Ommöblering från 1100 liter till 292 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Ommöblering från 1100 liter till 292 liter

    Long time no write Vilket i princip betyder att karen har fungerat utan problem i flera år nu.

    Men nu har jag problem och hoppas att ni på detta eminenta forum kan ge lite tips till mig.

    Jag har i dagsläget 5 kar av vilka jag har köpare till 3 så jag kommer bara att ha kvar ett 180 liters och ett 112 liters. Detta beslut pga av renovering av lägenheten.

    Köparen tar allt utom sanden och djuren i karen. De kar som ska bort är en på 720, en på 54 och en på 32. De två minsta innehåller mest körsbärsräkor så de är ingen issue.

    Men nu måste jag härbärgera innevånarna i 720 liters i de kar jag ska behålla och samtidigt ta lite hänsyn till främst de microfirrar som finns i 112.

    Lokala akvarieaffären har lovat att ta hand om alla ancistrusar jag har. Vill någon här ha dem så kom och hämta i helgen.

    Både 180 och 112 har fin sand.

    De som ska flytta från 720 är ca 30 st rödmunstetror, 4 corydoras, 2 små scalarer, några vuxna endlers + yngel, en otocinclus, massa körsbärsräkor (kom och hämta dessa!) , några amanoräkor ca 5 cm stora.

    Hur ordnar jag det bäst för firrarna? De äldsta av mina tetror är 6 år gamla och har varit med hela vägen i mitt akvarieinnehav och corysarna är kläckta här. De är mig väldigt kära.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    #2
    Nu har den lokala akvarieaffären lovat ta emot alla ancistrusar, vilket underlättar.

    Har möblerat om 112 och 180 så det finns lite större ytor. 2 små scalarer fick flytta in i 112 där jag har microfiskar och körsbärsräkor. Räknar med att scalarerna kommer att käka upp dem så småningom.

    Rödmunnarna och corydoras får flytta in i 180 (flyttat redan ett 10-tal). Problemet är att där finns en prickig ciklidunge som stressar både mig och rödisarna. Får försöka fånga den prickiga i morgon men den är smart och svårfångad.

    Amanoräkorna får flytta till 180 de också.

    720 är tömd till hälften, allt filtermaterial bakom BTN bakgrunden bortplockad och till min förvåning så verkar det finnas ett eget ekosystem där bakom med både ancistrusar, endlers, räkor och jag vet inte vad. De måste ha tagit sig igenom en raster som yngel och sedan vuxit till sig där bakom.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Tycker det låter som att det löser sig så bra det kan gå för dig. Har läst dina frågor några gånger men känner ändå att det är omöjligt att svara som utomstående i detta. Spännande att höra vad som händer i små slutna system. Har själv hittat mycket räkor i allehanda filter.
      Nu verkar du ju kunna lösa det hyggligt med en kombo av att lyssna på huvudet ibland och hjärtat ibland. Tror det är klokast så. Lycka till med allt pyssel i samband med renoveringen.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Kvarnvik
        • February 2014
        • 113

        #4
        Varför sätter du inte scalarerna i 180 och några av de mindre fiskarna ihop med småfirrar och räkor i 112? Större chans att de överlever då?

        Kommentar

        Arbetssätt...