Har jag gjort bort mig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SperiX
    • July 2010
    • 74

    Har jag gjort bort mig?

    Startade upp ett akvarium i söndags efter ett par års uppehåll. Redan från start var jag bestämd över att engelsk sjösten skulle det inte bli för det har jag ledsnat på efter att endast haft det i många år... Fick ett tips av en vän att man kunde ta sand från en vanlig strand typ Vänerns strand i Vändersborg. King! tänkte jag som fattig student.
    Åkte dig hämtade sand och gjorde rent grundligt, blev dock redan då lite fundersam över hur "tät" sanden var men enligt min vän så var det bara att skaffa sandsniglar som jag förövrigt ska hämta imorgon.

    Idag åkte jag till den lokala akvariebutiken för att se lite vad han har osv. Stod och snackade ett bra tag och jag blev utdömd totalt över vad jag hade för sand och vad jag köpt för växter till akvariet. Enligt honom var det bara att starta om från början.

    Så! Nu sitter man här lite smådeppig för jag vill inte stänga ner det nyligen uppstartade för jag ser en bra start på det även om det bara är i uppstartsfasen men samtidigt vill man ju inte mosa ner pengar och möda i något som dör efter ett tag. Vänder mig därför hit för att se vad ni tror har jag gjort bort mig och bör slänga ur sanden och växterna eller kan jag köra på och ignorera det han sa? Ska tillägga att min vän är en duktig akvarist och han jag var hos hade kanske (enligt sig själv 40 års erfarenhet)

    Vad tror ni? ska försöka få upp bilder direkt så ni kan se vad jag har i, får se om jag lyckas....
  • SperiX
    • July 2010
    • 74

    #2
    har inte gold medlemskap än och osm fattig student blir jag inte det denna månaden heller här är iallafall en länk, hjälp uppskattas enormt! https://www.dropbox.com/s/c1uott3nr3...919%5B2%5D.JPG

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2878

      #3
      Beror på vad för slags akvarium man vill uppnå? Vill man ha ett akvarium med mycket och fina växter så är detta lite "magert". Vad man kan se på bilden så är det hornsäv till vänster som i princip kan växa flytande och alltså inte kräver så mycket av bottensubstrat. Den andra sorten på högra sidan liknar inte en akvarieväxt?

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Hahaha.. Vadå dömde ut dem? Så dåliga sander och växter finns det inte så att du måste stänga ner det.. Om det nu inte är tjernobylsand och kaktusar? Och det var det ju inte..

        jag vet inte så mycket om växter men har du sandsnäckor och i alla fall någorlunda dimensionerat lyse kommer det där bli jättebra även om det självklart vissa växter som kräver extremt mycket ljus och/eller gödning.
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          #5
          Helt riktigt som ettfett säger!
          Kör på du... Ska du däremot köra high tech växtakvarium kan det kanske bli lite mager och tät sand.
          Men som sagt... Det funkar!

          Kommentar

          • SperiX
            • July 2010
            • 74

            #6
            Nä något high tech hade jag väl inte tänkt och om näring behövs till rötter kan man väl köra ner näringskulor vid rötterna? Enligt den lokala så var problemet att rötterna hos alla växter skulle dö pga den finkorninga och täta sanden.

            Köpte den på djurmagasinet men dom kanske drog en luring där:P

            Har två stycken 18watts rör ett aquastar och ett utan märke som kom med när jag köpte akvariet (ska nog byta ut de för gillar inte färgen som blir i akvariet). akvariet är på 100 liter

            Tanken med akvariet är väl att ha ett stim kardinal och sen några fjärilar som jag senare ska försöka få att yngla av sig men de återstår väl att se...

            Kommentar

            • SperiX
              • July 2010
              • 74

              #7
              Om man nu ska vidareutveckla denna tråd lite så vad är ett bra bottensubstrat för enklare men ganska mycket växter? Är sjukt tacksam för alla svar

              Kommentar

              • T_B
                • September 2013
                • 96

                #8
                "Enligt den lokala så var problemet att rötterna hos alla växter skulle dö pga den finkorninga och täta sanden." Det där är bara trams. Jag har kört i många år med extremt finkornig vit sand i många akvarier och det växer hej vilt. Se till att växterna får ljus och näring så är det bara att köra på. Vill du ha extra bra sprutt så kör CO2, PMDD och rejält med ljus. Sandlagret såg dock lite tunnt ut på bilden.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Den sanden ser ju fin ut. Det är precis som T_B skriver.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • timpin

                    • July 2013
                    • 94

                    #10
                    Nu vet jag inte hur du brukar ha, men hade jag varit du så hade jag fyllt med vatten ända upp till alulisten! Testa, blir mycket snyggare

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Funkar nog olika det där, och säkerligen i kombination med andra parametrar. Jag körde finkornig blästersand i ett kar, men där funkade inte växterna något vidare medans efter sandbytet blev bra mycket bättre.
                      Men kör igång som det är, och se hur det funkar och utgå sedan därifrån.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...