Nanokar (på riktigt och nyss)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    Nanokar (på riktigt och nyss)

    På mässan i malmö vann min gode vän ett nanokar (dennerle 20l) som han som tack för mycket hjälp genast bestämde sig för att skänka till min lilla mamma.. nu har jag på lördag lovat bort mig för att hjälpa henne att sätta upp det.. belysning är en 11w dennerle skrivbordslampa (?) Som jag köpte av en osedvanligt vänlig själ på mässan (tack för bokningen om du läser detta)..

    Det hon hade i tankarna var ett sjysst scapat nano på köksbänken (jäg lär slänga ner någon fet räka med sån där gul rygg eller king kongs eller nåt)..

    Då lyder självklart min fråga.. om hon vill ha en gräsmatta, ett "träd" med mossa, och kanske en växt till räcker då belysningen? Behöver jag co2 (isf vad är det billigaste alternativet?) Osv.. soil?

    Med andra ord, hjälp en nybörjare..

    Woods, mathias, mats mfl..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Hej min vän. Bottentäckare är lite kymmigt utan co2, det finns ändå bra alternativ som håller sig låga. Mossa finns det en rad olika sorter som växer fast utan gas, kolla mitt nano, där kör jag spiky.

    Nu har jag bidragit till tråden, nu kliver jag in i PM-världen
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Du vet ju hur mitt nano som jag tjatat så mycket om ser ut.

      2014-02-26
      Klicka på bilden för större version

Namn: 260220142362.jpg
Visningar: 5
Storlek: 132,5 KB
ID: 2157265

      2014-04-06
      Klicka på bilden för större version

Namn: 060420142663.jpg
Visningar: 4
Storlek: 163,0 KB
ID: 2157264

      Jag klarar ett 45L med ett 15W aquarelle, dryg enkeldos PMDD (sett till vattenvolym, inte akvarievolym) samt två liter mäsk där jag växelvis blandar ny sats en gång i veckan per flaska.
      Gasen slår jag sönder i impellern på en Fluval 1 och jag har kattsand under blästersanden.

      Nu får vi se hur det blir när jag inte vågar rensa cyano på ett tag (som jag definitivt behöver göra varje vecka om det skall se någorlunda ut), har fått en halv miljon räklingar nämligen!
      Senast redigerad av Mr Woods; 07 April 2014, 20:34.

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Mäsk är ju kanon, så får du bygga en liten hembrännare så får hon till fredagsgroggen varje vecka. Dubbel glädje
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Halloj!
          Fränt med nano! Jag är ju, som du vet, ingen storfräsare när det gäller lite mer krävande växter, gödning o.s.v. Så, jag skall inte ge mig på att tipsa dig om dessa ting, men jag kan ladda upp några "inspirationsbilder" på några alternativa inredningsgrejer jag gjort, om du vill?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Men om man nu vill ha mossa, varför ha Co2? Det funkar ju bra utan med t.ex. Taiwan moss.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Jag är ju inte säker på vilken typ av inredning hon vill ha därav mina frågor, jag vill bara förbereda mig för att kunna svara på eventuella frågor osv..

              ska bli kul det här!
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Kul att se och höra hur det blir sedan med detta. Det är ju liksom en helt omvänd skala med nano jämfört med ditt jättekar.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Haha.. Mm lite oväntat.. Men nu är det ju bara att hugga in.. Ska bli fett som fan..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...