Projekt : Rötter (450L omstart)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    Projekt : Rötter (450L omstart)

    Inledning
    Hej allesammans, var ett tag sedan jag uppdaterade min gamla projekttråd
    Projekt: Nytt Vision Line 450. Detta pga. att det inte hände så mycket och jag inte var helt nöjd med hur det blev och lärde mig en massa under uppstart och drift av karet. Så började för rätt många månader sen fundera på hur jag skulle vilja att det såg ut och bestämde mig för att jag skulle göra om det helt och låta planeringen ta den tid det tog. Under denna period gjorde jag inga större ingrepp på karet och inga nya inköp av fisk eller växter gjordes heller.
    Hade även en tråkig period då karet krascha pga. en död diskus som låg och ruttnade och både fiskar och växter tog en hel del stryk och det kändes som att det inte riktigt återhämtade sig.


    Kortsiktigt mål
    Jag ville ha en inredning som inkluderade en snygg stenformation i en ljus kulör och ha mycket mer rötter i karet. Dessa skulle bygga mer på höjden. Karet skulle inte kännas lika tomt från mitten och uppåt. Ville även ha någon rot som bröt ytan på vattnet. Där skulle vara mycket mer gömställen för apistosarna att leka och skapa revir i. Ville även inreda på ett sätt så det kändes mer "mysigt" att titta på och få fiskarnas rörelse att se mer intressant ut.
    Växterna skulle vara bättre placerade och inkludera mer färg och större variation i färg och utseende.
    Vill även uppnå ett lägre PH och få ett mjukare vatten.

    Långsiktigt mål

    Att få mer fisk att leka och att få växter att stortrivas, gödning ska hållas rätt och växter skall trimmas mer frekvent och deras tillväxt skall styras mer genom trimning och plantering av skott osv.

    Planering
    Höll på rätt länge med planeringen i huvudet och småsketchade, hade lite svårt att bestämma mig men efter några veckor började jag leta efter sten och de "perfekta" rötterna. Insåg efter någon veckas letande att de perfekta rötterna är sällsynta och överköpte rötter som jag sedan sågade till och gjorde perfekta (för mitt ändamål iaf). Sedan låg dessa i en hörna i lägenheten rätt länge till min sambos stora förtret. Det tog nog en månad för mig att bestämma mig för vilka växter jag skulle ha. Tänkte först köra med enbart sydamerikanska växter men hittade en del växter från andra områden som jag blev så förtjust i att jag fick överge den tanken till slut.
    Gjorde sedan en mall enligt karets mått av en gammal flyttlåda. Efter mycket flyttande kom jag fram till hur jag ville att det skulle se ut.

    Utgångspunkt för hur det skulle se ut i karet



    Växter

    Förgrundsväxter

    Alternanthera reineckii 'Mini'
    Hemianthus callitrichoides 'Cuba'
    Micranthemum 'Monte Carlo'
    Staurogyne repens

    Mittenväxter
    Alternanthera reineckii 'Rosanervig'
    Anubias barteri var. nana
    Anubias barteri var. angustifolia
    Bacopa 'Compact'
    Eleocharis sp.
    Pogostemon erectus
    Pogostemon helferi
    Rotala 'Bonsai'
    Shinnersia rivularis 'Weiss-Grün'

    Bakgrundsväxter
    Limnophila aromatica
    Limnophila hippuridoides
    Myriophyllum mattogrossense
    Myriophyllum mattogrossense sp. 'Red'
    Rotala 'Green'
    Rotala rotundifolia

    På rötter och stenar
    Fissidens fontanus
    Ranunculus inundatus
    Taxiphyllum 'Flame'
    Utricularia graminifolia
    Vesicularia ferriei 'Weeping'

    Förberedelser
    Iomed att karet redan var i drift och vi inte visste hur länge re-scapen skulle ta så planerade vi hur vi skulle göra i detalj innan vi drog igång. Några dagar innan fixade till allt det tekniska så att vi inte skulle behöva mecka med det samma dag. Kopplade in en doseringspump som jag hittade på E-Bay för 900kr med frakt (funkar perfekt) och drog om alla kablar och slangar. Kopplade även in en Aqua Medic 1000 reaktor och installerade två grendosor, en i varje skåp. Satte även upp två st. led lampor med rörelsesensor som går på batteri som jag hittade på Jula, funka riktigt bra, behövde bara sätta upp en liten metallplatta (följde med) med dubbelhäftande tejp sen sitter lampan med en magnet. Satte även in 3 st. 2 litersdunkar och borrade hål i en hylla för doseringspumpen.
    Alla rötterna hade innan detta legat i blöt i ca 3 veckor med så gott som dagliga vattenbyten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 128.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,6 KB
ID: 2184920

    Doseringspumpen och hyllan med hål borrade.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 111.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,4 KB
ID: 2184903Klicka på bilden för större version

Namn: 112.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,5 KB
ID: 2184904

    Dunkarna till pumpen, ska räcka ca. 50 dagar
    Klicka på bilden för större version

Namn: 113.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,3 KB
ID: 2184905

    Äntligen av med sladdhärvan, satte upp en sådan här i varje skåp (skönt med färre sladdar som går kors och tvärs)
    Klicka på bilden för större version

Namn: 114.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,1 KB
ID: 2184906

    Färdigt i vänstra skåpet!
    Klicka på bilden för större version

Namn: 115.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,8 KB
ID: 2184907Klicka på bilden för större version

Namn: 116.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,6 KB
ID: 2184908

    Färdigt i högra skåpet!
    Klicka på bilden för större version

Namn: 117.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,0 KB
ID: 2184909

    Aqua Medic 1000 reaktorn som många verkar gilla
    Klicka på bilden för större version

Namn: 118.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,8 KB
ID: 2184910

    Stora dagen
    Vi började tidigt på tisdagsmorgonen med att hämta alla växterna som skickats separat på måndagen från tropica till Akvarietjänst i Malmö. Sedan var det att åka hem med frigolitlådan och börja tömma karet och flytta fiskarna till temp-karet i vår garderob (använde vatten från stora karet), stora pumpen hade jag rengjort och bytt vaddet på dagen innan. Stora pumpen fick gå i temp-karet så jag skulle slippa att köra in pumpmediat när allt var klart, så den flyttades dit och kopplades in. Efter att ha spenderat en timme med att dra upp alla växter och inredning så spenderade vi ytterligare en timme med att fånga in alla räkorna. Trodde att jag hade runt 5 amanoräkor kvar men vi tappade räkningen efter 35 st. Fick tömma ut nästan allt vatten då de sista var ena riktiga kämpar och duktiga på att hoppa :P

    Lite lådor med växter och 10L av tropicas bottensubstrat.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 121.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,4 KB
ID: 2184913

    Det mesta i inredningväg uppe, och bara räkorna kvar.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 119.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,0 KB
ID: 2184911Klicka på bilden för större version

Namn: 120.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,5 KB
ID: 2184912

    Efter allt levande var flyttat och de gamla växterna kasserade så tömde vi ut det sista av vattnet och satte upp karet i lite lutning.

    Sedan var det dags att gräva upp all grus och få karet rent
    Klicka på bilden för större version

Namn: 122.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,6 KB
ID: 2184914Klicka på bilden för större version

Namn: 123.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,1 KB
ID: 2184915

    Success !
    Klicka på bilden för större version

Namn: 124.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,9 KB
ID: 2184916

    Samtidigt som vi slet i värmen så var det lugnare stämning på balkongen (fått två nya tillskott här hemma, två
    Maine Coon flickor)
    Luna Juno Nova
    Klicka på bilden för större version

Namn: 125.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,5 KB
ID: 2184917Klicka på bilden för större version

Namn: 127.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,5 KB
ID: 2184918Klicka på bilden för större version

Namn: 126.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,9 KB
ID: 2184919

    När allt var rengjort efter bästa förmåga slängde vi i 10 liter av tropicas växtsubstrat och blandade sedan i 5 säckar av Oliver Knotts grus 2 med stora korn och 3 med mindre korn. Oliver Knotts grus ska inte sköljas så det sparade oss en hel del tid. Gruset ger kanske inte ett verklighetstroget intryck men det ska inte synas sen ändå.
    Han kunde även ha valt en mindre cheesy bild på sin påse :P

    Klicka på bilden för större version

Namn: 130.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,0 KB
ID: 2184921Klicka på bilden för större version

Namn: 129.jpg
Visningar: 1
Storlek: 163,3 KB
ID: 2184922

    Sedan var det dags att sätta ner inredningen, stora stenar så tog det väldigt försiktigt. Det passade inte exakt som jag planerat men efter lite trixxande blev det bättre än på mallen vilket kändes mycket bra.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 131.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,1 KB
ID: 2184923Klicka på bilden för större version

Namn: 132.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,8 KB
ID: 2184924Klicka på bilden för större version

Namn: 133.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,6 KB
ID: 2184925Klicka på bilden för större version

Namn: 134.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,4 KB
ID: 2184926

    Nu var det vidare till växterna, sortering och avlägsnande av ullen och gelén. Kapade av en hel del av växterna (kortade ner dem) och rensade bort allt som inte såg friskt ut. Överlag så var alla växterna i väldigt bra skick.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 135.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,8 KB
ID: 2184927Klicka på bilden för större version

Namn: 136.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,5 KB
ID: 2184928Klicka på bilden för större version

Namn: 137.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,1 KB
ID: 2184929

    Sedan var det bara att börja plantera i substratet, Oliver Knotts substrat är betydligt mycket mer lätt än t.ex sten eller sand. Så det var lite småbökigt att få dem att fästa. Men med en lång pincett avsedd för ändamålet underlätta väldigt mycket. Det som skulle sitta på rötter och stenar fästes med sytråd.

    Planteringen och slutligen fyllning av karet.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 138.jpg
Visningar: 1
Storlek: 177,4 KB
ID: 2184930Klicka på bilden för större version

Namn: 139.jpg
Visningar: 1
Storlek: 177,8 KB
ID: 2184931Klicka på bilden för större version

Namn: 140.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,0 KB
ID: 2184932

    Första växten lossnat
    Klicka på bilden för större version

Namn: 141.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,2 KB
ID: 2184933

    Lite mer bilder
    Klicka på bilden för större version

Namn: 142.jpg
Visningar: 1
Storlek: 214,9 KB
ID: 2184934Klicka på bilden för större version

Namn: 144.jpg
Visningar: 1
Storlek: 216,1 KB
ID: 2184935Klicka på bilden för större version

Namn: 143.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,3 KB
ID: 2184936Klicka på bilden för större version

Namn: 145.jpg
Visningar: 1
Storlek: 188,6 KB
ID: 2184937Klicka på bilden för större version

Namn: 146.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,9 KB
ID: 2184938

    1 vecka senare
    Det har nu gått en vecka sedan uppstart och det har gått smidigt. Skall ta lite mer bilder imorgon och lägga upp här på hur det ser ut nu.
    Växterna verkar trivas med undantag för "Limnophila aromatica" och "Utricularia graminifolia" den förstnämnda ruttnar i stammen och den sistnämnda trasas sönder och lossnar. Har bundit om dem 2 gånger nu så får hoppas att de återhämtar sig. Tyvärr är skalarerna väldigt glada för att äta på Utricularian och de är rätt hårdhänta när de ger sig på den.
    Jag hade tidigare "problem" med att KH i vattnet steg rätt snabbt upp mot 12-15 dkh men nu är det raka motsatsen och KH lägger sig runt 3-4 dkh. Har inte märkt av några PH dippar (pH ligger på 6.4-6.5). Har inte riktigt fått rätt på CO2 utrustningen då PH stiger väldigt långsamt så den aktiveras knappt.
    I övrigt går det lysande och har redan fått klippa ner de flesta av växterna, har tagit detta och återplanterat för att få tjockare grupper. Testar även med att sätta lite Cuba på två av rötterna och hoppas på att de tar sig.
    Har fortfarande inte riktigt fått klart för mig om "Utricularia graminifolia" kan överleva på rötter men ska ge det ett försök iaf.
    Har även införskaffat lite mer fisk.
    40 st. Kardinaltetra
    1 st. ny Apistogramma cacatuoides hane
    5 st. Dvärgotocinclus
    1 st. L183, blå antennmal, skäggmunsmal

    Tetrorna var lite utav ett risktagande med tanke på skalarerna, och än så länge har 7 st. blivit mat. Så det kommer nog inte fungera utan jag får nog fundera på en tetra som är högre i rygg.
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Vilken grundlig uppdatering du har gjort, ska bli skoj att följa tråden

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      Jävlar vad fint det ser ut , önskar jag var så duktig på få växterna på plats haha

      Kommentar

      • jozi81
        • January 2011
        • 917

        #4
        Amazing! Snygg layout! Kommer bli kanon!!

        Kommentar

        • Apistojohan
          • January 2014
          • 262

          #5
          Ska bli kul att följa.
          Haninge akvarieförening

          Kommentar

          • Fissure
            • July 2013
            • 153

            #6
            Uppdaterar med lite bilder tagna idag. Tyvärr lite halsunkig kvalite på dem, fick inte rätt på kameran. Lite annat ljus nu med alla mörka rötter :S

            Klicka på bilden för större version

Namn: 147.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,0 KB
ID: 2162634Klicka på bilden för större version

Namn: 148.jpg
Visningar: 1
Storlek: 211,3 KB
ID: 2162635Klicka på bilden för större version

Namn: 149.jpg
Visningar: 1
Storlek: 250,5 KB
ID: 2162636

            och en räka
            Klicka på bilden för större version

Namn: 150.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,3 KB
ID: 2162637
            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Imponerande omstart, Fissure! Jättevackert! Väldigt fina bilder.
              Sitter bara och gapar (avundsjukt) över alla smarta tekniska lösningar du gjort.
              Vad är det som du inte kommer att göra igen, räknat från förra starten?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Halvsunkiga bilder - å jag fattar ingenting . Jättesnyggt!!

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Hur går det för dig med karet? Lite nyfiken bara.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Fissure
                    • July 2013
                    • 153

                    #10
                    Tjenare Bluewing! Har varit lite dålig med uppdateringarna då jag haft fullt upp med jobbet.
                    Har tyvärr har en del problem sedan uppstart. Dels har Utricularia graminifolia som jag satte ut på rötter blivit uppäten och sedan lossnat och tynat bort. Den lämade sig uppenbarligen inte för placering på rötter. Alternanthera Reineckki båpe rosanervig och mini har kolapsat och vittrat sönder. De ser dock ut att börja hämta sig nu. Haft en hel del problem med små hål i bladen på vissa av växterna så har fått ändra om doseringen något. Misstänker potassium brist. Fick även flytta en del växter idag då de växte sig så kompakta att de lägre delarna inte fick något ljus och ruttnade. Även mina mossor är riktigt sega och de växer inte nämnvärt.
                    Cuban verkar befinna sig i limbo och den växer inte heller nämnvärt. Misstänker att ljuset från juwel rampen helt enkelt inte räcker till för de lite mer avancerade växterna, särskilt med tanke på att karet är relativt högt. Har tittat lite på TMC GloBeam och fungerar på att göra om ramperna och montera 6 st sådana istället.

                    Verkar även som att jag fått in en otrevlig svampinfektion i karet (misstänker otisarna) som dog en efter en. Så går det när man inte kör karantän antar jag. Så behandlar nu karet med Medimor och hoppas det hjälper.

                    Tog några bilder innan jag började behandligen !

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 160.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,4 KB
ID: 2162858
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 165.jpg
Visningar: 1
Storlek: 228,8 KB
ID: 2162859Klicka på bilden för större version

Namn: 162.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,4 KB
ID: 2162860Klicka på bilden för större version

Namn: 164.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,7 KB
ID: 2162861

                    Återkommer med resultat.
                    Projekt : Rötter (450L Omstart)
                    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Hur går det nu för tiden med karet?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Fissure
                        • July 2013
                        • 153

                        #12
                        Tjenare Bluewing, jodå det går bra tackar som frågar, hur går det själv med dina fina diskusar?
                        Helt glömt bort att uppdatera tråden här. Har byggt mig en egen LED ramp vilket har tagit upp det mesta av min tid. Vill du läsa om det äventyret går bra här!

                        Ska uppdatera tråden här snart så ni som är intresserade får se hur det går

                        Lägger upp en bild från igår, går bra med växtligheten. Fiskarna är friska. Harft lite problem med några växttyper men hoppas på bättre lycka nu efter ljusbytet, problemet var att mina bottentäckare inte tog sig och dog bort. Ska införskaffa lite nytt nästa vecka.

                        Projekt : Rötter (450L Omstart)
                        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #13
                          Det ser snyggt ut. Jag hoppas jag kan få igång mina växter så de blir stora och fina som dina.

                          Skickat med Tapatalk från min mobil.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #14
                            Jisses vad fint!
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Underbart vackert!

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...