten för att slippa detta moment flyttdagen men blev avrått från detta eftersom det vattnet då skulle bli stillastående i karet.

                              Så flyttdagen inleddes med att försiktigt plocka ut roten från 120 liters karet, både eftersom jag vill få den på plats i det nya karet från start men också för att ingenting skulle vara i vägen när jag fångade in diskusarna. Resonerade som så att desto fortare jag fångade dem desto mindre stress skulle jag utsätta dem för. Ville helt enkelt ha ett helt rent kar när det så småningom var dags.

                              Reste sedan till flyttdestinationen där ny sand motsvarande ett 120l kar hälldes i (skulle ju komplettera med ungefär lika mycket från det gamla karet senare), roten placerades ut samt att drygt 100 liter tempererat vatten fylldes på.

                              Var nu redo att åka tillbaka till mitt gamla hem för att hämta resten men kom då på att det kanske vore klokt att testa vattnet som nu var påfyllt i det nya karet. Testresultatet var verkligen inte vad jag hoppades på, pH-värdet på flyttdestinationen var närmare 8. Pausade resan för att hämta resten för att istället behandla vattnet med pH-sänkande medel, tänkte att det nog är klokt med cirkulation i vattnet så det blev att bygga ett temporärt fäste för pumpen runt roten. Efter drygt en timme så hade vi ett pH-värde på strax under 7. Dags att hämta resten.

                              Började med att fylla upp två tio liters hinkar med ca 4-5 liter vatten. Fångade fiskarna och fördelade dem mellan dessa två hinkar. Locket på.

                              Fyllde ytterligare en 10 liters hink med ca 6 liter vatten. I denna hink placerade jag all filtermassa från 120 karet som jag planerade att återanvända i 240 karet. Ville att allt skulle ligga i vatten så att de så viktiga bakterierna överlevde transporten. Locket på.

                              Pumpade sedan ut 75 liter vatten över i de tre 25 liters dunkarna.

                              Som ett sista steg så skyfflades all sand ut i hinkar som också vattenfylldes, även här med en förhoppning om att bakterierna skulle överleva.

                              Åkte till flyttdestination med en bil full av hinkar och dunkar där följande gjordes:

                              Sanden från det gamla karet samt vattnet det låg i fylldes på i det nya.
                              De tre 25 liters dunkarna med det gamla akvarievattnet fylldes på i det nya karet.
                              Komplettera med ytterligare lite vatten för att nå rätt nivå.
                              Satte in de gamla filtermassorna i den nya pumpen samt hällde i vattnet dem låg i.
                              Drog igång pump och doppvärmare.
                              Testade Nitrit och pH, såg bra ut.
                              Hällde i en rejäl dos Easy-life

                              Påbörjade sedan en klassisk ny-fisk-introduktion genom att var 10:e minut fylla på vatten från det nya karet till hinkarna som de låg i. Gjorde nog detta i en dryg timme.
                              Hällde sedan såväl fiskar som det vatten de låg i över i 240-karet.

                              Andades ut, alla hade klarat flytten inklusive jag J, började dock redan nu fundera på hur det skulle gå framöver med vattenkvalitet etc. när det nu visat sig att vi flyttat till en plats med betydligt sämre diskusvatten.

                              Fortsättning följer…



                              Några kommande troliga inlägg som beskriver historien ytterligare fram tills nu:
                              Skötsel av vårt kar. Vad använder vi för medel, hur ofta, vad etc? Samt hur kom vi fram till vilken intervall att använda för städning.
                              Gruppens utveckling från inköp fram tills nu. Hirarki, mobbning, parbildning.
                              Tjoho vårt par leker
                              Val av karets städpatrull
                              Inköp av delvis nyttiga och delvis roliga akvarieprylar (Husse är prylnörd)
                              Slöjsjärtarna flyttar in i ett större hem

                              Bild på karet efter flytt:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium.jpg
Visningar: 2
Storlek: 107,8 KB
ID: 2162959
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #30
                                Det var nog en av de mest genomtänkta akvarieflyttar jag läst om. Verkar som om du har stenkoll på alla moment.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...