Återkommande akvarist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nordin
    • August 2010
    • 32

    #16
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Så skulle man kunna sammanfatta det ja! Visserligen är det kanske lite sturskt att köra in ett 160L med ett gäng ciklider... Inte för att jag inte skulle våga (när det handlar om fisk som är så pass billig att köpa), men då talar vi om extremt sparsam (snål) matning den första månaden. Det skulle nog vara lämpligare att börja med en L-mal om du ändå tänker ha någon/några...



    Jag har precis dragit igång ett nano i köket. Där ligger jag på knappt 0,5w/L (ca 160w/m2) med CO2 från ett hemmabyggt mäsksystem, och det verkar räcka alldeles utmärkt för HC, Eleocharis och Pogostemon.



    Där fick vi väl understatement of the week!
    Troligen så kommer karet att köras in med någon L-Mal och eventuellt någon räkstackare.
    Mäsk är intressant och är något jag har tittat på men får se hur det blir framöver ska dra igång det här till att börja med
    Okej jag har hittat en Led-ramp som ligger på 2410Lumen och 24watt, känns lite i underkant men jag vet inte riktigt? Känner mig inte helt hemma på gröna växter och sött vatten längre märker jag...

    Haha ja det var menat att 716W till ett 220L sötvatten skulle vara lite overkill
    2x250w MH+4x54w t5 var det i den rampen

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #17
      Jag kan ju ingenting om LED-ljus, men magkänslan säger att det skulle vara lättare och billigare att fixa en ordentlig växtbelysning med vanliga T5:or än med LED, om man fortfarande vill has ett ljus som är behagligt att se på.
      Senast redigerad av Mr Woods; 24 February 2014, 19:44.

      Kommentar

      • Nordin
        • August 2010
        • 32

        #18
        Okej, just led är något jag länge gillat, mycket på grund av enkelheten, inga lampbyten, ingen värme ner i karet. Men du förespråkar alltså T5or?

        Det är den här rampen jag lurar lite på, hoppas jag får länka till webshoppar

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          Men om du kan tänka dig LED, har du kollat på svenska rosukos LED?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Nordin
            • August 2010
            • 32

            #20
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Men om du kan tänka dig LED, har du kollat på svenska rosukos LED?
            Ja led är det jag är mest sugen på men är egentligen lite vilket som för mig.
            Absolut har kollat in dom där, 8 leddar, känns inte som att spridningen kommer vara så optimal över hela akvariet då? Bara en känsla

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Det jag tänker är att de har bra kvalité på den led som de använder. Många av de led-ramper med bra kvalité på leddarna drar ju därför iväg i pris en hel del.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Nordin
                • August 2010
                • 32

                #22
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Det jag tänker är att de har bra kvalité på den led som de använder. Många av de led-ramper med bra kvalité på leddarna drar ju därför iväg i pris en hel del.
                Ja så kan absolut fallet vara, av bilderna de har ser de ut som att mycket av ljuset sprids ut på sidorna, men det kan bara vara på bild också.

                Kommentar

                Arbetssätt...