54 L SA-kar More is better!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #46
    Fick några kullar av mina fjärilar och de hade ca 7-7,5 i ph och en temp på 25-26gr.. alla yngel blev dock mat!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Swamp
      • January 2009
      • 88

      #47
      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      ph:t (även om det ph-värde du har nu kan fungera) och den högre temperaturen påverkar äggens förmåga att utvecklas, så räkna med att de fortsättningsvis leker, men att det troligtvis inte blir något resultat av lekarna.
      Det lyckas trots allt ändå i en del fall, så låt dom hålla på bara.
      Så länge som revirtänket håller sig på en rinlig nivå så får de leka. Är ju trevligt när man har privata inredningsarkitekter.

      Kommentar

      • Swamp
        • January 2009
        • 88

        #48
        Ursprungligen postat av åheim
        Fick några kullar av mina fjärilar och de hade ca 7-7,5 i ph och en temp på 25-26gr.. alla yngel blev dock mat!
        Har upplevts samma sak med flera ciklider jag haft tidigare, dock aldrig fjärilar. I det här karet är de dock otvivelaktigt kungar så har de bara någorlunda yngelvårdnad så borde det kunde bli något som överlever.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #49
          Undantaget bekräftar regeln.
          Ibland funkar det. Yngelvårdandet är inte det egentliga problemet, utan att äggen skall utvecklas ordentligt...
          Låt dom hålla på bara, så hoppas vi att du snart får se en skön yngelskock.

          Det finns en hel del fina filmer på nätet som visar hur Fjärilsciklider lever i det naturliga (kolla; Ivan Mikolji), samt artiklar som beskriver hur man kan fixa sina kar för dessa ciklid-juveler.
          Mycket inspiration att hämta.

          Kommentar

          • Swamp
            • January 2009
            • 88

            #50
            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Undantaget bekräftar regeln.
            Ibland funkar det. Yngelvårdandet är inte det egentliga problemet, utan att äggen skall utvecklas ordentligt...
            Låt dom hålla på bara, så hoppas vi att du snart får se en skön yngelskock.

            Det finns en hel del fina filmer på nätet som visar hur Fjärilsciklider lever i det naturliga (kolla; Ivan Mikolji), samt artiklar som beskriver hur man kan fixa sina kar för dessa ciklid-juveler.
            Mycket inspiration att hämta.

            Tack för tipset. Ska försöka klämma in det i de momsstudierna som ska hinnas med innan helgen.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #51
              Ursprungligen postat av Swamp
              Tack för tipset. Ska försöka klämma in det i de momsstudierna som ska hinnas med innan helgen.
              Låter gôtt!

              Kommentar

              • Swamp
                • January 2009
                • 88

                #52
                Inte tittat till fjärilarna på ett par dagar då det såg ut som att leken hade misslyckats. Men idag blev jag fundersam då de fortsatt att vakta roten och grävt upp ännu mer substrat. Och mycket riktigt där låg det en hel hög med små skakande ägg i en skreva på roten. Så nu följs det med spänning om något ska överleva eller ej.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #53
                  Ursprungligen postat av Swamp
                  Inte tittat till fjärilarna på ett par dagar då det såg ut som att leken hade misslyckats. Men idag blev jag fundersam då de fortsatt att vakta roten och grävt upp ännu mer substrat. Och mycket riktigt där låg det en hel hög med små skakande ägg i en skreva på roten. Så nu följs det med spänning om något ska överleva eller ej.
                  Fasen vad gôtt. Då är ju äggen kläckta och resten borde gå fint. Riktigt kul!

                  Kommentar

                  • Swamp
                    • January 2009
                    • 88

                    #54
                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Fasen vad gôtt. Då är ju äggen kläckta och resten borde gå fint. Riktigt kul!
                    Jupp, nu kommer bara det delikata problemet vad jag ska göra med de yngel som överlever.

                    Kommentar

                    • Swamp
                      • January 2009
                      • 88

                      #55
                      Nu ligger ynglen i en av groparna o sprattlar. Så klart så tog de den nygrävda och inte sitt dagbrott som de jobbat på i 2 v....

                      Är det lönt att låta månljuset stå igång under natten så de får lättare att skydda sina yngel eller ger de bara sömnlösa fiskar?

                      Kommentar

                      • Swamp
                        • January 2009
                        • 88

                        #56
                        Har varit action i karet senaste dagarna. Hanen tog på sig pappa-rollen till sådan utsträckning att inte ens honan fick komma nära ynglen.

                        Igår kväll var ynglen näst intill frisimmande så jag såg fram emot att ha ett litet moln runt hanen idag när lampan tändes. Tyvärr var det istället tomt imorse, ingen grop, inga yngel och en frisimmande hane....

                        Tråkigt men nu får jag iaf chansen att skrapa rutorna till helgen utan att jag behöver känna mig ivägen...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...