Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Nu börjar dina Diskusar få det riktigt hemtrevligt Tommy .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Tack Inger. Både jag och invånarna känner oss skapligt nöjda. Tycker dock det ser betydligt bättre ut i verkligheten än vad jag lyckas förmedla på bild men det är väl som det brukar .
      Senast redigerad av Tommy Vestlie; 09 September 2014, 12:21.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Tropica Plant Growth Premium Fertiliser
        Blev rekommenderad denna av vad jag just nu anser vara en av de bättre affärerna att köpa akvarieväxter i Göteborg.

        Enligt anvisning så skall det för tex ett 250 liters kar tillsätts 25 pumpningar (pumpflaska) per vecka. Butiken rekommenderade att fördela ut detta över veckan och då tex ge ca 3,5 pump per dag.

        Några synpunkter kring detta?
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Karet blev onekligen ett snäpp vassare för alla dess invånare i och med den justering vi gjorde med inredningen igår.

          Trots att det är ett rätt så litet kar så har det plötsligt fått betydligt flera sektioner, skrymslen och vrån där fiskarna verkar stortrivas.

          Även vår hackkyckling simmar åter omkring och har ätit idag för första gången på ganska många dagar.

          Nästa gång vi gör en förändring så blir det bort med den feta roten till höger som lär samla på sig hur mycket skit som helst (under) till skillnad från de nyinköpta som har betydlig mindre kontakt med sanden utan istället har massor med fritt utrymme under där strömmarna effektivt städar bort all skit. På dens plats blir det istället rötter av samma utförande som de nya vi köpt.

          TACK!! Inger, Einarsson, blåvinge och övriga för superbra tips!

          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Kan ju alltid peta i ett 10tal corydoras så blir det inte något problem om det samlas lite mat under roten.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Kan ju alltid peta i ett 10tal corydoras så blir det inte något problem om det samlas lite mat under roten.
              Har redan sju coola Corydoras Panda samt 15 Amanoräkor som jobbar som bara den med att hålla rent
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Då behöver du nog inte oroa dig så mkt. :-)
                350L Diskus

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Nu har du fixat och donat, planterat och haft dig. Det blev jättelyckat. När tänker du låta karet och miljön få sätta sig? Det gör inget att det samlas skit på mystiska ställen eller så. Som Einarsson säger så löser övriga innevånare detta.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Nu har du fixat och donat, planterat och haft dig. Det blev jättelyckat. När tänker du låta karet och miljön få sätta sig? Det gör inget att det samlas skit på mystiska ställen eller så. Som Einarsson säger så löser övriga innevånare detta.
                    Har inga planer om att göra något på ett bra tag nu utan nu handlar det om att få fiskar och växter att må bra, hitta rätt rutiner på växtnäring etc. Med nästa gång menas om ett bra tag, men tack för att du säger ifrån
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Tommy, jag tycker inte alls att du ska ta bort roten till vänster. Tippa den på högkant och fläta fast Windelöv eller Javaormbuske längs hela roten - bara ett tips .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Tommy, jag tycker inte alls att du ska ta bort roten till vänster. Tippa den på högkant och fläta fast Windelöv eller Javaormbuske längs hela roten - bara ett tips .

                        //Inger
                        Det är ju en briljant ide Inger. Kan bli några riktigt schysta gångar att simma i och ytterligare några gömställen. Men du berätta inget för blåvinge ��
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Blåvinge är NSA. Han ser och hör allt.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av einarsson
                            blåvinge är nsa. Han ser och hör allt.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Jodå så är det. Jag lurkar runt här i bakgrunden Men allvarligt talat så är det ju ditt kar Tommy. Du bestämmer vad som sker där. Det kommer inte att bli någon anklagelse oavsett vad du gör. Utan det är mera att våra behov och Diskusars behov av förändring är helt olika. Och det är massa folk som till slut inte står ut med att ha samma fisk med samma inredning år ut och år in. De kan ju bli 17 år... Då säljer de sina Diskus och kör igång med nåt annat eller vad som nu händer. Ser du på flera av de mest erfarna akvaristerna så är det ju få om ens någon som har kvar sin Diskus till en gubb och tantdiskusålder. Så antingen byter de eller så dör Diskusen i förtid.
                              Men sådär är det väl med alla husdjur. Deras behov eller våra? Så du är som alla vi andra Tommy. Jag bara tycker att detta etiska dilemma är intressant och tycker det är nyttigt att släppa upp det till vårt medvetande ibland. Men inte som någon Polis, apropå NSA utan mera då som en filosofisk diskussion. Där blir ni inte av med mig så lätt
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Jodå så är det. Jag lurkar runt här i bakgrunden Men allvarligt talat så är det ju ditt kar Tommy. Du bestämmer vad som sker där. Det kommer inte att bli någon anklagelse oavsett vad du gör. Utan det är mera att våra behov och Diskusars behov av förändring är helt olika. Och det är massa folk som till slut inte står ut med att ha samma fisk med samma inredning år ut och år in. De kan ju bli 17 år... Då säljer de sina Diskus och kör igång med nåt annat eller vad som nu händer. Ser du på flera av de mest erfarna akvaristerna så är det ju få om ens någon som har kvar sin Diskus till en gubb och tantdiskusålder. Så antingen byter de eller så dör Diskusen i förtid.
                                Men sådär är det väl med alla husdjur. Deras behov eller våra? Så du är som alla vi andra Tommy. Jag bara tycker att detta etiska dilemma är intressant och tycker det är nyttigt att släppa upp det till vårt medvetande ibland. Men inte som någon Polis, apropå NSA utan mera då som en filosofisk diskussion. Där blir ni inte av med mig så lätt
                                Uppskattar samtliga av dina tankar, synpunkter och idéer och vill jättegärna att du fortsätter med det, jag både tål och önskar få konstruktiv kritik (tål all typ av kritik men det är roligare om den är konstruktiv . Jag är nybörjare. Jag förstår också till fullo behovet av en miljö utan förändringar för mina diskusar och det är definitivt min målsättning att de skall få det.

                                Tror och hoppas inte att jag kommer tröttna på samma fisk och samma inredning eftersom jag är typen som älskar att analysera såväl små som stora saker varpå jag hittar nya saker hela tiden i dem små detaljerna som jag kan analysera och dra lärdom av.

                                Min utmaning har just nu varit att jag kickade igång det hela med för låg kunskap varpå karet och dess invånare helt enkelt fått förändras i takt med att min kunskap ökar. Men hela tiden med syfte att ge invånarna bästa möjliga förutsättningar för att bli just 17 år. Dvs att både rätta till tidigare misstag samt förbättra. Detta som du vet har gällt allt för filtrering, vattencirkulation, växter, zoner i karet, gömställen, anda fiskar och räkor för att kära städning etc etc.

                                Känner nu att jag har betydligt bättre förutsättningar i karet för dess invånare än vad jag hade från start och att ytterligare förändringar bara kommer vara smärre sådana. Gillar dock Ingers tanke skarpt då det skulle ge ytterligare gömställen och några coola ”kanaler” att simma runt i. Men det är ingenting som inte kan vänta.

                                Skulle det nu gå åt skogen så har jag lärt mig oerhört mycket under denna process, skulle det nu gå åt skogen så kommer jag definitivt börja om och då utan tvekan ännu en gång med diskus.

                                Så med detta sagt, stort tack för att du delar med dig av dina kunskaper, både tekniska och filosofiska. De är betydelsefulla för mig och garanterat också för många andra här på Zoopet.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...