Burk med cyano från helvetet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kastina
    • March 2012
    • 27

    Burk med cyano från helvetet

    Hej,
    Jag har en burk med både vatten- (180 l) och landdel som varit igång lite mer än ett halvår. De senaste månaderna har jag kämpat med cyano som jag inte riktigt vet hur jag ska få bukt med.

    Filtrering på vattendelen är ett Eheim Ecopro ytterfilter. Från vattendelen pumpas också vatten upp till övre delen av burken (via pvc-rör). Där rinner vattnet ner både åt vänster och åt höger. På vänstra sidan leds vattnet ner i en brant bäckfåra (egetligen xps-cellplast, täckt med silikon). Till höger ska vattnet egentligen enbart rinna ut till en droppvägg av epiweb men det finns ett visst läckage som gör att den även rinner lite över xaximplattor, växter och lekakulor och (om än mycket begränsat) kokosfiberjord.

    I själva vattendelen bor:
    7 Schackbrädesciklider
    50 Grön neontetra
    4 Ottosar
    3 Amanoräkor
    2 häxmalar
    6 Aspidoras pauciradiatus
    2 Hemirhamphodon tengah

    Jag vet, det låter mycket för 180 l men de flesta är ju väldigt ganska små arter. De mår alla superbra och jag har inte haft några dödsfall (bortsett från inledande idioti från min sida där några fastnade i insuget till pump och ytterfilter).

    Vattenvärden:
    Temp: 22,5 (jag vet, kallt men fiskarna verkar inte ha några problem med det)
    PH: 6.4
    GH: 4
    Inga mätbara nivåer av NO3 och PO4

    Matar varje till varannan dag med fryst artemia, fryst cyclops, levande vita mygglarver, granulat, bananflugor och hoppstjärtar. Byter 30 % av vattnet varje vecka.

    Nu till den jäkla cyanon. Den kom på allvar tre månader efter uppstart när jag belastade karet med betydligt mer fisk. Jag har framför allt försökt med Blueexit för att få bukt med problemet. Har använt tidigare och då har det funkat fint men nu ser jag inte ens någon skillnad.

    Det jag tänker är:

    1) Vågar inte märklägga helt i flera dygn. Framför allt eftersom jag har grodor i övre delen och jag vet inte hur de skulle klara det. Plus att jag har en massa dyra växter där som jag inte heller vågar riskera.

    2) Att det måste vara någon slags obaland mellan NO3, PO4 och ljustillgång. Jag har bara ett T5 39W-ljusrör i nedre delen. Plus två ledlister från clas ohlsson men de tror jag varken gör från eller till. Hur som helst känns det som att växterna växer ganska dåligt. Det som talar emot teorin är att jag inte kan uppmäta några höga nivåer av PO4. Pratade med Janne på Södermalms akvarieaffär och han förde fram teorin att det berodde på att cyanon helt enkelt åt upp PO4.

    Hur som helst, några idéer om vad jag ska göra? Det är väldigt svårt att sätta in ny teknik i burken så det är inget bra alternativ. Men något man kanske kan göra med filtret eller någon annan bra idé? Alla tankar tas tacksamt emot, så förbannat tråkigt att se en grön matta två dagar efter vattenbytet.


    Hela burken:
    Klicka på bilden för större version

Namn: d7ff.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,5 KB
ID: 2184573


    Cyanon en dag efter vattenbyte
    Klicka på bilden för större version

Namn: 5j70.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,6 KB
ID: 2184574


    Teknik till vattendel
    Klicka på bilden för större version

Namn: b4x7.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,9 KB
ID: 2184575


    Utflöde i övre delen av burken
    Klicka på bilden för större version

Namn: z3px.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,0 KB
ID: 2184576


    Övre och nedre delens invånare spanar efter mat
    Klicka på bilden för större version

Namn: r8ln.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,6 KB
ID: 2184577
    Klicka på bilden för större version

Namn: i5zk.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,4 KB
ID: 2184578
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Det enda jag tycker verka funka mot cyano är att överdosera KNO3 eller bara vänta, så jag är nog inte till mycket hjälp här. Men det måste jag säga; jädrar vilket grymt paludarium!

    Kommentar

    • kastina
      • March 2012
      • 27

      #3
      Tack Är ganska dålig på det här med näring. Just nu använder jag bara Easylifes Profito. Menar du att jag i så fall ska gå över till ppmd. Hur mkt ska överdoseringen vara på? Finns det risker med det? Tack för hjälpen!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Tänk om jag kunde svara på det... Profito slutade jag använda då jag fått för mig att det innehåller för mycket mikrogödning och orsakar alger. Stora vattenbyten har jag hört att cyanon verkligen uppskattar och detta kan min växtburk bekräfta!
        Risker med för höga KNO3-nivåer är jag osäker på, men jag skulle hellre satsa på det än att slå i Blue Exit.
        Jag tror man skall fosfatbegränsa också men har hört att det kan bli kiselalger istället då.
        Tänk om någon ordentlig växtakvarist på forumet kunde titta in och peka lite...

        Så mycket cyano ser det ju inte ut att vara förresten... Brukar kunna bli en präktig heltäckningsmatta!

        Kommentar

        • kastina
          • March 2012
          • 27

          #5
          Det är en dag efter storborttagning. Ge det ett par dagar så är mattan där

          Kommentar

          • kastina
            • March 2012
            • 27

            #6
            Någon som är duktig på växter och ppmd som kan ge råd?

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              #7
              Mathias Nilsson vart e du???

              Kommentar

              • kastina
                • March 2012
                • 27

                #8
                Ingen som kan avvara ett litet råd? Vet att det finns tusen cyanotrådar redan, men ingen burk har inkluderat vattenfall i systemet så jag vet inte riktigt vad jag ska utgå ifrån.


                Skickas från min iPad via Tapatalk

                Kommentar

                Arbetssätt...