Projekt; Ny generation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Projekt; Ny generation

    I veckan har jag smugit igång projekt Ny generation. Min äldsta son, som några av träffade på kräftskivan hos Kjell i höstas skall få ett eget akvarium (med sin pappa som skötare). Akvariet är ett Juwel Korall 54 liters, det medföljande innerfiltret skall bytas mot en EHEIM Aquaball 130 då Juwelfiltrets plast "housing" gick sönder i somras när jag försökte öppna det och ta ur filtret. Akvariet var tänkt som yngelakvarium till mitt Malawiprojekt, men det har bara stått tomt sen jag köpte det i somras.

    Ikväll när Mrs. Erikderek la barnen åkte jag till Hornbach och köpte växter och rötter (bilder kommer när jag för över dem från telefonen). Tanken är att få igång allt imorgon och i med fisk på söndag. Önskemålet från min son är;

    Ett stim; Hasemania nana alt. Paracheirodon innesi.
    5-6 st; Corydoras (av lämplig sort)
    och 3-4 st Otocinclus vittatus

    Det borde bli en lagom last till karet, tetrorna får gå som incylingsfisk, hur många bör jag använda mig av, för få är inget bra för då blir de för stressade, för många och No2 toppar direkt?

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #2
    Bilder;
    Klicka på bilden för större version

Namn: bild 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,8 KB
ID: 2156388Klicka på bilden för större version

Namn: bild 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,3 KB
ID: 2156389
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Det ska bli roligt att få se vad det blir av det där. Kan nog bli riktigt bra

      Visst är det roligt när barnen visar intresse för ens hobby. En av mina tre grabbar har verkligen fått intresse nu och han börjar även uppskatta det mindre roliga som att underhålla akvarierna och vattenbyten mm.
      Så jag förstår att det är roligt

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        I så litet kar skulle jag nöja mig med en 3-4 fiskar under incyklingen. Sedan trivs jag själv med uppstartsbakterier under den första tiden. Kul när ens barn börjar bli nyfikna.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #5
          @Jesper, ja det är kul att få ytterligare något att göra tillsammans. Det låter bra att det går att få idem att tycke vattenbyte etc. är sk roligt också.

          @Bluewing, ja uppstartsbakterier kommer jag använda, jag kommer köra likadan uppstartscykel som i mitt Malawiakvarium. Går det att köra igång med enbart 3-4 tetror, eller stressar de ihjäl sig då? Alternativet är att börja med två Corydoras?

          Rent generellt, idag har det varit innebandy turnering från i morse fram tills nu, och om en halvtimme åker vi och hälsar på bekanta, vilket innebär att det blir ingen uppstart av akvariet idag. Planen är att få i sand, rötter och växter ( + uppstartsbakterier) imorgon förmiddag, skulle det fungera att tillsätta incyklingsfisk redan under morgondagen?

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Du kan ju annars ta vatten från ditt malawi-kar. Och kör pumpen som ska va i det nya i malawit tills det är klart och så klämmer du ur lite filtergojs så är det så gott som inkört sen.
            Så gör jag alltid när jag startar ett nytt kar och jag har aldrig fått problem med nitrit när jag har startat ett akvarium så

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #7
              Idag blev akvariet färdigtscapat enligt bifogad bild. Syrebublorna döljer tyvärr relativt mkt av scapen.

              EK

              Klicka på bilden för större version

Namn: bild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,8 KB
ID: 2156461
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #8
                Ikväll blir det med största sannolikhet inköp av incyklingsfiskar, 5st Hasemania nana borde blir alldeles utmärkt. En annan tanke som dök upp, räkor som incyklingsskaldjur?

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Koppartetra blir säker bra men räkor bör du avvakta med, de är betydligt känsligare och akvariet bör vara väl inkört.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    #10
                    åheim, tackar, räkor (och SA biotop) är uncharted waters för mig så jag tar tacksam emot tipps som ovan.

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Räkor är ju inte gratis och det är väldigt trist att se dem trilla av pinn en efter en pga av svajiga vattenvärden
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        #12
                        Nu är 5st små små Paracheirodon innesi under inkoppning. Vi tog en tur till Herkules Zoo efter middagen och när vi väl stod i butiken framför akvarierna så hade sonen svårt att välja mellan de ursprungliga Hasemania Nanna och Paracheirodon innes. Tillslut föll valet på Paracheirodon innesi.

                        När det gäller temperatur så står det här på Zoopet 22-28 grader, sonens akvarium är 20 grader utan doppvärmare inkopplad, enligt vissa andra sidor säger från 20 grader, jag bestämde mig för att koppla in doppvärmaren och satte den på 22 grader, det var ca 23,5 grader i påsen när vi började koppa in.

                        EK
                        Senast redigerad av Erikderek; 17 February 2014, 20:06.
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          #13
                          Bilder med akvariets ny invånare. Jag kör ett något överdimensionerat innerfilter i akvariet, nu har jag ställt in cirkulation till ca 330 l/t. Det är bra cirkulation i akvariet, och sonens Paracheirodon innesi verkar uppskatta detta, de färgar ut bra och "leker" i strömmen.

                          EK
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Erikderek; 18 February 2014, 21:56.
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • simka
                            • November 2013
                            • 326

                            #14
                            Vilken trevlig läsning! Ska förhoppningsvis åka och hämta ett liknande i morgon som ska in i sovrummet

                            Hur går det för dig? Hur mår testpiloterna?
                            450L Malawi - Pågående projekt
                            180L Malawi - Avvecklat
                            60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              #15
                              @sinka,
                              Testpiloterna mår bra, de färgar ut ordentligt och är aktiva. De verkar uppskatta den något höga cirkulationen i akvariet. Jag tillsatte bioNitrivec under de första tio dagarna samt matar sparsamt, No2 började röra på sig för drygt en vecka och har än så länge peakat på 0,4 mg/l där det nu ligger "stabilt", vilket jag anser är bra under incyklingstiden.

                              Jag såg din tråd om ett motsvarande projekt, spännande!

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...