glas tjocklek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blazez
    • May 2014
    • 8

    glas tjocklek

    hur stort är det största akvariumet jag kan bygga med 15mm i botten och 12mm runt om med sarg i toppen och botten och många tvärstag höjden ska vara 60/65 och max längden är 365 .
    tacksam för snabba svar
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Ska botten vara avlastad eller frihängande?
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Blazez
      • May 2014
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av flygrc
      Ska botten vara avlastad eller frihängande?
      ??

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Ursprungligen postat av Blazez
        ??
        Jo ska botten stå mot en skiva med frigolit mellan eller ska den sitta i en ram?
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Blazez
          • May 2014
          • 8

          #5
          frigolit imellan

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Ja då begränsas du inte av bottenytan, längden och höjden är du redan klar med så det är bara att gör så brett du vill.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Blazez
              • May 2014
              • 8

              #7
              ka jag göra det 350,150,65??

              Kommentar

              • Blazez
                • May 2014
                • 8

                #8
                eller 305,210,65

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Vilket som, tvärstag och ram tar krafterna i ovankant, om det är en långsida som är 3 m eller en kortsida vet inte glaset.
                  Eftersom hela botten har stöd finns det inga begränsningar för botten som annars blir styrande på akvariets format.
                  Höjden är alltid styrande men 65cm högt på 12 mm glas är ok.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    #10
                    Kan detta vara till hjälp http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium
                    Säkerhetsfaktor: 2,8 för kar utan värdefullt innehåll i lokal med golvavlopp.
                    4,0 för kar i hem.
                    6,7 offentlig visning som t.ex uthyrningsakvarier.

                    Jag tror att 12 mm är alldeles för tunt glas om du ska ha ett akvarium som är upp mot 3 m långt (har 10 mm i min kub som är "rimeless" och 60 x 60 x 55 cm där sista är höjden och det kanske är lite "overkill", men 8 mm var minimum). Enligt kalkylatorn bör du ha 15 mm om jag läser rätt.
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Som flygrc skriver så kan man ha hur stor bottenyta (det är höjden som avgör hur thockt glaset skall vara) som helst förutsatt att man har ram och tvärstag.
                      Det man bör tänka på om man har en väldigt stor bottenyta är att bottenglaset skall vara delad (mitt stora akvarium där bottenytan är ca. 300x130 cm är delad i 4 delar) samt att sidorutorna inte skall stå på bottenglaset
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Blazez
                        • May 2014
                        • 8

                        #12
                        hur tjokt glas har du kjell? kommer inte ha ram kommer ha sarg inuti i akvariumet och några tvärstag men vilka mått hade jag kunnat ha med 15mm i botten och 12mm runtom och sarg i toppen och botten och många tvärstag och max längden är 350 .
                        tacksam för snabba sva

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          Men helt ärligt, vad är det du inte fattar? höjden styr tjockleken, resten kan du styra med tvärstag/sarg i botten! Jag erbjöd dig att ringa upp för att jag inte pallade gå igenom det i text men det hänger fortfarande på ditt golv/bänk!!! Du kan ha 200x200meter i bottenyta i 12mm glas om du kan garantera att varken ditt golv eller din bänk ger sig, måttet mellan höger bakhörn och vänster framhörn blir för långt för en skiva (upp mot 5m om du ska ha 300x150) och på den sträckan måste allt stå jävligt still om du inte ska dela botten! Jag gav dig ett svar på vad jag tror är möjligtoch flera andra har också gett dig svar..

                          Det du vill höra är att det går att bygga 350x200x80 i 12mm och det är fullt möjligt men ingen jävel på ett forum kan säga hur om inte samma person får undersöka ytan där det ska stå och därefter designa en konstruktion som är anpassad efter dina individuella omständigheter, den personen ska dessutom vara en skicklig både hantverkare och limmare..

                          Låt han som ska limma det bestämma vad han är trygg med att limma annars kommerndet förr eller senare att hamna vatten på dina föräldrars golv och då kommer inte hobbyn vara rolig längre.. eller läs in dig (och björn) på delad botten för att motverka sättningar!
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            Och jag är inte så otrevlig som jag låter, jag orkar bara inte överanvända smileys idag.. jag önskar att ditt drömkar bara magiskt dyker upp och håller men det är inte riktigt så enkelt
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Helene&Andreas
                              • January 2009
                              • 1336

                              #15
                              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                              Och jag är inte så otrevlig som jag låter, jag orkar bara inte överanvända smileys idag.. jag önskar att ditt drömkar bara magiskt dyker upp och håller men det är inte riktigt så enkelt
                              Absolut inte! Du är ju en väldigt trevlig man!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...