Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Är givetvis overkill så det skriker om det.

Varför?

Tycker bättre och bättre om mitt kar allt eftersom det utvecklats men jag har också genom mina val skapat ett antal utmaningar i ett relativt litet kar.

Diskusarnas vill ju gärna ha bra förutsättningar det vet vi ju alla. Mycket växter, rötter och kvistar ställer krav på bra cirkulation. Gillar dessutom att Gigantean växer på höjden och bildar ett ”tak”. 30-gradigt vatten blir snabbt syrefattigt. Börjar det gå sentt i ett så varmt kar så går det dessutom väldigt snabbt utför. Bytte ut alla kardinaler mot Fjärilar eftersom det helt enkelt är en betydligt bättre match, även dessa fiskar kräver lite extra. Som bottenfiskar så kör jag de lite känsligare pandorna samt L177 som också kan vara lite svårare. Jag vill kunna fortsätta mata mycket.

Allt eftersom tiden gått, fiskarna blivit större så har jag haft en känsla (kan inte riktigt peka på exakt varför) att kretsloppet sakteligen börja närma sig gränsen för det mäktar med, att bottencirkulationen inte riktigt räcker till. Jag har ju dessutom tappat några pandor så helt hundra har det inte varit.

Så första åtgärden blev att byta ut 0,5 kg C02 flaskan till en 6 kg flaska, ville helt enkelt inte behöva ta hänsyn till hur en ökad ytrörelse förbrukar mer C02. Betydligt bättre att ”slösa” C02 än att ligga på minimumgränsen när det gäller syre.

Har sedan tidigare kompletterat e1501 med en e901 men tycker inte det räckte till så tanken var att byta ut den mot en 1501. En på var sin sida av karet. Någon kanske skulle tipsa om att istället byta ut bägge två mot en e1901 men jag gillar tanken på att ha flera utsug längs med bakglaset.

Nu när den andra 1501 kom hem så fanns ju alltid alternativet att slänga ut 901 på blocket med va fn filtermassa är ju aldrig fel, att dessutom ha tre utsug längs med bakglaset kändes ju riktigt toppen så det fick vara kvar.

Tanken är enkel. Relativt kraftigt tryck som bryter ytan mot framglaset som sedan pressar allt skräp genom en bra rörelse på botten till de tre utsugen i bakkant.

Om det blev bra? Skiter björnen i skogen? hade jag klarat mig utan? Helt säkert!

Lämna en kommentar:

• JonasHol
    svarade
    Tycker skissen är utmärkt, nästa steg är kanske en komplettering med hur växterna är planterade. [emoji51]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Tycker du är häftig Tommy. 4 filter! Inte ens EFBN har det. Känns det inte häftigt med en sådan rejäl maskinpark?
    Senast redigerad av Bluewing; 17 December 2014, 19:00.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Skisser är kanske inte är min starka sida, ändå ett försök att illustrera hur jag gjort.

Klicka på bilden för större version

Namn: Filter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,2 KB
ID: 2165200

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Har det blviit ett tredje filter? :O

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Känner mig för lite innan eventuell håltagning och fastmontage.

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Wiie
    Är det trollhassel du har lagt i??
    Minns inte riktigt exakt namnet. Köpte på Plantagen.

Lämna en kommentar:

• Wiie
    svarade
    Är det trollhassel du har lagt i??

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Mycket fisk som dessutom växer och blir allt större, mycket växter, mycket annat inredningsbös, matar ofta och mycket, relativt känsliga invånare som verkar i bottensegmentet. Fortfarande inte hundra nöjd med karets funktion. Tror på ytterligare förbättrad cirkulation. Lösning växer sakteligen fram.

CO2 flaskan tog åter slut ersättas av en 6kg så nu bör det hålla lite längre.
    Missade parametern 30-gradigt vatten i ovan listning. Ytterligare cirkulation och syresättning nog inte fel.

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Ok, låter väl bra och huvudsaken är att man känner att det funkar både för sig själv och växterna.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Låter toppen. Har också lite olika tider på karen, men samma tid alla dagar. Diskuskaret är tänt från 13:00 - 22:00 vilket visat sig fungera bra tillsammans med PMDD och CO2. Nanokaret har en betydligt sämre belysning så det tänds redan 10:00.

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Då ser jag fram emot detta, mina kar tänds och släcks lite olika tider så jag kan kika på dem lite olika tidpunkter och på helgerna när jag mer sitter nere i bodegan och myser framför tvn och brasan, vi har braskaminen där, så brukar jag låta dem vara tända lite längre som man kan springa dit och kika i reklampauser

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    jag skulle vilja se ett foto taget från sidorutan, jag gillar att kika på mina kar från sidorutan, på de jag kan, för det ger ett sånt härligt djup och då ser man om det är för mycket kvistar/rötter mm.
    Det skall jag absolut fixa fast det får bli en annan dag eftersom belysning precis släcktes. Tråkigt men hellre tidig släckning än söndersolade växter

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    jag skulle vilja se ett foto taget från sidorutan, jag gillar att kika på mina kar från sidorutan, på de jag kan, för det ger ett sånt härligt djup och då ser man om det är för mycket kvistar/rötter mm.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Tycker det med blev bra , köp lite fler ber om ursäkt att jag inte svarade dig i min tråd jag gillar att vallesnerian som växer lite "vilt" i bakkant
    Skulle nog också kunna tänka mig några kvistar till, är ju dock bra om diskarna har kvar lite simyta också . Absolut ingen fara med att du svarade nu i min tråd. Har mer och mer börjat gilla det vilda allt eftersom jag ser hur fiskarna trivs i det. Växterna blir inte bara inredningsdetalj i bakgrunden utan en djungel att leva i. Skulle mycket väl kunna tänka mig att bryta mot alla normer och plantera vallisneria i mitten och i framkant som ringlar sig runt kvistarna.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...