540 Liters kar för nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumpfan
    • June 2014
    • 19

    540 Liters kar för nybörjare

    Hej!Jag tänkte starta en liten projekttråd mestadels för mig själv men roligt om fler läser också!

    Jag är ganska ny till hela akvarievärlden, startade med ett akvarium på 112 L som jag köpte av en bekant.När jag hämtade detta kar så hade han inte tagit ut gruset ur akvariet ( Alltså gruset som ligger på botten ) och när jag kom hem för att börja fylla upp det så märkte jag att hela bottenplattan hade spruckit så hela min 20 L hink hamnade på möbeln och golvet istället..
    Så då blev de till att läsa hur man ska försöka fixa detta och det slutade med att jag till en lokal glasmästare och köpte en ny bottenplatta och silikon, sen var de bara hem och plocka bort allt gammalt silikon och göra om. Blev väldigt nöjd med resultatet då de var första gången jag någonsin använde silikon och allting blev tät på första försöket!

    Efter detta akvarium så växte en begäran om att köpa ett större akvarium så hittade ett 250 L akvarium som jag åkte och köpte för en spottstyvel.
    Detta akvarium är just nu aktivt med lite 5st mari gold, 2st röda juvelciklider, 2st zebraciklider, 2st palettciklider och en Ancistrus på runt 6-7cm ( Lite svårt att få tag på fisk då närmaste zoo affär ligger 4.5 mil ifrån där jag bor ).

    En dag när jag och sambon åkte på en liten lokal loppis så hittade jag ett till akvarium, juwel akvarium med BTN Rocky bakgrund, det ligger på runt 240-250 L.
    Detta har jag som SA akvarium med Svärdbärare, Ancistrus, neontetror, glödbandstetror, slöstjärtar, endlers guppy, guldbarb och rödmunstetror.

    Med dessa 2 akvarium tänkte jag att ja måste skaffa yngelkar ifall jag skulle få yngel i något av dessa kar, så då åkte jag och köpte en gammal butiksställning med 3st 100 L kar som just nu inte är aktiva ännu.

    Jag har även ett till akvarium på 60 L som just nu inte är aktivt.

    Dessa 2 har jag nu haft igång i cirka 2 månader.
    Nu har vi även planerat att flytta och då sambon inte har samma brinnande intresse för akvaristiken som jag har fått, så tyckte om att de bara skulle passa med 1 akvarium inne och resten skulle jag få ha ute i ett värmeförråd. Dock tyckte jag att om jag bara ska ha 1 akvarium inne i lägenheten så ska det vara större än dom jag nu hade, vilket ledde till att jag igår var och hämtade ett 540 L (150*60*60 med aluminium ram) akvarium som jag nu ska försöka sätta igång och det ska endast vara Malawi i detta kar.

    Har läst en hel del om Malawi och om man ska likna deras biotop så ska man endast ha stenar med mycket gömställen och inga växter. Så ska försöka härma detta så gott jag kan, då jag inte kan lägga hur mkt tid som helst eftersom jag jobbar 6,5 mil från där jag bor så är borta ungefär 11 Timmar och dagen och har en son på 3,5 månad som jag vill spendera lite tid med.

    Eftersom jag är nybörjare på allting med detta och spenderar mycket tid vid datorn och zoopet så kommer jag att ställa en hel del frågor i denna tråd också.

    Första frågan är om man nu ska inreda likt malawis biotop, går det att ha juvelcikliderna, palettcikliderna och zebracikliderna i samma kar ändå, då jag kommer att flytta över fiskarna från mitt 250?

    Med det 540 Liters akvarium som jag köpte så fick jag endast med ett innerfilter, Fluval 4+. Men räcker de verkligen för att driva hela akvariet? Jag kommer att stänga ner mitt akvarium på 250 L och även där har jag ett Fluval 4+, man kanske ska köra med 2st av dessa isåfall? I framtiden kommer jag att skaffa ett ytterfilter, men ekonomin räcker inte till just nu.
    Senast redigerad av Pumpfan; 25 June 2014, 12:27.
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #2
    Hej!
    Jag har själv ett 540l (150x60x60) Tanganyika med Frontosor, Leleupi, A.Compressiceps m.m till det har jag också bara ett Fluval 4+ och det verkar fungera bra trots alla som säger att det är för litet. Jag gör bara rent det lite oftare .

    Jag tror att det går bra med ett fluval 4+ men i och med att du kommer köra Malawi så blir det nog kanske mer belastning på filtret (tänker på att man ska ha så många av dom) så kör på två stycken på halvfart? för farten på filtret räcker till och blir över, iallafall i mitt kar

    Kommentar

    • Pumpfan
      • June 2014
      • 19

      #3
      Ursprungligen postat av man nam1
      Hej!
      Jag har själv ett 540l (150x60x60) Tanganyika med Frontosor, Leleupi, A.Compressiceps m.m till det har jag också bara ett Fluval 4+ och det verkar fungera bra trots alla som säger att det är för litet. Jag gör bara rent det lite oftare .

      Jag tror att det går bra med ett fluval 4+ men i och med att du kommer köra Malawi så blir det nog kanske mer belastning på filtret (tänker på att man ska ha så många av dom) så kör på två stycken på halvfart? för farten på filtret räcker till och blir över, iallafall i mitt kar

      Nice! Jaa jag kör ju fullfart med det filtret just nu i mitt 250! Men ska pröva köra dubbla på halvfart till att börja med och se så det fungerar! Tack för tipset

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Vilka mått var det på 250:t?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Första frågan är om man nu ska inreda likt malawis biotop, går det att ha juvelcikliderna, palettcikliderna och zebracikliderna i samma kar ändå, då jag kommer att flytta över fiskarna från mitt 250?
          Det är ju en lite udda kombination men visst kan det funka eftersom alla är rätt tåliga. Tuffast kan juwelcikliderna bli men då oftast bara när de leker.

          Med det 540 Liters akvarium som jag köpte så fick jag endast med ett innerfilter, Fluval 4+. Men räcker de verkligen för att driva hela akvariet? Jag kommer att stänga ner mitt akvarium på 250 L och även där har jag ett Fluval 4+, man kanske ska köra med 2st av dessa isåfall? I framtiden kommer jag att skaffa ett ytterfilter, men ekonomin räcker inte till just nu
          Visst är det bättre med ett större filter för att du skall få ut maximalt ur ett 540 men det är ju inte sämre att flytta fiskarna till ett akvarium med större vattenvolym även om det ungefär är samma pumpkapacitet än att ha fiskarna kvar i det mindre. Det är cokså bra att köra med 2 pumpar

          Lycka till med projektet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Pumpfan
            • June 2014
            • 19

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det är ju en lite udda kombination men visst kan det funka eftersom alla är rätt tåliga. Tuffast kan juwelcikliderna bli men då oftast bara när de leker.


            Visst är det bättre med ett större filter för att du skall få ut maximalt ur ett 540 men det är ju inte sämre att flytta fiskarna till ett akvarium med större vattenvolym även om det ungefär är samma pumpkapacitet än att ha fiskarna kvar i det mindre. Det är cokså bra att köra med 2 pumpar

            Lycka till med projektet

            Okej! Jaa de är lite udda, hehe..

            Jaa jag får köra dubbla tills jag får råd med ett riktigt ytterfilter

            Kommentar

            • Pumpfan
              • June 2014
              • 19

              #7
              Ursprungligen postat av man nam1
              Vilka mått var det på 250:t?
              Har inte måtten just nu, kan kolla upp det när jag kommer hem

              Kommentar

              • Pumpfan
                • June 2014
                • 19

                #8
                Jag tänkte även skaffa en svart bakgrund till detta 540L kar, men finns de nå bra sätt att fixa detta förutom att måla ?

                Kommentar

                • man nam1
                  • July 2011
                  • 441

                  #9
                  solfilm?

                  Eller så gör du ett eget filter, wet/dry eller droppfilter.

                  Kommentar

                  • Pumpfan
                    • June 2014
                    • 19

                    #10
                    Ursprungligen postat av man nam1
                    solfilm?

                    Eller så gör du ett eget filter, wet/dry eller droppfilter.
                    Risken finns ju att jag kommer se igenom solfilmen, då blir de inte snyggt :P
                    Okej, eftersom jag är nybörjare nu så förstår ja inte vilken typ av filter du menar

                    Kommentar

                    • Pumpfan
                      • June 2014
                      • 19

                      #11
                      Lyfte akvariet på plats igår och började fylla upp akvariet och så! Har dock bara en bild från när jag precis burit det på plats

                      Kommentar

                      • Pumpfan
                        • June 2014
                        • 19

                        #12
                        Liten update igen efter ett långt uppehåll..
                        Akvariet har stått ganska stilla p.g.a att jag har flyttat och hållt på, men nu så har jag kommit igång med det igen och det har kommit på plats i nya lägenheten.

                        Jag pratade med en lokal färgbutik för att måla bakgrunden svart och fick rådet att köpa vanlig utomshusfärg för att måla hela bakgrunden svart, vilket jag gjorde och det funkade riktigt bra, blev sjukt nöjd med resultatet!

                        Angående filtreringen så köpte jag mig ett SunSun HW-304B 2000l/h ytterfilter med 9W UVC lampa, samt ett pumphuvud på 1500l/h för att få lite cirkulation i karet. Funkar väldigt bra än sålänge, dock funderar jag på att skaffa ett nytt innerfilter också för att få lite mer cirkulation och även lite mer filtrering.

                        Jag har även köpt lite mer fisk, var iväg till Ludvika zoo ( Kan starkt rekommendera dom, då de är väldigt professionell och trevliga! ) där jag köpte 1+3 Auratus och 1+3 Hongi. Nu har dom gått i karet i cirka 2 veckor och redan nu tuggar alla 3 auratusarna. Väldigt roligt!

                        Här kommer lite fler bilder också på hur karet ser ut just nu.







                        Jag har beställt en äggtumlare som bör komma på Tisdag till äggen, då jag inte har plats för så många kar så jag kan ha ett eget spottkar.
                        Bättre på filtreringen lite mer.
                        Sätta ett skynke(?) runt karet så man inte ser dom fula lecablocken.

                        Liten update iaf efter lång tids tystnad!

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          Du verkar ju vara en händig fan med ett grymt användarnamn.. Tror det blir kanon oavsett det här..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Pumpfan
                            • June 2014
                            • 19

                            #14
                            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                            Du verkar ju vara en händig fan med ett grymt användarnamn.. Tror det blir kanon oavsett det här..
                            Tack, jag försöker så Gott jag kan men är ju ganska ny med allt så lär mig eftersom
                            Haha roligt att du tyckte om namnet!


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk

                            Kommentar

                            • Pumpfan
                              • June 2014
                              • 19

                              #15
                              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                              Du verkar ju vara en händig fan med ett grymt användarnamn.. Tror det blir kanon oavsett det här..
                              Jag har ju läst igenom hela din projekttråd nu, och de är då fan e mig du som är händig här iaf! Helt sjukt snyggt kar!





                              Jag lessnade också totalt på allt en sväng, så jag sålde iväg all fisk och har nu börjat med rovfisk istället. Lite roligare iallafall!
                              Kör just nu med 1 Leopard Pleco, 1 Gibbi, 3st påfågelciklider och 1 arowana ( Köpte arownan från arken zoo i Gävle, då jag sett den där i flera månader och har alltid tyckt synd om den då den simmar runt i ett 150L kar, så köpte den och den är just nu runt 35cm, och när den blir allt för stor får ja sälja den eller köpa större kar, eftersom mitt 540kar är för litet egentligen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...