Akvariehuset på 112L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #31
    Jag började med julas sand, väldigt ljus och fin. Men jag tyckte att den var för finkornig så bytte till råda i en snäppet större mm-storlek. Rådan är lite rödaktigare i mitt tycke. Jag blandade båda i ett kar och det var snyggt. ska se om jag hittar nån bild på de båda.

    Vet inte vilken som är mest ljus av biltema och Jula.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #32
      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1398233003.681071.jpg
Visningar: 1
Storlek: 249,4 KB
ID: 2157403

      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1398233047.900741.jpg
Visningar: 1
Storlek: 286,3 KB
ID: 2157404

      De två över är julas.
      De två under är råda sand.

      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1398233135.480213.jpg
Visningar: 1
Storlek: 324,8 KB
ID: 2157405

      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1398233172.357786.jpg
Visningar: 1
Storlek: 282,1 KB
ID: 2157406

      Om det var till någon hjälp. nu valde jag bilder nära sanden så du ser skillnad på dem. En bit ifrån gör ljus, skuggor etc så mycket.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Killis75
        • September 2013
        • 118

        #33
        Ursprungligen postat av Likan
        [ATTACH]68610[/ATTACH]

        [ATTACH]68612[/ATTACH]

        De två över är julas.
        De två under är råda sand.

        [ATTACH]68613[/ATTACH]

        [ATTACH]68614[/ATTACH]

        Om det var till någon hjälp. nu valde jag bilder nära sanden så du ser skillnad på dem. En bit ifrån gör ljus, skuggor etc så mycket.
        Tack, perfekta bilder! Just lutar det åt rådasanden. Men det är minst 2v till innan vatten ska i så jag hinner säkert ändra mig ett par gånger:-/
        Akvariehuset på 112L

        Kommentar

        • Killis75
          • September 2013
          • 118

          #34
          Inget speciell har hänt här förutom att jag nu bytt till Julas blästersand och kommit underfull med att jag gillar nog råda sanden lite bättre (kanske)!

          Det börjar iallafall kännas som att det är dax att starta upp det till helgen eller nästa då både fronten på resor och jobb är lite lugnare nu!!!
          Akvariehuset på 112L

          Kommentar

          • Killis75
            • September 2013
            • 118

            #35
            Jepp, då var väl sommaren slut och man kan få tid till Akvariet igen!!!!
            Jag har slagit till med en BTN slimline och ska nu göra ett filterhörn med den.
            Det ser ju så mkt bättre ut än en svart platt film på baksidan.
            Så just nu läser jag flitigt på om allt jag kan hitta med/om filterhörn, raster osv.
            Har iallafall beslutat mig för att jag ska snedställa slimlinen på kortsidan så att filtret och pumphuvud för plats där.
            Hur exakt jag ska göra är jag dock lite mer osäker på, så om det finns ngn som skulle vilja bistå med info är det VARMT välkommet!
            Jag har ett Aquael Turbofilter 500 som jag har tänkt att demontera och använda som cirk.pump, har även 2st raster
            som är 4cm (osäker om dom släpper igenom tillräckligt mkt?) Filtermatta PPI10 som kanske blir en massa kuber!
            Min första tanke var att göra på det krångligaste sättet (bild), men jag kanske tar en hel bit istället som snedställs!Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-09-08 22-37-41.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,1 KB
ID: 2163369 Måtten på filterhörnan är inte exakta utan kommer nog att bli lite bredare.
            Förutom detta har jag även hittad en fisk jag vill ha i karet, som dessutom är beställd och jag har därför lite brått med att färdigställa akvariet ASAP! Dock gör jag ju inget förhastat eftersom jag tänkt på hur jag vill ha akvariet ett par månader nu

            På ngt sätt är det ju "skönt" med en blåslampa i baken så man kommer igång ordentligt igen

            Som sagt har Ni några förslag på förbättring, maximering och opitmering hojta gärna till!
            Akvariehuset på 112L

            Kommentar

            • Killis75
              • September 2013
              • 118

              #36
              Då har det hänt lite saker[emoji2]! Bakgrunden är på plats och filterhörnan är fixad. Där är numera mkt filtermatrial och jag hoppas att den ska funka galant!
              Jag har börjat på inredningsdetaljerna och jag tror jag är nöjd[emoji28]! Eftersom att jag kommer tömma ett gammalt kar och flytta över vatten och filtergojs hoppas jag att karet kommer att vara i hyvsad balans i början, men kommer ändå att köra igång det relativt lugnt! Sanden kom att tillslut heta råda då jag tycker den passar bra till bakgrunden. Det är den första jag satt/gjort så där är säker mkt att önska, men jag är ändå hyfsat nöjd. Det var trots allt inte lätt att få till skarvarna på det snedställda partiet!Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1410881578.804198.jpg
Visningar: 1
Storlek: 317,7 KB
ID: 2163513
              Kom gärna med feedback på inredningen, tack! Jag vet ju att det finns många duktiga inredare här på Zoopet:-)!
              Akvariehuset på 112L

              Kommentar

              • Killis75
                • September 2013
                • 118

                #37
                Då var karet fyllt och igång. Jag hade tänkt att sätta in två st guppys men eftersom jag fyllt på med filtergojs och jag hade pumpen på fullt drag för att få så klart vatten så fort som möjligt. Dom stackarna flög ju bara omkring som löv så dom fick åka tillbaka i det gamla i väntan på klarare vatten.
                Jag har ju satt in en Aquael cirkulator 500 och jisses vilket drag där var i den, det är nästan så jag undrar om den inte blev för bra krut i den , får testa imorgon att sänka flödet.
                Lite bilder på det(även om dom är kassa och man knappt ser ngt)Klicka på bilden för större version

Namn: 030.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,9 KB
ID: 2163527Klicka på bilden för större version

Namn: 031.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,7 KB
ID: 2163528
                Funderar lite på om man ska börja med en dos pmdd nu på direkten eller vänta!
                Ska även sätta ner några snabbväxande växter (Ceratopteris cornuta) för att försöka minimera algtillväxten.
                Akvariehuset på 112L

                Kommentar

                • Killis75
                  • September 2013
                  • 118

                  #38
                  Då har två st guppys gott i karet ett par dagar och redan första dagen upptäckte jag mitt första misstag!
                  Misstaget var att jag gjort filterhörna lite för låg och eller fyllt på lite för mkt vatten så den ena hade simmat över och hamnade i lådan! Det gick dock snabbt att få ut han igen genom att ta bort rasten! Tror jag kan lösa detta genom att bla skära ut en bit filtermatta som kläms mellan täckglaset och filterhörnan. Troligtvis inte den snyggaste lösningen men men....Jag har nu kört utan täckglas och måste säga att det är riktigt snyggt och bekvämt, framför allt nu när man pillar en del i karet. Men det måste då på jag tänkt att ett ex antal amono räkor ska ta hand om städningen, hört att dessa gärna vill ta sig en sväng utanför karet!
                  Jag har dessutom skaffat solfilm som ska täcka ett par cm vid karets överkant, tror det kommer bli snyggast att inte behöva se vattenlinjen!
                  Akvariehuset på 112L

                  Kommentar

                  • Killis75
                    • September 2013
                    • 118

                    #39
                    Karet har nu tuffat på i en vecka och jag tänkte byta lite vatten i det. För att inte störa för mkt tänkte jag att av det vattnet som bytas blir 50% nytt vatten och 50% av vattnet blir från det andra akvariet!
                    Jag hoppas att denna metod inte ska störa bakteriefloran. Tänkte även testa vattnet lite och se om nitrit existerar överhuvudtaget vilket jag inte tror då jag matat väldigt sparsamt och att fiskarnas och räkornas beteende inte visar några symtom alls!

                    En av anledningarna till att jag vill byta vatten är att dom vallisneria jag köpte inte såg så 100%ut och vill därför slänga i lite pmdd, rätt eller fel?

                    En liten film på karet
                    Akvariehuset på 112L

                    Kommentar

                    • Killis75
                      • September 2013
                      • 118

                      #40
                      Eftersom jag tänkt ha 1+2 borelliisar i karet funderar jag på vilken "stimfisk" som ska vara i! Kolglödstetran har jag haft som nr 1 länge men börjar fundera på om dom kanske skulle äta upp ev. yngel! Finns det ngn annan fisk man skulle kunna ha 15-20st av som inte äter rom eller yngel?
                      Akvariehuset på 112L

                      Kommentar

                      • Killis75
                        • September 2013
                        • 118

                        #41
                        Då har karet puffat på i snart en månad och allt verkar flyta på. Måste säga att jag är super nöjd med min filterhörna då jag har riktigt klart och fint vatten (iallafal om man jämför det med gamla karet).

                        Köpte ett par av borellii opal, tyvärr hade jag sjukt brått när jag svängde inom djuraffären och hann inte studa fisken som jag borde ha gjort. Hanen var väldigt tunn och fast jag fick han till att äta var han nog försvag och vandrade tyvärr vidare i livet!
                        Så just nu simmar honan själv utan en partner medans husse letar ny kavaljer!

                        Har även köpt en "stim" fisk som inte stimmar. Men det är klart dom har ju inte direkt ngt hot i karet!

                        Slänger upp lite dåliga bilder och en riktigt dålig film, med det sagt....
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,9 KB
ID: 2164109Klicka på bilden för större version

Namn: 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,6 KB
ID: 2164110Klicka på bilden för större version

Namn: 010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,0 KB
ID: 2164111
                        Akvariehuset på 112L

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          #42
                          Ser superfint ut.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Killis75
                            • September 2013
                            • 118

                            #43
                            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                            Ser superfint ut.
                            Tack:-)! Är himla nöjd med karet, vilket gör att man suktar efter fredagens titt på karet med en kall go.....valfri dryck;-)!
                            Akvariehuset på 112L

                            Kommentar

                            • Killis75
                              • September 2013
                              • 118

                              #44
                              Gjorde ett pH test och blev lite överraskad att det låg mellan 6,5-7, vill minnas att i förra karet låg mer åt 7,5. Känns ju helt klart bättre nu!
                              Men jag kan inte riktigt begripa hur det blivit så, har inte mer rötter men dock större bitar än i förra.

                              Idag fick jag hem catappa löv och guava löv, eftersom att jag hört mkt gott om catappa löven och dess effekt på fiskar och vatten är jag sugen på att slänga i dom. Men tror nog jag väntar tills jag hittat en borellii hane.
                              Akvariehuset på 112L

                              Kommentar

                              • Killis75
                                • September 2013
                                • 118

                                #45
                                Då har fru borellii fått en ny karl att sukta efter! Såg direkt skillnad på denna herre än vad jag såg på den första. Helt klart inte så smal i formen och bättre färger redan:-)! Tog en bild där man knappt skymtar han men ville inte störa för mkt.Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1413656977.127702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 362,9 KB
ID: 2164165

                                Var dock tvungen att filma när jag såg att dom hittat varandra, är inte så säker på att dom "funnit" varandra än men det kommer väl.http://youtu.be/0wzoMN1gv-s

                                Har helt klart hittat en art. jag fastnat för, skulle gärna vilja inreda ett kar till med en miljö som kanske liknar med en apistos lite mer.
                                Och på tal om det så har jag ju ett 54l och ett 102l varav de senare har lite mindre höjd och mer djup än dom karen jag ser i zoobutikerna nuförtiden. Det ända negativa är att det har en spricka i botten:-(.
                                Akvariehuset på 112L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...