Bygga bänk av IKEA METOD för 525-liters Åleds

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Bygga bänk av IKEA METOD för 525-liters Åleds

    Dags för en ny IKEA-tråd, tycker jag. Jag har surfat runt lite här på Zoopet, men jag går snabbt vilse i alla långa trådar om hur man gör och hittar ingen tråd som sammanfattar bygget av en lösning med IKEA-köksskåp som grund.

    På det jag bygger ska det stå ett 525-liters Åleds, som idag står på en aluminiumställning, en ständig källa till oro. Jag vill ha något som är både snyggare och stabilare.

    Min idé är att bygga en bänk med IKEA-stuff (uppifrån och ner):

    • 1 st SÄLJAN 38 mm laminerad bänkskiva 186 x 63,5 cm. Produktinfo
    • 3 st METOD bänkskåp för diskmaskin. Produktinfo
    • 1 st FIXA väggavslutningslist, för att ev vatten inte ska rinna ner bakom skåpen. Produktinfo
    • 1 st METOD upphängningsskena för säkring i vägg av skåpen. Produktinfo
    • 12 st CAPITA ben, 80 mm (max 90 mm). Produktinfo
    • Lite lull-lull som handtag, gångjärnsdämpning, täcklister osv.


    Förstärkningar
    Så var det detta med att "regla upp" skåpen, så att de blir lite stabilare. Vad är det som behöver reglas och hur ska det göras? Jag har hittat lite bilder, men opraktisk och lite trög som jag är, är det är svårt att se hur ni har tänkt.
    En lösning jag kan tänka mig är att skruva hela reglar, typ 45x70, som en rektangel invändigt, upptill i skåpen och sedan ställa 45x45-reglar under dem, som sedan i sin tur står rakt ovanpå CAPITA-benen? Eventuellt sätter man sedan liggande 45x45 mellan de stående reglarna i bakkant och sidor?

    Sidstabilitet
    Behövs det snedsträvor? Vad gör upphängningsskenan för sidstabiliteten? Om man drar fast den med 6-8 skruv i väggen (betong) och sedan säkrar skåpen enligt IKEAs instruktion, borde det krävas rätt mycket för att skjuta skåpen i sidled?

    Hoppas på många inputs och gärna riktigt bra bilder inifrån era skåp.
    Senast redigerad av Knax; 02 March 2014, 17:24.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
Arbetssätt...