Utvecklar mitt vattenliv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    Utvecklar mitt vattenliv

    Hej på er,
    uppvuxen vid havet, hängiven dykare och med barn som tjatar om husdjur. Dessutom begåvad med en medfödd förmåga att nörda in på saker. Ekvationen resulterade i att jag för två veckor sedan skaffade mitt livs första akvarium.


    Ett 240-liters Juwel med en Back To Nature "Rocky"-bakgrund.
    De två bakre hörnen står ut från bakgrunden och bildar filterutrymmen med "disksvampsmaterial" och två cirkulationspumpar, 1200 resp 1500 vpm. Antar att ljusrampen är Juwels, sitter två super-glo rör a 40W T8, som jag tycker ger ett fint ljus i karet.


    Köpte karet av en kille som haft ciklider och antar att sand och sten är därefter.


    Någon vecka efter uppstart befolkades karet med två Ancistrusmalar, en prickig och en lite mer randig/fläckig, fyra korallplaty och tre Black Molly. Den en platyn betedde sig märkligt från början, höll sig undan, åt inte och kippade vid ytan. Den har plockats ur karet i morse.


    Efter lite slitamitthårfunderingar över vad för invånare jag vill ha så har jag landat i att fylla på med lite tetror, fem-sex pansarmalar och så småningom några Scalarer. Bortsett från mollyfiskarna så håller jag mig då i sydamerika.


    Som ni förstår så blir det här mer en processtråd än en projekttråd men va f*n, jag är här för att lära mig och är så pass prestigelös att jag kan visa upp mina stapplande steg :-)


    I nuläget är det mycket kemi som snurrar i huvudet, jag läser på och mäter vattenvärden. Funderar också en hel del runt växtligheten så kom gärna med förslag och synpunkter på detta. Jag har ingen ambition på det planet än att fiskarna ska trivas och karet hålla sig stabilt.





    /Joel
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    #2
    Om jag behåller mina två ancistrusmalar, bygger på till sju-åtta vardera av Platy och Molly samt skaffar en grupp pansarmalar och en grupp med Skalarer, hur många Neontetror vågar jag då satsa på för att få en fin balans i karet? Alltså inte hur många jag max kan peta i utan en nivå som ni bedömer skulle bli vacker.

    Kommentar

    • joyride
      • June 2014
      • 110

      #3
      10 neontetror introducerade idag. Fantastiskt vad fina de var i affären med mörkt bottenmaterial och svart bakgrund! Mindre neon hemma i det ljusa karet. Tänker mig ett tiotal till om någon vecka.

      Kommentar

      • joyride
        • June 2014
        • 110

        #4
        Gjorde nyss ett vattenbyte och döm om min förvåning när jag hittade två små Black Molly-yngel simmandes i filterhörnet. Har tyckt att honan sett dräktig ut men inte tänkt så mycket på det, men nu vet jag. Kul, men jag börjar fundera på varför dom hamnat där. Har de sugits eller simmat in genom inflödena till filtret?

        Får se om de klarar sig nu.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Kul, då har du ju gjort något rätt.. Yngel hittar alltid in i filter, innerfilter, filterhörn, ytterfilter.. Jag hade ett gäng utan ögon som bildat koloni i mitt ytterfilter en gång..

          Du verkar ju allmänt skön så jag tänkte bara kika in och visa att folk läser även om det inte skrivs så mycket..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Hej,
            En annan som läser tråden.

            Lite oklart för mig vad du har för växter men jag skulle kanske satsa på lite högre växter bakåt och åt kanterna men överlag skulle jag satsa på fler växter. Höga cryptocoryne varianter brukar vara snyggt, tycker jag (kolla in växtbeskrivningarna). Växer långsamt men stabilt. Svärdsplantor också förstås, men jag fattar mig inte riktigt på dem, ibland växer och förökar de sig hutlöst och ibland tynar de helt enkelt bort.

            Angående antalet tetror så skulle jag lätt satsa på 20-30 stycken. De blir alltid mest effektfull så. Skalarer som håller koll på dem är trevligt. Själv gillar jag apistogrammor.

            Räkor är himla trevliga också - men skalarerna lär ju norpa dem. Många val man måste göra...Lycka till!

            Kommentar

            • joyride
              • June 2014
              • 110

              #7
              Tack för era kommentarer. Mer växter är på gång, fem Pansarmalar har också flyttat in. Sköna fiskar på något sätt, ena stunden ligger dom ihop på botten som ett gäng draghundar i vila, lite senare dampar dom runt i karet och stör det terapeutiska lugn som nyss rådde.

              Ynglandet kom högst olägligt då jag är iväg fyra dygn nu, utan fiskvakt. Lär väl inte klara sig antar jag. Om dom mot förmodan gör det, ska jag dalta med dem på något särskilt sätt? De var inte riktigt planerade ;-)

              Kommentar

              • Neontetra8
                • July 2014
                • 11

                #8
                Kul att du har skaffat akvarium

                Kommentar

                • Neontetra8
                  • July 2014
                  • 11

                  #9
                  Jag har själv skaffat ett akvarium på 54 liter. Har haft det i ca 2 veckor nu Jag har:10 neontetror, 5 guppy, 2 skalarer, 1 mal och 3 slöjstärtar

                  Kommentar

                  • Neontetra8
                    • July 2014
                    • 11

                    #10
                    Jag har bara en fråga. Hur gör man en ny tråd på zoopet.

                    Kommentar

                    • Helene&Andreas
                      • January 2009
                      • 1336

                      #11
                      Ursprungligen postat av Neontetra8
                      Jag har bara en fråga. Hur gör man en ny tråd på zoopet.
                      Gå in på lämplig avdelning och tryck på knappen "Posta nytt ämne"

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #12
                        En liten fråga, hur länge har karet varit igång? Anledningen över att jag frågar är eftersom du fyller på med fisk titt som tätt. Så du passar dig för nitrit etc.

                        Ta 10 pansarmalar på en gång, eller fyll upp till 10. Du kommer inte att ångra dig.

                        Och det finns en risk att scalarerna senare äter upp neonerna, när de blir vuxna. Vet ej vilken storlek du tänkt på scalarer. Små, medel eller vuxna på en gång. Kan vara bra att veta iaf.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • joyride
                          • June 2014
                          • 110

                          #13
                          Karet har varit igång en månad nu, jag följer upp nitrithalten varannan dag och än har det inte visat på något. Därför har jag fortsatt smyga på med lite fisk någon gång i veckan. Om nitrithalten inte ökar så bör väl karet klara belastningen tänker jag. Rätta mig gärna, och om jag har fel taktik hur länge ska jag vänta mellan varje introduktion?

                          scalarerna blir små, just för att hoppas att de ska lära sig låta tetrorna vara.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #14
                            Utvecklar mitt vattenliv

                            Alla sätt är bra utom de dåliga.... Du verkar ju ha rätt bra koll men jag skulle pausa ett tag nu. 2-4 veckor och låta karet mogna lite mer. När jag startar upp ett kar så kör jag ny fisk varannan vecka. Små mängder såklart. Sedan efter kanske 2 månader ökar jag på med större mängder.
                            En viktig faktor är ju att mata sparsamt första månaden och sen sakta öka mängden. Eftersom du inte haft nån nitrit så anar jag att du redan gör det.

                            Jag frångick mitt sätt när jag startade upp mitt senaste kar (av någon oförklarlig anledning) och nitriten kom som ett brev på posten. Jag matade mer än jag borde ha gjort... Så lite kan göra rätt mycket skillnad.

                            Jag måste säga att det är riktigt kul med nån som verkligen läser på! Go for it!

                            Angående din fråga nedan så hoppas jag att någon annan kan svara på det.
                            Ursprungligen postat av joyride
                            Om nitrithalten inte ökar så bör väl karet klara belastningen tänker jag. .
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • joyride
                              • June 2014
                              • 110

                              #15
                              Ursprungligen postat av Likan
                              Alla sätt är bra utom de dåliga.... Du verkar ju ha rätt bra koll men jag skulle pausa ett tag nu. 2-4 veckor och låta karet mogna lite mer. När jag startar upp ett kar så kör jag ny fisk varannan vecka. Små mängder såklart. Sedan efter kanske 2 månader ökar jag på med större mängder.
                              En viktig faktor är ju att mata sparsamt första månaden och sen sakta öka mängden. Eftersom du inte haft nån nitrit så anar jag att du redan gör det.
                              Tog över ett väl inkört kar som tömdes på vatten och fylldes igen efter fyra-fem timmar, bakterierna i skummaterialet kan ju ha torkat ut och dött men sanden hölls vattentäckt och bör ha klarat bakterierna. Vet ju inte säkert men det kan ha gett en gynnsam start. Jag har dessutom kört i bakteriekultur i omgångar de senaste veckorna. Men jag är lyhörd för tips och råd och ska ta det lite lugnt med introduktionen framöver!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...