Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Ett växtkar i din storlek känns ju som rätt perfekt. Tar väl inte alltför lång tid att hålla det i trim? Juwel 300 som jag har är trevligt, men det ultimata växtkaret är det inte. Så det får kompromissas när det kommer till vad som stoppas i det, snabbväxare kan göra en galen! Hur trivs du själv med måtten, finns ju ett opthiwhite som är lite högre och djupare men med samma bredd? Jag planerar och funderar och det tar tid 😄. Du har i alla fall lyckas bra som sagts. Så lätt är det inte att få till ett snyggt kar.
    // Annicka

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Rufus
      Ett växtkar i din storlek känns ju som rätt perfekt. Tar väl inte alltför lång tid att hålla det i trim? Juwel 300 som jag har är trevligt, men det ultimata växtkaret är det inte. Så det får kompromissas när det kommer till vad som stoppas i det, snabbväxare kan göra en galen! Hur trivs du själv med måtten, finns ju ett opthiwhite som är lite högre och djupare men med samma bredd? Jag planerar och funderar och det tar tid 😄. Du har i alla fall lyckas bra som sagts. Så lätt är det inte att få till ett snyggt kar.
      Karet passar mig perfekt eftersom det har helt rätt mått för den platsen i vardagsrummet där jag kan ha det. Har testat att ha kar på andra platser men jag behöver ha dom nära mig så jag kan studera/njuta av dom från tex soffan eller läshörnan. Kar jag inte kan "spontanbeskåda" upplever jag lätt bara som en belastning eftersom ända gången man umgås med dom är när det skall underhållas.

      Hade jag dock fått välja fritt utan att behöva ta hänsyn till placering så hade jag velat ha ett kar med mer djup. Finns ju några nästintill kvadratiska OW kar som vore galet trevliga att inreda. Om du tittar på bilderna från Christian Brams kar som finns med i första numret av AEmagasinet så har han där OWs djupare kar.

      Tycler dock jag fått till en skaplig djupkänsla ändå genom en "3D placering" av rötterna och en svartmålad bakgrund med ett hål i. Så absolut inget omöjligt kar att jobba med.

      Har ju någon riktigt snabbväxande men det har jag för att motverka algtillväxt inte får att den kanske är så rolig. Efter att ha varit bortrest en vecka så hade den nästintill strypt all cirkulation i karet.

      Att scapa och få igång karet tog ju ganska lång tid, välidgt mycket pill med att surra mossor, plantera etc men underhållet är inte gigantiskt. Lägger kanske 10-15 minuter om dagen för att gallra så att inte cirkulationen stryps, klippa så inte någon växt tar överhand eller skärmar allt för mycket ljus för bottenväxterna och med pincett plocka lösa växtdelar eller små mossbitar som lagt sig på botten. Håller man inte undan så får man snabbt ofrivilligt växter högt och lågt där man inte vill ha dom. Lägger sedan kanske 30-45 minuter varje helg för att putsa rutor, byta vatten, återställa gödningsnivåer.

      Utöver ovan så går det en del tid på att bara beskåda och analysera, hålla koll på vad som händer och fundera på om man behöver justera karets parametrar eller inte. Det här med att analysera är något som jag verkligen gillar, vet inte hur många timmar jag lagt på detta i diskuskaret, så det går säkert till överdrift.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Väldigt tjusigt!
        Tack Mats, kul att du gillar det .
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

          Tack Mats, kul att du gillar det .
          Ja, det gör jag verkligen!
          Helt enastående att se dina och andras aquascape-kar, hur fint det blir - magiskt!

          Jag gillar grejer i miniatyr, som exempelvis Bonzai-träd och sådana saker.
          Någon gång skall jag nog försöka mig på den här delen av hobbyn, något jag aldrig testat förut.

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Tack för ditt utförliga svar. Håller fullständigt med dig att kar ska man ha så man kan sitta och njuta av dem inte gå förbi dem på väg någonstans. Snabbväxare kan vara fina om man håller dem i schack. Vilket förståss går lättare i ett kar där stol och linne inte är nödvändigt.
            // Annicka

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Ja, det gör jag verkligen!
              Helt enastående att se dina och andras aquascape-kar, hur fint det blir - magiskt!

              Jag gillar grejer i miniatyr, som exempelvis Bonzai-träd och sådana saker.
              Någon gång skall jag nog försöka mig på den här delen av hobbyn, något jag aldrig testat förut.
              Huvud på spiken Mats. Det är precis det som är grejen.

              Till skillnad från diskuskaret där det är relativt grova tag, kraftig filtering, stora vattenbyten etc så är dessa projekt precis som ett litet Bonazaiträd. Man tar fram sin lilla handduk och sina specialsaxar och pincetter och så pillar man genom att klippa bort enstaka blad, någon stjälk lite här och där, ansar mossa och plockar små mossrester som lossnat och landat på botten. Det är en väldigt harmonisk stund samtidigt som det är väldigt stimulerande att se hur allt växer och hur syret sprutar ur växtligheten.

              Klicka på bilden för större version

Namn: BEB15862-65E3-4E90-80A0-3DFD25B0F483758DEFFD-2E61-4212-9446-D2DE874CF2D7.jpeg
Visningar: 65
Storlek: 132,3 KB
ID: 2348135

              Saltnanoprojektet hade en liten annan utgångspunkt, det var mer jag som ville bevisa att det där med salt faktiskt inte alls behöver vara så avancerat som många lyfter fram att det är. Och jag hade rätt, det var enkelt att få balans och det var dessutom ganska underhållsfritt trotts att jag körde low-tech. Men det blev också väldigt statiskt, det fanns inte myclet för mig som akvarist att göra med karet utan det blev mer ett utställningsobjekt som alla mina gäster tyckte var superhäftigt men mig gav det inte särskilt mycket. Jag skulle inte vilja ha det ogjort, jag lärde mig mycket om salt, hur allt hänger ihop och hur koraller lever och fungerar, (vilket i sig är väldigt fascinerande) men som aktiv akvarist så blir det snabbt ganska trist.

              Så summa summarum: Jag kan verkligen rekomendera ett bonzaiprojekt som ett sidoprojekt till ett större kar.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Just det där långsamma pillandet är väldigt appellerande, och man blir ju väldigt sugen.
                Just nu har jag ett sjuhelvetes översvämmat regnskogsområde att fila till, men efter det så, kanske...

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Just det där långsamma pillandet är väldigt appellerande, och man blir ju väldigt sugen.
                  Just nu har jag ett sjuhelvetes översvämmat regnskogsområde att fila till, men efter det så, kanske...
                  På temat diskuskar. Drömmer vore att få till ett kar som speglar hur skogsbotten ser ut precis när regnskogen svämmat över, innan förmultnesen tagit överhand. Fasiken va vackert det är då.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

                    På temat diskuskar. Drömmer vore att få till ett kar som speglar hur skogsbotten ser ut precis när regnskogen svämmat över, innan förmultnesen tagit överhand. Fasiken va vackert det är då.
                    Japp, den där krispiga looken är verkligen fin, när det finns en hel del grenar med gröna löv och små plantor som fortfarande är gröna.
                    Jag har funderingar på att binda någon småbladig Anubias på vissa grenar just för att åstadkomma den känslan, men jag gillar i och för sig den bruna, multna lövbeströdda känslan.

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Japp, den där krispiga looken är verkligen fin, när det finns en hel del grenar med gröna löv och små plantor som fortfarande är gröna.
                      Jag har funderingar på att binda någon småbladig Anubias på vissa grenar just för att åstadkomma den känslan, men jag gillar i och för sig den bruna, multna lövbeströdda känslan.
                      För den där riktiga känslan så skulle man försöka hitta en växt med en liten annan look en anubias, kanske den största och spetsigaste varianten som tex Anubias Barteri?

                      http://godhemszoo.se/index.php?route...product_id=803

                      Ta en titt på nedan film, ca 40 minuter in och filmen och fem minuter framåt. Den mixen av brunt och grönt är skitsnyggt. Har sett en del filmer också där det fortfarande sitter gröna skott på träden i vattnet med lite formen av eklöv.

                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jag tror det var någon sådan, lite mindre och spetsigare Anubias jag band på de här rotdelarna, på bilden.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Toppenfin sekvens på filmen där!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Tillväxten i diskuskaret stagnerade i vintras vilket resulterat i att karet inte längre har riktigt den där looken som jag gillat med det. Skälet är ganska enkelt, i min strävan att få ett kar helt utan tillsatser så slutade jag även med växtnäring. Det fungerade ett bra tag men efter några månader så kom konsekvenserna genom att tillväxten stagnerade och den krispiga looken på gigantean försvan.

                            Började åter med PMDD för ca fyra veckor sedan, det tog några veckor men nu växer det åter som det bör. Bevsligen så kan jag köra karet med den så begränsade belysningen som jag har men inte utan växtnäring. Tur att PMDD är billigt eftersom karet sväljer ca 90 ml per PMDD flaska per vecka.

                            Som en konsekvens av detta så har mitt lite bösiga parti till höger i karet sunknat till lite men eftersom jag nu även har växtkaret så har jag en enorm tillväxt av Heteranthera zosterifolia. Klipper ned denna varje vecka. Den har visat sig vara perfekt som delvis bottentäckare i diskuskaret där den mår finfint men växer betydligare långsammare än i växkaret som ju har betydligt bättre förutsättningar för växter på alla sätt och viss.

                            Har även satt en del Bolbitis heudelotii på röttern vilket skär fint med sin lite mörkare gröna färg.

                            Min förhoppning nu är att karet åtefår sin ”glans” inom loppet av 3-4 veckor.

                            Vad gäller citronerna så har dessa ännu inte färgat ut så tankarna har gått mot att låta dessa få flytta till något annat hem men jag vet å andra sidan hur snyggt det kan vara när de väl har färgat ut så jag ger dom nog lite mer tid.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Visionen med växtkaret växer sakteligen fram. Fick dessutom förmånen att få addera några helt underbara växter i veckan, faktiskt så kan man bli lika lycklig över en ny växtart precis som om det vore en fisk. Det var två olika varianter av Bucephalandra som flyttade in.

                              Christian Brams bloggar om
                              Bucephalandra:



                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                              Senast redigerad av Tommy Vestlie; 15 January 2016, 20:57.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Så snyggt!
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...