Projekt; Ny generation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #16
    Idag mätte jag No2 och värdet var nu nere på 0.025 mg/l, för en dryg vecka sedan gick det upp till 0.4 mg/l. Akvariet har igång i drygt två och en halv vecka. BioNitrivec är tillsatt under beprövat incyklings schema, vattenbyte 20% genomfördes igår. Det känns som cykeln stannat av nu när No2 backar så kraftigt?

    EK

    EDIT: No2 började sakta gå upp helt enligt plan dag 7-8.
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #17
      Härligt att höra! Hur gjorde du tillslut med uppstarten, tog du filtergojs och vatten från malawikaret?

      Var NO2 värdet innan eller efter vattenbytet? Läste i någon tråd att värdena kan vara lite svajiga tätt inpå ett vattenbyte och att det kanske kan ge lite missvisande värden.

      Vet inte om du sett den här: http://www.bestfish.com/newtank3.html
      Bluewing länkade den i en annan tråd, tycker den är guld!
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        #18
        Jag tog filtergojs och vatten (inte 100%) från mitt Malawiakvarium. No2 låg "stabilt" på 0.4 mg/l, men idag efter gårdagens vattenbyte (20%) är det nere på 0,025 mg/l, jag tog dropptestet två gånger för att vara säker.

        Det är min referenscykel, jag använde den för mitt Malawiakvarium också (efter tipps från forumets incyklingsgeneral Bluewing).

        EK
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #19
          Igår eftermiddag vid mätning var NO2 nere på 0 Det som "stör" mig är jag inte fått någon egentligt peak. Akvariet har varit igång i tre tre veckor (21 dagar) nu. Invånarna i akvariet mår bra och frodas, så jag har inga misstankar om att något skulle vara fel. Jag använder JBL's dropptest.

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #20
            Om du kör in karet med vettig belastning och filtergegga skall det inte behöva bli någon mätbar peak.

            Kommentar

            • simka
              • November 2013
              • 326

              #21
              Vad har du för belysning @EK? Har du 20w Juwel 'twin-lite' eller 15w T8?
              Tillsätter du någon gödning till växterna eller mår de fint ändå?
              450L Malawi - Pågående projekt
              180L Malawi - Avvecklat
              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #22
                20w Twin-Lite PL5, jag funderar på en reflektor efter jag läst din tråd (om det finns till Twin-Lite). Det verkar dock inte finnas alternativ till Juwels egna Twin Lite, och t.o.m den verkar vara en bristvara... det kan bli intressant när det dags att byta om ett år.

                Jag tillsätter ingen gödning och mina växter verkar må bra ändå, dock ruttnade min Egeria densa nedtill men jag planterade om överdelen direkt i sanden istället. Min Echinodorus bleheri hade bruna fält på bladen när jag köpte den men den frodas och växer, jag har splittat den i två delar och flyttat bak den i akvariet för att ha den mer spridd "bakom längs med" rötterna.

                Idag bytte jag vatten (20%) och gjorde rent filter och filtermediet för första gången (givetvis i det avtappade akvarievattnet, om någon undrar) , enormt mycket bös som samlas under 3 veckor...

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • simka
                  • November 2013
                  • 326

                  #23
                  Det är nog ingen slump att Juwel kör sitt race med förbrukningsvaror Deras T5:or har ju också udda längder så utbudet av alternativa märken minskar kraftigt (även om det numer verkar finnas några alternativ!)

                  Då räcker ljuset till i alla fall, även om ingen av de två är riktiga ljusslukare? Passar på att göra en förfrågan på ny bild nu när du flyttat runt lite också!

                  Oj, redan? Märkte du något tapp i flöde eller var det bara preventivt? Kanske är extra mycket bös i vattnet när all sand mm är helt ny.
                  450L Malawi - Pågående projekt
                  180L Malawi - Avvecklat
                  60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    #24
                    Bilder tagna igår kväll;

                    EK

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0359.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,5 KB
ID: 2156862Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0361.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,9 KB
ID: 2156863Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0362.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,4 KB
ID: 2156864Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0363.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,0 KB
ID: 2156865
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      #25
                      Fina bilder! Vad är det för flikig växt framför pumhuset? Städade akvariet för första gången idag och blev lite tveksam till om jag skulle rengöra filtret? Isåfall hur får jag ut det? Drog i locket på pumpen men det sitter som berget. Kom på att jag har dålig koll på hur det sitter fast? Det är juwels hörnakvarium. Hur ofta bör jag krama ur filtret? Försökte även slamsuga men det var svårt att komma åt för all sten. Jag hoppas det rensade mer än det såg ut. Planterade om alla växterna och tog en kopp kaffe. När jag kom tillbaks var varenda växt uppryckt igen och ligger nu och flyter. Huliganer!!
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        #26
                        Det är Microsorum pteropus "Windeløv". Jag har dålig koll på JUWELs filter, men kolla manualen. Du märker när filtret behöver rengöras, flödet minskar. Vissa filterkuddar behöver rengöras oftare än andra, kolfilter etc. skall kasseras och bytas med tidsatta intervaller.

                        Använder du gummiband/fiskelina för att förankra växterna i dina stenar?

                        EK
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #27
                          Jag har inte använt någon förankring alls så jag får skylla mig själv! Trodde de skulle låta det vara om de hade mycket grottor och rötter men det ska bindas upp nu. Gillar verkligen mina ciklider men hade en bild av ett frodigt växtkar så på sätt och vis ser jag fram emot mitt Diskus kar i framtiden.
                          Hur ser jag att flödet minskar? Ser bara att vattnet rör sig men inte om det är mer eller mindre?
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #28
                            Ek, vad är det för vapen du har i din avatar? - nyfiken
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • simka
                              • November 2013
                              • 326

                              #29
                              Ursprungligen postat av Erikderek
                              Bilder tagna igår kväll;

                              EK

                              [ATTACH=CONFIG]67982[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67983[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67984[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67985[/ATTACH]
                              Bugar och bockar
                              Tycker ritt röse är riktigt bra!
                              450L Malawi - Pågående projekt
                              180L Malawi - Avvecklat
                              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                              Kommentar

                              • Erikderek
                                • March 2013
                                • 718

                                #30
                                @Juni, du ser på cirkulation att den minskar, då är det dags att rengöra någon eller några filtermattor.

                                @simka, tack. Igår flyttade det in fler invånare i akvariet; 10st Paracheirodon innesi. 2st Otocinclus vittatus.

                                En helt annan sak, när det gäller Paracheirodon innesi så är gängse norm att det skall ha dämpat ljus och mörk bottensubstrat. I min sons akvarium så är det ljus sand, och inte dämpad belysning men mattsvart bakgrund, Paracheirodon innesi färgar ut mycket bra och verkar även trivas mycket bra. Jag har en teori om att den mattsvarta bakgrunden är en viktigt parameter här.

                                EK
                                Vardagsrum akvariet - Malawi
                                Projekt; Ny generation - SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...