Återkommande akvarist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nordin
    • August 2010
    • 32

    Återkommande akvarist?

    Hej allesammans!

    Jag går i tankar och funderingar på att skaffa ett akvarium igen efter några års uppehåll sedan mitt 540L saltvatten sprack och resulterade i enorma vattenskador.

    Jag skulle säga att jag är en "van" akvarist som kan ganska mycket men är långt ifrån någon guru eller allvetare
    Har haft 130,220,540L saltvatten och sötvattenskaren kan jag inte ens räkna men det sista var ett 375L med Diskus.

    Efter att mitt 540L sprack så har jag varit otroligt orolig med en dålig magkänsla och hjärtat i halsgropen därför avyttrade jag även mitt 375 diskus.
    Min far som även är en biten akvarist har ett akvarium åt mig, han kom inte riktigt ihåg storleken men någonstans mellan 180-240L sa han och ska måtta det imorgon.

    Som jag skrev tidigare är jag riktigt sugen på att starta ett akvarium igen men samtidigt känner jag en djup oro. Akvariet har ingen bänk och därför skulle en bänk behöva byggas, tänker direkt på lecablock pga enkelheten men även för att det skulle passa in rätt bra i hemmet om de vitmålades.

    För att undvika läckage utanför akvariet skulle ett invändigt filter vara aktuellt, eventuellt ett filterfack i något av hörnen/bakom en bakgrund.

    Inriktningen är jag lite osäker på, ciklider är spikat att det skulle bli men Malawi, Tanganyika eller någon annan kvalisort? Jag gillar rötter, "blond" sandbotten med växter gärna ganska tätt med växter så där går nog Malawi bort?

    Kom med förslag, tips och idéer om allt från säkerhet till bänkar och inriktningar men kom ihåg att det är ciklider jag är intresserade av, bifoga gärna bilder i era svar.
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Varför inte sådana här små godingar?
    Jag har rekommenderat dem förut, och kommer säkerligen att göra det igen!
    Klicka på bilden för större version

Namn: 101020131905.jpg
Visningar: 8
Storlek: 116,2 KB
ID: 2156520 Klicka på bilden för större version

Namn: 101020131921.jpg
Visningar: 13
Storlek: 107,6 KB
ID: 2156521
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2332.jpg
Visningar: 3
Storlek: 193,9 KB
ID: 2156523

    Kommentar

    • Hemi
      • February 2013
      • 180

      #3
      Hmm..bilder kan jag inte måste få hjälp men att bygga en bänk av stående skivor är urenkelt. Lätt att be brädgården såga exakta mått och sedan behövs bara skruvdragare, lim, skruv och lämplig färg. Lätt att få den exakt rak och utan skevning genom att via en riktbräda kolla det och vid behov om golvet inte är plant köra distanser/ schims under ställningen ..lätt av få det klart under 1 mm...någon tiondels mm i praktiken ej mätbart . Och mycket starkare än 99 % av ställningarna på marknaden. Lecablock håller naturligtvis långt över vad som behövs, klart överkurs..men nackdelen är att de är mycket svårare att rikta så att det blir absolut plant och utan skevning. Inga garantier alls om underlaget, golvet inte är plant. Och de är få golv..

      Kommentar

      • Nordin
        • August 2010
        • 32

        #4
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Varför inte sådana här små godingar?
        Jag har rekommenderat dem förut, och kommer säkerligen att göra det igen!
        [ATTACH=CONFIG]67592[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67593[/ATTACH]
        [ATTACH=CONFIG]67595[/ATTACH]
        Otroligt fina och även fina bilder! De påminner om fjärilsciklider, men tycker de ser annorlunda ut kring munnen men kan se tokigt också

        Ursprungligen postat av Hemi
        Hmm..bilder kan jag inte måste få hjälp men att bygga en bänk av stående skivor är urenkelt. Lätt att be brädgården såga exakta mått och sedan behövs bara skruvdragare, lim, skruv och lämplig färg. Lätt att få den exakt rak och utan skevning genom att via en riktbräda kolla det och vid behov om golvet inte är plant köra distanser/ schims under ställningen ..lätt av få det klart under 1 mm...någon tiondels mm i praktiken ej mätbart . Och mycket starkare än 99 % av ställningarna på marknaden. Lecablock håller naturligtvis långt över vad som behövs, klart överkurs..men nackdelen är att de är mycket svårare att rikta så att det blir absolut plant och utan skevning. Inga garantier alls om underlaget, golvet inte är plant. Och de är få golv..
        Ja jag får se vad det blir för bänk till akvariet, är riktigt osäker på den punkten, har nu fått reda på måtten och akvariet är på 160L. Får se vad det blir för bänk!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av Nordin
          Otroligt fina och även fina bilder! De påminner om fjärilsciklider, men tycker de ser annorlunda ut kring munnen men kan se tokigt också...
          Du ser inte det minsta tokigt, det är bolivianska fjärilar jag har!
          Jag tycker själv de är riktigt fina, och lite coolare än vanliga fjärilar! De är verkligen som pyttesmå jordätare, så släktnamnet (Mikrogeophagus) passar riktigt bra, mycket bottenorienterade är de!
          Ditt 160L hade väl varit perfekt för en fem-sex stycken, förutsatt att du har ordentligt med bottenyta!

          Yngelvård:
          Mikrogeophagus Altispinosus (Organism Classification), bolivian ram cichlid, fry


          Lek:
          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


          EDIT: Lade upp fel film, men nu är det riktigt!
          Senast redigerad av Mr Woods; 20 February 2014, 23:28.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Fast jag tycker de påminner mer om Biotodoma än Mikrogeophagus
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Nordin
              • August 2010
              • 32

              #7
              Mr Woods, vad har du för andra firrar tillsammans med dedär bolivianska fjärilarna? Sitter och kollar runt på olika arter och jag gillar när fiskar är färgglada och har roliga/intressanta betéenden, gärna får de bli kring 10cm också men jag känner att det blir otroligt svårt. Några tips och idéer?

              *med färgglada menar jag att färger som fjärilarna har är gott och väl, behöver inte vara chockrosa eller snorgröna*
              Senast redigerad av Nordin; 22 February 2014, 17:25.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Jag har sju stycken som går i ett 200L tillsammans med en L181.
                Kolla på dvärgciklider i artbeskrivningarna. Det finns många snygga och ett gäng med rätt så starka färger!

                Kommentar

                • Nordin
                  • August 2010
                  • 32

                  #9
                  Jag tror jag kommer köra på något liknande, kanske någon fler mal som inte blir allt för stor. Har försökt hitta mer information om hur man inreder akvariet på bästa sätt och har börjat förstå att de är nog de firrarna som passar mig bäst med växter och även simyta/bottenyta.
                  Ska kolla om dom har hemma eller kan ta hem 6 stycken åt mig när det börjar bli dags, roligt med en fisk man aldrig haft förut!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Bolivianer brukar nog finnas i de flesta butiker med någorlunda utbud. Du kan nog ha fyra-fem stycken utan problem i alla fall, jag tycker definitivt att mitt kar (110x45cm) är fullt i bottenskiktet med de sju jag har.
                    Tyvärr är de svåra att könsbestämma som ungdjur, så man får köpa en grupp och låta dem para ut "naturligt", men samtidigt blir deras sociala beteende också mer intressant om de är några stycken!

                    Annars om du vill ha något lite biffigare och lite mer exklusivt, multispinosor tycker jag verkar fräna!

                    Kommentar

                    • Nordin
                      • August 2010
                      • 32

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Bolivianer brukar nog finnas i de flesta butiker med någorlunda utbud. Du kan nog ha fyra-fem stycken utan problem i alla fall, jag tycker definitivt att mitt kar (110x45cm) är fullt i bottenskiktet med de sju jag har.
                      Tyvärr är de svåra att könsbestämma som ungdjur, så man får köpa en grupp och låta dem para ut "naturligt", men samtidigt blir deras sociala beteende också mer intressant om de är några stycken!

                      Annars om du vill ha något lite biffigare och lite mer exklusivt, multispinosor tycker jag verkar fräna!

                      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=217&SOK=1
                      Nej nej nej inte fler valmöjligheter! Har nog med beslutsångest haha!

                      Okej men om vi säger att jag tar 5st och det blir två par, den femte som blir över blir det hemskt synd om kan jag tycka :|

                      Blir nog kanon det här med lite bolivianer, växter, någon rot och lite sten!

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Ja bolivianer är underbara fiskar, du kommer inte ångra dig.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nordin
                          ...Okej men om vi säger att jag tar 5st och det blir två par, den femte som blir över blir det hemskt synd om kan jag tycka...
                          Det kan man ju tycka, jag har sju, och således har en hane "blivit över" men jag tycker inte han ser ut att lida för det. Det är ju bara det att han inte får leka... Han är ju liksom med i "gruppen" ändå! Vad som däremot kan bli lite jobbigt är när man har en etablerad grupp och väljer att komplettera med en fisk till. Det tog ett bra tag innan den sjunde, som jag i efterhand släppte i blev accepterad!
                          Senast redigerad av Mr Woods; 24 February 2014, 08:49.

                          Kommentar

                          • Nordin
                            • August 2010
                            • 32

                            #14
                            Okej då är jag med, så ditt tips är att skaffa alla firrar samtidigt alltså?

                            Har börjat fundera på belysning, det är T5 eller led som gäller, vill kunna hålla växter som klassas lätt till medelsvåra eventuellt någon lite knivigare om jag någon gång skulle känna för det.
                            Hur många watt/l skulle ni rekommendera till ett 95x41x41 akvarium?
                            Jag vet att det är ett ganska dåligt och gammalt begrepp men man får en bättre humm iallafall, och till mitt saltvatten hade jag 716W till 220L vilket känns lite overkill
                            Senast redigerad av Nordin; 24 February 2014, 19:57.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nordin
                              Okej då är jag med, så ditt tips är att skaffa alla firrar samtidigt alltså?
                              Så skulle man kunna sammanfatta det ja! Visserligen är det kanske lite sturskt att köra in ett 160L med ett gäng ciklider... Inte för att jag inte skulle våga (när det handlar om fisk som är så pass billig att köpa), men då talar vi om extremt sparsam (snål) matning den första månaden. Det skulle nog vara lämpligare att börja med en L-mal om du ändå tänker ha någon/några...

                              Ursprungligen postat av Nordin
                              Har börjat fundera på belysning, det är T5 eller led som gäller, vill kunna hålla växter som klassas lätt till medelsvåra eventuellt någon lite knivigare om jag någon gång skulle känna för det.
                              Hur många watt/l skulle ni rekommendera till ett 95x41x41 akvarium?
                              Jag har precis dragit igång ett nano i köket. Där ligger jag på knappt 0,5w/L (ca 160w/m2) med CO2 från ett hemmabyggt mäsksystem, och det verkar räcka alldeles utmärkt för HC, Eleocharis och Pogostemon.

                              Ursprungligen postat av Nordin
                              Jag vet att det är ett ganska dåligt och gammalt begrepp men man får en bättre humm iallafall, och till mitt saltvatten hade jag 716W till 220L vilket känns lite overkill
                              Där fick vi väl understatement of the week!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...