Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Strilören flyttade, filtren går för max, ser bra ut. Husse belönas

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1694.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,2 KB
ID: 2163156
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • JonasHol
        • July 2010
        • 226

        Härligt Tommy! Bra jobbat!


        Sent from my iPad using Tapatalk

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Vet inte vad du har för strilrör men du kan ju bygga egna jättelätt som är specialanpassade för dina mått etc. Det gjorde jag. Mitt strilrör är en meter långt.
          Har monterat mina på baksidan nu och det ser bra ut. Endast två rör (ett slutstycke och en förlängning) som följer med filtret så de räcker inte hela vägen. Optimalt vore om det helt enkelt gick att köpa en förlängning. Skall undersöka detta idag.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
            Strilören flyttade, filtren går för max, ser bra ut. Husse belönas

            [ATTACH=CONFIG]70865[/ATTACH]
            Det märks Tommy att du börjar bygga upp beteenden som erfaret folk här i forumet. Tycker det lovar gott! Bra kämpat!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Testar mig på en film:
              Har nu köpt ytterligare strilrör så nu pumpar min e1501 längs med hela bakglaset. Känns som att jag fått till en bra ytrörelse utan att det blir för strömt för karets invånare. Följde endast med två styck strilrör när jag köpte filtret varpå det bara räckte halvvägs i bakkant. Blev ganska strömt vilket diskusarna inte verkade lida nämnvärt av, däremot så verkade inte mina små pandor särskilt förtjusta i det.

              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
              Senast redigerad av Tommy Vestlie; 06 September 2014, 20:13.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Halloj Tommy!
                Kopiera adressen till YT i webbläsarens adressruta, limma in i ditt inlägg - så kommer filmen upp!


                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Halloj Tommy!
                  Kopiera adressen till YT i webbläsarens adressruta, limma in i ditt inlägg - så kommer filmen upp!


                  https://www.youtube.com/watch?v=gAa2...ature=youtu.be
                  Super, tack!
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Det märks Tommy att du börjar bygga upp beteenden som erfaret folk här i forumet. Tycker det lovar gott! Bra kämpat!
                    Har ju bra läromästare
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Super, tack!
                      Cool breeze, Tommy!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        and a cool beer....
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Läshörnan intagen tillsammans med en stor svart kaffe. Rakt framför mig ett sakteligen vaknandes akvarium. I bakgrunden nyhetsmorgon på låg volym.

                          Har många aktiviteter som skall hinnas med på schemat idag varav akvarieskötsel ikväll är en av dem.

                          Känner mig nöjd med monteringen av strilrören, möjligen kan jag känna att jag skulle vilja haft ännu lite mer styrka nu när rören går längs med hela baksidan, kanske kan jag få till lite mer ytrörelse genom att vinkla om rören något? Aldrig blir man riktigt nöjd.

                          Förutom vattenbyte så blir det fokus på växter ikväll. En Anubias har lossnat från den stora roten, får surra om denna.

                          Kompletterade med ytterligare Anubias i veckan med anledning av ”gyllene snittet”. Blev hyffsat nöjd med det.

                          Alla växter verkar trivas med undantag för Eleocharis sp mini som inte tar sig utan säkerligen kommer dö om jag inte gör något. Möjligen testa med lerkulor vid deras rötter, alternativt helt enkelt ta bort dem och inse att oavsett hur snyggt jag tycker det skulle vara med dessa så passar de inte in i mitt akvarium ännu.

                          Publicerat några bilder och en film i veckan, gav lite blodad tand så det lär nog komma fler.

                          I samband med strilrörens montering så fick det också bli flytt av foderautomaten eftersom ytrörelsen gjorde att fodret landade på ett för diskusarna krångligt ställe. Vill att det sprids ut bättre så att alla individer kan äta på sin plats. Platsen blev bakre, högra hörn vilket tyvärr innebar att toppluckan längst fram nu inte har något handtag. Får bygga ett eget av något slag.

                          Vid tillfälle skall jag även ge mig på ett försök att ljuddämpa ytterfiltret. Funderar på att helt enkelt bygga en friogolitlåda som filtret kan stå i inne i skåpet. Hinns nog inte med idag.

                          Har även lagt en hel del tanke i veckan på om jag skall montera en bakgrund eller inte. Åkta till butiken helt övertygad om att jag skulle köpa med det hem men fick en grym beslutsångest väl på plats. Tyckte helt enkelt att de ser så plastigt ut men det kanske bara är på land, i karet så kanske det blir toppen. Åkte hem tomhänt.

                          Efter att ha tittat på alla så kvarstår dessa två:

                          Cliff Dark och Cliff Light, de andra såg riktigt B ut (men även här kanske jag lurar mig genom att titta på dem på land?)

                          Cliff Dark tycker jag är den som ser bäst ut, mest naturtrogen etc men är rädd för att den skär sig mot mina rötter plus att den bryter för mycket mot min ljusa sand.

                          Cliff Light skulle nog passa bäst men kommer det verkligen bli snyggt?




                          Dags att hämta en ny kopp kaffe …….
                          Senast redigerad av Tommy Vestlie; 07 September 2014, 08:56.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Den där Juwelbakgrunden ser extremt plastig ut och är i ganska enkel kvalité. Om du nu börjar lite baklänges med att tänka på bakgrunden sist när allt annat är igång. Kollat på Aquadecor? Tror du kommer att reta dig på Juwel efter ett tag. Den är inte dålig, men märker ju att du växlar upp i ambitionsnivå var 5:e minut....
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Den där Juwelbakgrunden ser extremt plastig ut och är i ganska enkel kvalité. Om du nu börjar lite baklänges med att tänka på bakgrunden sist när allt annat är igång. Kollat på Aquadecor? Tror du kommer att reta dig på Juwel efter ett tag. Den är inte dålig, men märker ju att du växlar upp i ambitionsnivå var 5:e minut....
                              Tack för tipset. Medveten om att det är lite sent att börja fundera på bakgrund nu Anledningen är att vi från början vill ha ett helt rent kar och då tycker jag det är väldigt snyggt när man ser genom karet. Nu när vi planterat en del så går tankarna på om vi inte borde ha en bakgrund i alla fall. Men som sagt lider av en kraftig beslutsångest.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Det är väl så här hobbyn funkar Tommy. Det är en hel långtradare full med insikter som skulle ha kommit för ett år sedan.
                                Det är därför de flesta av oss har flera kar. Det är så många parametrar i hobbyn att du ju aldrig kommer att gå i mål helt. Är man så nyfiken som du är blir ju ett kar som en speedad testbänk för ens idéer.
                                Du kommer ihåg det där med Diskusar och lugn lunk med få förändringar.....

                                Nu slits ju du och din käresta mellan Diskusarnas behov och era. Men så är det iofs hos alla oss. Fiskarna mår bäst av stabilitet medans våra hjärnor sprätter idéer som en popcornmaskin utan lock.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...