Mitt första 720...och egen "BTN" bakgrund av frigolit.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moomin
    • April 2014
    • 15

    Mitt första 720...och egen "BTN" bakgrund av frigolit.

    Jaha, jag får väl oxå starta en liten projekt tråd, efter att ha blivit inspirerad av en tidigare tråd om hur man gör en egen BTN. (Tack "hannesc" och din tråd "Bygg din egen bakgrund *GUIDE*")
    Tanken var att göra det i mitt gamla 530, men kom på att det måste ju stå tomt ett tag så jag kan göra bakgrunden och passa in den, varpå jag behövde en "tillfällig bostad" åt mina fiskar.
    Det slutade med att jag fick tag i ett 720 för en billig peng, så nu blev det så att mina fiskar får flytta in det stora akvariet när det är klart.
    Därav då denna projekttråd. Aldrig gjort det förut, men ngn måste ju bli den första.

    Bilder kommer, när jag kommit på hur jag lägger upp dem...

    Mina förutsättningar:
    Tomt 720 Akvastabil, väl använt men i helt ok skick. Inga större skavanker på det.
    Inga pumpar eller filter kom med, bara karet.... jag har alltså en tom "canvas" att skapa.

    Status just nu är att karet är provfyllt, och tömt, allt helt i sin ordning.
    Bakgrunderna har tagit form, men inte mer än så.

    Min plan:
    *Egenhändigt skapad "BTN" bakgrund eller ngt som ska likna vid en BTN, utskuren och karvad ur vanlig hederlig frigolit.
    * Ett ytterfilter (Fluval FX6)...
    * En cirkulationspump, Eheim Compact 2000...
    * Ytterligare en pump, modell mindre för lite coola effekter med vatten. (min plan, ingen aning om hur det blir eller om det blir...)
    * Belysning i form av armaturer som hänger från taket, likt de som finns i "GUIDEN".

    Så från och med nu så får jag ta och dagboka mina framsteg och dela med mig av mina erfarenheter till Er....och mina misstag...
    Man måste våga göra nya saker.... det värsta som kan ske är att det blir fel....

    Mot nya mål....
    * 530 burk med "fisksoppa" (Segelfensplecko, Praktbotior, Black Ghost och Silverhaj och 3 st neontetror)
    * 720 burk där inredning pågår.... återstår att se vad det blir...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Lycka till med projektet - skall bli kul att följa.
    Själv har jag helt gett upp försöken att själv åstadkomma en snygg bakgrund - det är väl helt enkelt som så att jag inte är tillräckligt konstnärlig för att klara av det på ett snyggt sätt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Så kul med en ny projekttråd, lycka till

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Moomin
        • April 2014
        • 15

        #4
        Jo, får se när den konstnärliga biten kommer fram. Får nog se det som att det blir bra oavsett, för hur man än vänder och vrider på det så blir bakgrunden unik...
        * 530 burk med "fisksoppa" (Segelfensplecko, Praktbotior, Black Ghost och Silverhaj och 3 st neontetror)
        * 720 burk där inredning pågår.... återstår att se vad det blir...

        Kommentar

        • Moomin
          • April 2014
          • 15

          #5
          Jaha, nu har det gått ett tag, har fotat bilder medans jag jobbat med karet, och bakgrunden.. men då jag ej (ännu...) är Gold, så kan jag inte lägga upp bilder.
          Med karet fick jag juh med en aluställning, men den flyger snart ut, och istället kommer dit ett nyfunnet "skrivbord" i gedigen furu, med måtten 200x60x70, som efter lite design har fått ny färg, och viss förstärkning i form av bottenplatta, och en "rygg". Lite jobb återstår...snart klart...

          Bakgrunden är formad och "spacklad/färgad", samt lackad... och ligger på tork..
          Det var ju inte så "bara" att göra den... men fan så kul...

          Så nu börjar det ta sig... och som sagt, ska bara "Golda mig" sen kommer bilder upp...

          Fisk?? INgen aning ännu...men tanken är att de ska gå ihop med mina segelfensplecon och min black gost.. så dem får styra lite.
          Ngr tips från ER??
          * 530 burk med "fisksoppa" (Segelfensplecko, Praktbotior, Black Ghost och Silverhaj och 3 st neontetror)
          * 720 burk där inredning pågår.... återstår att se vad det blir...

          Kommentar

          Arbetssätt...