Vatten till sovrummet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snuttjulle
    • February 2012
    • 33

    #31
    Ursprungligen postat av simka
    Det trodde jag också först men är inte helt 100. Mina stjälkar är inte så röda som de verkar vara på alla bilder utan är mer gröna. Bladen är också ganska rosa (men det kanske bara är att de är svagt röda..)
    Kanske "Alternanthera cardinalis" då ;-)

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #32
      Ursprungligen postat av Snuttjulle
      Kanske "Alternanthera cardinalis" då ;-)
      Alternanthera cardinalis = papegojblad?
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • simka
        • November 2013
        • 326

        #33
        Har börjat mata lite förkiktigt vilket invånarna stordiggar! Rasbororna stimmar fint men vägrar visa det på bild, så slänger upp en annan.
        Bifogade filer
        450L Malawi - Pågående projekt
        180L Malawi - Avvecklat
        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

        Kommentar

        • Snuttjulle
          • February 2012
          • 33

          #34
          Ursprungligen postat av simka
          Alternanthera cardinalis = papegojblad?
          Hoppsan Såg väldigt annorlunda ut på dom bildena jag hittade.

          Kommentar

          • simka
            • November 2013
            • 326

            #35
            Kiselalgerna är här!

            Nu har de kära kiselalgerna infunnit sig och befäster sand, rot och växter. Akvariet har nu varit igång i 16 dagar och jag funderar på att tillsätta första dosen av PMDD, har ryktesvägen hört att kiselalgerna ogillar det samtidigt som jag tror växterna skulle vilja ha sig ett fix. Troligtvis är det bara att gilla läget med kiselalgerna - de är väl i princip obligatoriska i nystartade akvarium - men kan vara värt ett försök.

            Vad tror ni, är det för tidigt att tillsätta PMDD efter 16 dagar? Hur bör jag dosera i så fall?
            450L Malawi - Pågående projekt
            180L Malawi - Avvecklat
            60L Rasboror & tetror - Avvecklat

            Kommentar

            • Snuttjulle
              • February 2012
              • 33

              #36
              Själv var jag ju tydligen för snabb med PMDD i mitt nystartade men kiselalgerna infann sig som ett brev på posten. Tålamod är nog bästa lösningen mot kiselalger.

              Kiselalgerna är nu borta ( skrapade rutorna och vände på stenarna ) men har istället en grön "beläggning" som jag får jobba med hela tiden. Vet inte riktigt vad detta är för alger, men när jag skrapar rutorna blir det som ett grönt moln i vattnet.

              Kommentar

              • simka
                • November 2013
                • 326

                #37
                Intressant! Har du något bra tips på när det kan vara lagom att smyga igång? Det är en del gröna/bruna alger i karet nu men kiselalgerna har avtagit lite i tillväxt. Gjorde vattentester innan ett 25% vattenbyte igår (ca 14 dagar sedan vattenbyte) och NO2/NO3/NH4 var i princip 0.

                Funderar på att utöka populationen snart. Antingen lägga till ytterligare 10 kilfläckrasboror eller komplettera med någon annan art. Beror lite på utbudet i min omnejd!

                Det är inte någon cyano du fått? Den brukar lägga sig som ett slem över grus etc samt finns gärna mellan glaset och sanden framtill.
                Senast redigerad av simka; 28 April 2014, 20:44.
                450L Malawi - Pågående projekt
                180L Malawi - Avvecklat
                60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                Kommentar

                • simka
                  • November 2013
                  • 326

                  #38
                  Nya medlemmar!

                  Nu ligger det 10 Neontetror och koppas in i karet! Hoppas de kan ge fina kontraster till de rödaktiga rasbororna
                  450L Malawi - Pågående projekt
                  180L Malawi - Avvecklat
                  60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                  Kommentar

                  Arbetssätt...