Akvariehuset på 112L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killis75
    • September 2013
    • 118

    #46
    Testade fota med en "riktig" kamera idag med väldigt blandade resultat. Ser nu hur svårt det är att få till ett bra foto, om bara fiskj.vlarna varit lite still!

    Fick tyvärr ingen bra alls på min borellii hona, hon ville tydligen inte alls vara i bild.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Ap.Borellii hane.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,8 KB
ID: 2164195Klicka på bilden för större version

Namn: Ap.borellii hane (2).jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,6 KB
ID: 2164196Klicka på bilden för större version

Namn: Kolglöd.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,8 KB
ID: 2164197Klicka på bilden för större version

Namn: Kolglöd (2).jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,2 KB
ID: 2164198Klicka på bilden för större version

Namn: Guppy.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,9 KB
ID: 2164199
    Akvariehuset på 112L

    Kommentar

    • Killis75
      • September 2013
      • 118

      #47
      Kan det vara så att honan tycker att hanen inkräktar på hennes territorium eller är det lite "dans" på G
      Akvariehuset på 112L

      Kommentar

      • Killis75
        • September 2013
        • 118

        #48
        Jag börjar bli lite rädd för att jag gjorde ett misstag med att bara stoppa i Borellii hanen sådär. Kanske skulle jag möblerat om lite innan, för att det verkar som att honan tagit hela karet i sitt revir. Istället för "dans" som jag trodde är det mest jagende av den stackars flyende hanen! Tänker dock ha lite is i magen och vänta ngn vecka till för att se om dom reder ut det,
        om ingen fisk far illa förstås.
        Akvariehuset på 112L

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #49
          Ursprungligen postat av Killis75
          Jag börjar bli lite rädd för att jag gjorde ett misstag med att bara stoppa i Borellii hanen sådär. Kanske skulle jag möblerat om lite innan, för att det verkar som att honan tagit hela karet i sitt revir. Istället för "dans" som jag trodde är det mest jagende av den stackars flyende hanen! Tänker dock ha lite is i magen och vänta ngn vecka till för att se om dom reder ut det,
          om ingen fisk far illa förstås.
          Vilken fin Borelliihane (min favorit) du har hittat. Jag tror att det löser sig bara dom lär känna varandra ordentligt, honan är förmodligen inte på lekhumör just nu
          För att få till en kanske lite naturlig miljö, så kan du addera lite eklöv och mindre kvistar/rötter lite huller om buller på sanden.
          Apisarna gillar att smyga runt och böka bland blad och kvistar, bara ett tips

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Killis75
            • September 2013
            • 118

            #50
            Tack Inger! Ja jag håller tummarna på att det löser sig så småningom!
            Jag har faktiskt köpt catappa och guava löv som ska i karet! Och tänkte även hitta lite pinnar och sätta i, såg ju hur mkt det gjorde i ditt kar!
            Akvariehuset på 112L

            Kommentar

            • Killis75
              • September 2013
              • 118

              #51
              Det svänger snabbt i karet:-) idag är där ingen som helst tillstymmelse av jakt utan bara dans! I think love is in the air! (Därav musikvalet:-)
              Akvariehuset på 112L

              Kommentar

              • Killis75
                • September 2013
                • 118

                #52
                Och på tal om det... Imorgon är det dax för ett VB, får se om det triggar igång lite. Eller är det ngt som kan störa?
                Akvariehuset på 112L

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  #53
                  Ett vattenbyte, med kanske en grad lägre temperatur kan simulera ett skyfall i naturen som syresätter vattnet vilket i sin tur kan trigga igång lek. Har även läst att det med fördel görs på kvällen. De gånger mina diskusar lekt så har det altid varit i samband med just ett vattenbyte.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #54
                    Ursprungligen postat av Killis75
                    Och på tal om det... Imorgon är det dax för ett VB, får se om det triggar igång lite. Eller är det ngt som kan störa?
                    Testat att mata med svarta mygglarver (frysfoder)?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #55
                      Glömde en sak, jag menar inte att du ska "sätta" Pinnar i karet, lägg dom ungefär som jag har gjort på bilden
                      Bifogade filer
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Killis75
                        • September 2013
                        • 118

                        #56
                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Ett vattenbyte, med kanske en grad lägre temperatur kan simulera ett skyfall i naturen som syresätter vattnet vilket i sin tur kan trigga igång lek. Har även läst att det med fördel görs på kvällen. De gånger mina diskusar lekt så har det altid varit i samband med just ett vattenbyte.
                        Ska göra precis så, dock blir VB på eftermiddagen då kvällen är bokad!
                        Akvariehuset på 112L

                        Kommentar

                        • Killis75
                          • September 2013
                          • 118

                          #57
                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Testat att mata med svarta mygglarver (frysfoder)?

                          //Inger
                          Matar på med både svarta och vita:-)!
                          Försökte hitta levande men inga butiker i närheten hade hemma!

                          Helt klart ska här letas pinnar! Löven åker i imorgon efter VB!
                          Akvariehuset på 112L

                          Kommentar

                          • Killis75
                            • September 2013
                            • 118

                            #58
                            Efter dagens vattenbyte hände en rolig/konstig sak. Efter ett tags letand kunde jag inte hitta honan eller hanen någonstans , men när jag äntligen hittade honan var hon vid öppningen på en min kokonötsgrotta tänkte jag äntligen dax för lite lek:-) . Men hon simmade ut därifrån och strax efter henne simmade hanen ut ! Inget mer hände och det verkade som om de bara checkat in platsen och inte gillat den . Kan det vara så , eller finns det någon annan förklaring varför dom avbröt??
                            Akvariehuset på 112L

                            Kommentar

                            • Killis75
                              • September 2013
                              • 118

                              #59
                              Det ska bli spännande att göra denna veckas vattenbyte, då förra nästintill resulterade i lek!
                              Hittade desutom en liten sten som har ett litet hål i sig som bildar en liten grotta!
                              Kanske tycker dom cocosnötterna är lite stora, vad vet jag
                              Dessutom har jag fått tag i lite levande foder så dom matas för fullt med det!

                              Hanen blir bara snyggare och snyggare och jag blir mer och mer sugen på fler kar med apistos!
                              Klicka på bilden för större version

Namn: Sten.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,4 KB
ID: 2164509
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 072.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,3 KB
ID: 2164510
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 073.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,4 KB
ID: 2164511
                              Akvariehuset på 112L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...